Experiences in the educational management of digital inclusion policies
An approach to convictions and emotions in the Programa Conectar Igualdad (2010-2015)
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.074Keywords:
educational policies, digital inclusion, Conectar Igualdad Program, narratives, emotionsAbstract
The study of educational policies, and in particular those aimed at digital inclusion, such as the Programa Conectar Igualdad (PCI), is highly complex due to the multiplicity of actors involved and the possible analysis perspectives. We position ourselves from an approach to educational policies that focuses on the investigation of the experience lived by the subjects themselves who, in this case, led the implementation of the PCI in the Ministry of National Education and ANSES. The narrative biographical approach is presented as a fruitful entryway to the study of the emotions that go through those who are part of decision-making spaces on educational policies in the State.
Recovering the emotions, convictions and passions of the subjects involved in educational policies is configured as a path to follow that allows us to inquire about the management of national policies aimed at the educational field and digital inclusion from another perspective. We observe a close relationship between the commitment and the conviction to guarantee the improvement of educational conditions at the secondary level and to reduce digital inequalities from a legal perspective and the emotions that are put into play in the implementation of policies such as the PCI.
Downloads
References
Aguirre, J. (2022). El rostro humano de las políticas educativas. Narrativas del proyecto de formación docente “Polos de Desarrollo”. EUDEM.
Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Paidós.
Ball, S. J. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Páginas., 2 y 3 (2), 19-33. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14985
Beech, J. y Meo, A. I. (2016). Explorando el uso de las herramientas teóricas de Stephen J. Ball en el estudio de las políticas educativas en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24 (23).
Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1).
Bolívar, A. (2016). Conjugar lo personal y lo político en la investigación (auto)biográfica: nuevas dimensiones en la política educacional. Revista Internacional De Educação Superior, 2 (2), 341-365.
Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum: Qualitative Social Research, 7, (4).
Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. La Muralla.
Braun, A., Ball, S. J., Maguire, M., y Hoskins, K. (2017). Tomando el contexto escolar seriamente: hacia una explicación de la puesta en práctica de las políticas en la escuela secundaria. En Miranda, E. M., y Lamfri, N. Z. (Orgs.), La educación secundaria. Cuando la política educativa llega a la escuela. Miño y Dávila.
Breton, H. (2021). La indagación narrativa, entre la duración y los detalles. Revista Argentina de Investigación Narrativa, 1(2), 25-36. Traducción de Alba Delia Fede Requejo.
Chase, S. (2015). Investigación narrativa. Multiplicidad de enfoques, perspectivas y voces. En Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Comps.), Métodos de recolección y análisis de datos. Manual de investigación cualitativa. Vol. IV. Gedisa.
Da Porta, E. (2018) Aprender Conectados o como borrar la “igualdad” Por decreto. Blog Conversaciones Necesarias. 11 de mayo de 2018. https://conversacionesnecesarias.org/ 2018/05/11/aprender-conectados-o-como-borrar-la-igualdad-por-decreto
Di Virgilio, M. (2010). La(s) política(s) educativa(s) como objeto de investigación: formas de construcción y de abordaje. En Wainerman, C. y Di Virgilio, M. (Comps.), El quehacer de la investigación en educación. Manantial.
Ferreyra, H. (2013). Políticas de educación secundaria de jóvenes y adultos. El caso de la provincia de Córdoba, Argentina (2006-2012.) Actores, instituciones y prácticas en contexto. Comunicarte.
Flores, G., Yedaide, M., y Porta, L. (2013). Grandes maestros: Intimidad entre la educación y la vida. Pasión por enseñar en el aula universitaria. Revista de Educación, 5(5), 173-188.
Fontdevilla, P. A. y Díaz Rato, S. L. (2012). Inclusión digital y calidad educativa. El Programa Conectar Igualdad entre 2010 y 2011. Universidad Nacional de Tres de Febrero.
Forestello, R. (2014). Políticas educativas públicas, TIC y formación docente en Argentina. Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. https://docplayer.es/23537037-Politicas-educativas-publicas-tic-y-formacion-docente-en-argentina.html
Galarza, D. y Pini, M. (2003). Gestión pública, Educación e Informática. El Caso del Prodymes II. Buenos Aires, Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología.
Giovine, R. (2015). La analítica de gobierno. Aportes al estudio de las políticas educativas. En Tello, C. (Comp.), Los objetos de estudio de las políticas educativas. Hacia una caracterización del campo teórico. Buenos Aires: Autores de Argentina.
Goodson, I. (2017). International Handbook on Narrative and Life History. Routledge.
