Childhood as “a cruelty-filled flora”

Víctor Mercante’s social hygiene perspective on abnormal childhood in early 20th Century Argentina

Authors

  • Leonardo Visaguirre Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) https://orcid.org/0000-0003-2845-105X

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.091

Keywords:

History of ideas philosophical/pedagogical, History of education, Positivism, Victor Mercante

Abstract

This article addresses the history of Argentinian education from a perspective rooted in the history of philosophical/pedagogical ideas (Roig, 1993, 2009; Arpini, 2003; Ramaglia, 2020), focusing on the representations of childhood in the works on child criminology by positivist educationalist Víctor Mercante (1870-1934). The epistemological elements that sustain Mercante’s positivist and social hygienist discourse are analyzed, as well as their links with the complex discursive universe that interweaves and fosters it. Moreover, I offer a philosophical reading of the depiction of childhood and the role of the social hygiene movement in the deployment of biopolitical devices and strategies by the State through the educational policies around abnormal childhood. My object of inquiry is constructed on the basis of a restricted corpus, concentrating in the works on child criminality written by Víctor Mercante at the prison in Mercedes, Buenos Aires, throughout a three-year period (1902 - 1905) and later published as “Notes on Child Criminology” (1902), “Studies in Child Criminology” (1902a), and “Studies in Child Criminality” (1905) in the journal known as Archives of Psychiatry, Criminology, and related sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Visaguirre, Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Profesor de Grado Universitario en Filosofía y Doctor en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo. Es becario doctoral del Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales (INCIHUSA), Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Mendoza, Argentina. Participa en diversos grupos de investigación que abordan temáticas como la Historia de las ideas filosóficas/pedagógicas latinoamericana, Historia de la educación, la Epistemología y la Filosofía de la educación. Ha publicado diversos artículos en revistas especializadas y en libros compilatorios.

References

Agamben, G. (2007). Historia e infancia. Adriana Hidalgo editora. Traducido por: Silvia Mattoni.

Arpini, A. (2003). “Aportes metodológicos para una historia de las ideas”, en Arpini, A. (2003). Otros Discursos. Estudios de Historia de las Ideas Latinoamericanas. Mendoza: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, UNCuyo.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Gedisa Editorial.

Chartier R. (1996). Escribir las prácticas Foucault, de Certeau, Marin. Manantial.

Dussel, I. (1993). “Víctor Mercante (1870 - 1934)”, Perspectivas: revista trimestral de educación comparada (París, UNESCO: Oficina Internacional de Educación), vol. XXIII, números 3-4, 1993, págs. 808-821. En: http://www.ibe.unesco.org/sites/default/files/mercantes.PDF

Dussel, I. (2014). “Víctor Mercante y la producción de un discurso científico sobre la educación”, Archivos de Ciencias de la Educación; Vol. 8, No 8. Universidad Nacional de La Plata. En: https://www.archivosdeciencias.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Archivos08a03

Foucault, M. (2001). “El sujeto y el poder”, en: Dreyfus, Hubert y Rabinow, Paul (2001). Michel Foucault: más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Ediciones Nueva Visión.

Foucault, M. (2000). Los anormales. Ed. Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2013). ¿Qué es usted profesor Foucault? Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Siglo XXI Editores Argentina. Traducción de: Aurelio Garzón del Camino.

Gabriele, A. y Visaguirre, L. (2023), “Dinámicas científicas institucionales en Archivos de Psiquiatría y Criminología y Archivos de Pedagogía. Configuración de un positivismo argentino entre las direcciones de José Ingenieros y Víctor

Mercante”. En Biagini, H. y Herrero A. (2023) José Ingenieros ante su centenario. Editorial Teseo (En prensa).

