For a new ecosophical-aesthetic pedagogy

Micropolitics, education and sensitive subjectivities in the IWC

Authors

  • Santiago Diaz Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET); Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.111

Keywords:

Guattari, Pedagogy, Philosophy of Education, Ecology, Aesthetic

Abstract

In the present work we try to carry out a reflective philosophical exercise of Félix Guattari's notion of ecosophy, from an intersection with aesthetics, micropolitics and education. Expanding the conceptual results of a research work carried out on ecology and biopolitics in education, we are interested in problematizing the microphysical plots with which Integrated World Capitalism manages the affections and produces the sensitive subjectivities that today inhabit educational institutions. With this, we intend to think about the possible practices of freedom or molecular revolutions, with which to inhabit the pedagogical and vital spaces, in the midst of an advanced thematic intensification of emotions in educational agendas. Finally, as a last instance, we want to think about education from the interaction of the three ecologies, mental, social and cosmological, delineating a possible horizon to deploy the imaginary of an ecosophical-aesthetic practice in pedagogical activities.

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Author Biography

Santiago Diaz, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET); Universidad Nacional de Mar del Plata

Profesor de Filosofía de la Educación en la carrera de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata. Doctorando en Educación, con orientación en Investigación Narrativa y (Auto)Biográfica en la Universidad Nacional de Rosario. Magister en Estéticas Contemporáneas Latinoamericanas por la Universidad Nacional de Avellaneda. Especialista en Epistemologías del Sur por el Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Diplomado en Educación Sexual Integral por la Universidad Nacional de San Martin. Integrante del Grupo de Investigación en Filosofía de la Educación (GIFE-UNMdP). Docente de Antropología y Sociología del Cuerpo, Reflexión Filosófica de la Educación y Teorías Sociopolíticas y Educación en el Instituto Superior de Formación Docente N° 84, Mar del Plata. Actualmente, investiga prácticas pedagogías desde las corporalidades y las artes performáticas en la Formación Docente de los profesorados de Educación Física y de Danza-Expresión Corporal. Es Psicodramatista.

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Published

11-09-2023

How to Cite

Diaz, S. (2023). For a new ecosophical-aesthetic pedagogy: Micropolitics, education and sensitive subjectivities in the IWC. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(2), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.36.111

Issue

Section

Artículos