Grebnicoff, D. (2011). Estrategia político pedagógica y marco normativo del Programa Conectar Igualdad. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Gvirtz, S. (2010). Los horizontes de la investigación en políticas educativas: los niveles intermedios y la ampliación del campo. En Wainerman C. y Di Virgilio M. (Comps.) El quehacer de la investigación en educación. Buenos Aires: Manantial.
Kliksberg, B. y Novacovsky, I. (2015). Hacia la inclusión digital. Enseñanzas de Conectar Igualdad. Granica.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Landau, M., Serra, J. C. y Gruschetsky, M. (2007). Acceso universal a la alfabetización digital. Políticas, problemas y desafíos en el contexto argentino. Serie “La educación en debate”. Buenos Aires: Dirección Nacional de Información y Evaluación de la Calidad Educativa.
Marchetti, B. (2018) El Programa Conectar Igualdad y sus líneas de investigación. Una propuesta de estudio sobre la formación docente continua desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. En Jara, M. (Comp.) Los aportes de la didáctica de las ciencias sociales, de la historia y de la geografía a la formación de la ciudadanía en los contextos iberoamericanos. Serie Actas 2018. XVII Jornadas Nacionales y VI Internacionales de Enseñanza de la Historia. Bariloche: Universidad Nacional del COMAHUE.
Marchetti, B. y Aguirre, J. (2021). Formación docente, inclusión digital y desigualdad educativa. Reflexiones narrativas sobre la discontinuidad de políticas y programas inclusivos en el nivel formador. Revista de Educación, N° 22, 89-108. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/ article/view/4797/4995
Ministerio de Educación de la Nación. (2015). La política educativa nacional 2003-2015. Inclusión y mejores aprendizajes para la igualdad educativa. Buenos Aires.
Meo, A. y Navarro, A. (2009). La voz de los otros. El uso de la entrevista en la investigación social. Omicron System.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.Paidós.
Tenti Fanfani, E. (2004). Nuevos problemas de gobierno de la educación en América Latina. Comentarios a las tesis de François Dubet. En
Tenti Fanfani, E. (Org.), Gobernabilidad de los sistemas educativos en América Latina. Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
Terigi, F. (2005). Después de los noventa: prioridades de la política educativa nacional. En Tedesco, J. C. (Comp.), ¿Cómo superar la desigualdad y la fragmentación del sistema educativo argentino? Buenos Aires: IIPE-UNESCO.
Porta, L. y Aguirre, J. (2020). Usina de experiencias: políticas públicas, formación docente y Polos de Desarrollo desde las narrativas de los gestores del proyecto. Revista del IICE, 47, 253-269.
Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista del IICE, 41, 35-46.
Porta, L. y Ramallo, F. (2018). Una narrativa de las emociones para un momento de emergencia: genealogías posibles en la pedagogía. En Kaplan, K. (Ed.) Emociones, sentimientos y afectos: Las marcas subjetivas de la educación. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Porta, L. y Yedaide, M. M. (2013). La pasión educa: enunciaciones apasionadas de profesores memorables universitarios. RAES- Revista argentina de educación superior, 5 (6), 11-18.
Porta, L. y Yedaide, M. M. (2017). Una narrativa de lo descolonial para el vecindario. En Porta, L. y Yedaide, M. M. (Comps.) Pedagogía(s) vitale(es). Cartografías del pensamiento y gestos ético-políticos en perspectiva descolonial. Mar del Plata: Eudem.
Porta, L, Álvarez, Z. y Yedaide, M. M. (2014). Travesías del centro a las periferias de la formación docente: la investigación biográfico narrativa y las aperturas a dimensiones otras de currículo. Revista mexicana de investigación educativa, 19(63), 1175-1193.
Sabulsky, G. y Forestello, R. (2009). La formación docente en nuevas tecnologías en la agenda de las políticas públicas. Algunos avances. Praxis Educativa, 13 (13), 89-100. https://cerac.unlpam. edu.ar/index.php/praxis/article/view/451
Suárez, D. H. (2007). Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares. En Sverdlick, I. (Comp.), La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción. Novedades Educativas.
Suárez, D. H. (2012). Narrativas, autobiografías y formación: una presentación y algunos comentarios. Revista Educación y Pedagogía, 23(61), 11–22.
Suárez, D. H., y Dávila, P. V. (2018). Documentar la experiencia biográfica y pedagógica. La investigación narrativa y (auto)biográfica en educación en Argentina. Revista Brasileira De Pesquisa (Auto)biográfica, 3(8), 350-373.
Yedaide, M. M., Álvarez, Z., y Porta, L. (2015). La investigación narrativa como moción epistémico-política. Revista Científica Guillermo de Ockham, 13, 27-35.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Braian Marchetti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.