Teachers´ Educators’ Identity: The Significant Other in Intimate Times and Spaces Key

Authors

  • Claudia De Laurentis Universidad Nacional de Mar del Plata; Facultad de Humanidades, Departamentos de Ciencias de la Educación, Departamento de Lenguas Modernas, Instituto de Investigaciones sobre Sociedades, Territorios y Cultturas (ISTeC), Centro de Investigaciones Multidisciplinares en Educación (CIMED), Grupo de Investigación en Políticas Educativas (GIEPE). https://orcid.org/0000-0001-5232-9105

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.088

Keywords:

teachers' professional identity, (auto) biographical narrative inquiry, identity anchors, teachers' educators, significant others

Abstract

Based in auto (biographical) narrative inquiry, this article aims at recovering the way in which teachers, mentors, colleagues and students influence the configuration of teachers´ educators’ professional identity. The narratives of twenty-seven teachers participating in a doctoral investigation carried out within the GIEEC (Educational and Cultural Studies Research Group) in Humanities School at UNMDP and related to a doctoral program in Humanities and Art offered by UNR, were framed in the idea of anchors of identity deployed by Rom Harré. The narratives recover the intimacy of spaces and people which shaped their professional choices and practices. The teachers, in charge of the pedagogical courses for the teachers’ education programs at Facultad de Humanidades in UNMDP, told their stories and practices during in depth interviews and focus groups. Some of the findings show that, beyond disciplinary education, the affections exercised by teachers along their educational paths, daily interaction with colleagues and with students that inhabit their classrooms are weaved in a complex fabric with body, name, self-conscience, memory and discursive positioning which are the anchors of identity, theoretical framework of this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia De Laurentis, Universidad Nacional de Mar del Plata; Facultad de Humanidades, Departamentos de Ciencias de la Educación, Departamento de Lenguas Modernas, Instituto de Investigaciones sobre Sociedades, Territorios y Cultturas (ISTeC), Centro de Investigaciones Multidisciplinares en Educación (CIMED), Grupo de Investigación en Políticas Educativas (GIEPE).

Licenciada en Ciencia Política y Profesora de Inglés. Es Especialista en Docencia Universitaria por la UNMDP y se doctoró en Humanidades y Artes, con mención en Educación en la Universidad Nacional de Rosario. Es investigadora categoría 4 y se desempeña como directora del Grupo de Investigaciones en Políticas Educativas (GIEPE) de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de Mar del Plata. En esa institución está a cargo de la catedra de Política Educativa como Profesora Adjunta, cumpliendo funciones también el Taller de Aprendizaje Científico y Académico, ambas carreras pertenecientes a la Licenciatura Y Profesorado en Ciencias de la Educación. También es Jefa de Trabajos prácticos de las cátedras de Historia de Inglaterra, e Historia de Inglaterra y Estados Unidos del profesorado de Inglés de esa misma casa de estudios. Se desempeña como tutora en el Taller de Metodología del Doctorado en Educación, Programa Específico de Formación en Investigación Narrativa y Auto-biográfica en Educación de la Universidad Nacional de Rosario. Ha publicado artículos en revistas nacionales e internacionales, capítulos de libros y actas en congresos y jornadas. También se desempeña colaborando con el referato de revistas nacionales e internacionales

References

Aguirre, J.; Porta, L. y Ramallo, F. (2022). Tramas cronotópicas y devenires auto-biográficos en la formación doctoral. La performatividad del posgrado desde las narrativas de docentes universitarios. Saberes y prácticas. Revista de Filosofía y Educación 7, (2) 1-19. Disponible https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/6576

Bolívar, A. (2002). ¿De nobis ipsis silemus?: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa 4(1). Disponible https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003

Bolívar Boitía, A., Domingo Segovia, J. y Fernández Cruz, M. (2001). La Investigación biográfico-narrativa en educación: enfoque y metodología. Muralla

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI

Britzman, D. (2013) Between Psychoanalysis and Pedagogy: Scenes of Rapprochement and Alienation. Curriculum Inquiry 43 (1) 95-117. Disponible https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1111/curi.12007?journalCode=rcui20

Bruner, J. S. (2003). La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Fondo de Cultura Económica

Bruner, J. (2004). Life as Narrative. Social Research 71(3), 691–710. Disponible https://www.jstor.org/stable/40970444

Clandinin, D. J. (Ed.). (2006). Composing diverse identities: narrative inquiries into the interwoven lives of children and teachers. Routledge.