Herrero, A. (2014). “La escuela normal y la voluntad científica de los nuevos educadores (Argentina, 1880-1900)”, Perspectivas Metodológicas, 14(14). En: http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/download/420/436

Herrero, A. (2011). “La República Posible y sus problemas en Argentina. Normalistas e industriales debaten el plan educativo alberdiano de las dos gestiones presidenciales de Julio Argentino Roca (1880-1886 y 1898 y 1901)”, Secuencia. Revista de Historia y Ciencias Sociales.; Lugar: México D. F.; p. 63 - 84. En: http://secuencia.mora.edu.mx/index.php/Secuencia/article/view/1310

Lionetti, L.; Cosse, I. y Zapiola, M. C. (Comps). (2018). La historia de las infancias en América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Lionetti, L. (2018). “La construcción del campo de la infancia anormal en Argentina. Discursos, representaciones y prácticas profesionales”, en: Lionetti, L.; Cosse, I. y Zapiola, M. C. (Comps). (2018). La historia de las infancias en América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Mercante, V. (1902). “Notas sobre criminología infantil”, en: Archivos de Psiquiatría y Criminología aplicadas a las ciencias afines. Medicina Legal. Sociología. Derecho. Psicología. Pedagogía. Tomo I, Año I, La Semana Médica, Imp. de Obras de E. Spinelli.

Mercante, V. (1902a). “Estudios de criminología infantil”, en: Archivos de Psiquiatría y Criminología aplicadas a las ciencias afines. Medicina Legal. Sociología. Derecho. Psicología. Pedagogía. Tomo I, Año I, La Semana Médica, Imp. de Obras de E. Spinelli.

Mercante, V. (1905). “Estudios sobre criminalidad infantil”, en: Archivos de Psiquiatría y Criminología aplicadas a las ciencias afines. Medicina Legal. Sociología. Derecho. Psicología. Pedagogía. Tomo V, Año V, La Semana Médica, Imp. de Obras de E. Spinelli.

Ramaglia, D. (2020). “Filosofía latinoamericana e historia de las ideas en la obra de Arturo Andrés Roig: Aportes a la valoración de su trayectoria biográfica e intelectual”, en: Arpini, A.; Muñoz, M. y Ramaglia, D. (2020). Diálogos inacabados con Arturo Roig: filosofía latinoamericana, historia de las ideas, universidad. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.

Roig, A. (1993). Historia de las ideas, teoría del discurso y pensamiento latinoamericano. Universidad de Santo Tomás, USAT.

Roig, A. (2009). Teoría y crítica del pensamiento latinoamericano. Una Ventana.

Rustoyburu, C. (2019). La medicalización de la infancia. Florencio Escardó y la Nueva Pediatría en Buenos Aires. Biblos.

Sarmiento, D. F. (1900). Educando al soberano, Obras completas, tomo XLVII. Imprenta y Litografía «Mariano Moreno». https://ia802306.us.archive.org/20/items/obrassarm47sarm/obrassarm47sarm.pdf

Vallone, S. (2009). Los peligros del orden: el discurso positivista en la trama del control social. Universidad Nacional de Cuyo, EDIUNC.

Vergara, C. (1911). Revolución Pacífica. Talleres gráficos Juan Perotti.

Visaguirre, L. (2019). “La escuela estatal un dispositivo para crear almas nacionales Las tramas anatomopolíticas y biopolíticas entre Estado y educación en la Argentina de fines del siglo XIX y principio del siglo XX”, Algarrobo-MEL. Vol. 8. Facultad de Ciencias Políticas y Sociales. Universidad Nacional de Cuyo. pp. 1-15. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/mel/article/view/2621/2060

Visaguirre, L. (2023), Autoritarios, Taxonomistas, Emancipadores: Una crítica epistemológica a las pedagogías argentinas de principio del siglo XX. Buenos Aires: FEPAI. En: http://bibliotecafepai.fepai.org.ar/Libros/Historia/Visaguirre%20completo.pdf

Zapiola, M. C. (2018). “Estado e infancia en Argentina: reflexiones sobre un recorrido historiográfico” en: Lionetti, L.; Cosse, I. y Zapiola, M. C. (Comps) (2018), La historia de las infancias en América Latina. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Published

02-07-2023

How to Cite

Visaguirre, L. (2023). Childhood as “a cruelty-filled flora” : Víctor Mercante’s social hygiene perspective on abnormal childhood in early 20th Century Argentina. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.091