Clandinin, D. J., y Connelly, F. M. (1996). Teachers' professional knowledge landscapes: Teacher stories––stories of teachers––school stories––stories of schools. Educational researcher, 25 (3), 24-30. Disponible https://www.jstor.org/stable/1176665

Connelly, F. M. y Clandinin, D. J. (1990). Stories of Experience and Narrative Inquiry. Educational Research, 19 (5), 2–14. Disponible https://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X019005002

Davies, B. y Harré, R. (1999) Posicionamiento la producción discursiva de la identidad. Sociologica 14 (39) 215-239. Disponible https://atheneadigital.net/article/view/n12-davies-harre/0

Delory Momberger, C. (2009). Biografía y educación Figuras del individuo-proyecto. CLACSO. Disponible http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20171122033344/Biografia_educacion.pdf

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. En Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. (Eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition. Vol. I, pp. 1–33. SAGE Publications.

Glandore, R. (1990) Prefacio a la edición inglesa. En Bruner, J. S. La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor

Guba, E., y Lincoln, Y. S. (2012). Controversias Paradigmáticas, contradicciones y confluencias emergentes. En Denzin, N. K., y Lincoln, Y. S. Manual de Investigación Cualitativa (Vol. II, pp. 38–78). Gedisa

Hall, S. (2003). Introducción: ¿quién necesita “identidad”? En Hall, S. y Du Gay, P. (comp.) Cuestiones de identidad social. Amorrortu Editores. 13 – 39.

Harré, R. (1984). Personal being: a theory for individual psychology. Harvard University Press.

Mendizábal, N. (2006). Los componentes del diseño flexible en la investigación cualitativa. En Vasilachis de Gialdino, I. (Ed.). Estrategias de Investigación Cualitativa, pp. 65–107. Gedisa.

Morin, E. (2000). Por una nueva reforma del pensamiento. Magistralis, (18), 61–71. Disponible https://repositorio.iberopuebla.mx/bitstream/handle/20.500.11777/495/Magistralis18-Morin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Peñuelas, S. A. P. (2020). Los otros significativos en la construcción del sí mismo. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (4), 152-161. Disponible https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/32934/34509

Porta, L. (2010). La investigación biográfico narrativa en educación. Entrevista a Antonio Bolívar. Revista de Educación, 1(1), 201–212. Disponible https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/14

Sennett, R. (2012). Juntos. Anagrama

Sverdlick, I (2012) La investigación educativa como instrumento de acción, de formación y de cambio. En Sverdlick, I. (comp.) La investigación educativa: una herramienta de conocimiento y de acción. Noveduc

Revilla, J. C. (2003). Los anclajes de la identidad personal. Athenea Digital, (4), 1–14. Disponible https://atheneadigital.net/article/view/n4-revilla

Van Lagenhove, L. y Harré, R. (2016). Posicionamiento y autobiografía: el relato de vida. Revista de Educación 7 (9), 77–96. Disponible https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/1900

Vasilachis de Giardino, I. (2006). La Investigación Cualitativa. En Vasilachis de Gialdino, I. (Ed.) Estrategias de Investigación Cualitativa, pp. 23–60. Gedisa

Yuni, J. y Urbano, C. (2005) Mapas y Herramientas para Conocer la Escuela. Investigación etnográfica e investigación acción. Editorial Brujas.

Published

05-06-2023

How to Cite

De Laurentis, C. (2023). Teachers´ Educators’ Identity: The Significant Other in Intimate Times and Spaces Key. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–18. https://doi.org/10.48162/rev.36.088