Challenges and tensions regarding citizen training in Latin America for social mobilization

A general review with a view to the Colombian case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.114

Keywords:

citizen education, social mobilization, protest

Abstract

Citizen training constitutes one of the fundamental pillars for meaningful, democratic, intelligent and conscious social mobilizations. The purpose of this review was to prepare a compilation of literature on the concept of citizen education in relation to social protest. A systematic review was carried out that collected 43 articles of an analytical empirical nature. In this way, aspects related to the challenges and tensions of citizen education in Latin America and particularly in the Colombian case were specified. All this exemplifies the importance of recognizing that the entire formal educational component has significant power in the collective conscience, with critical, autonomous subjects, with values, sensitive to the problems of their context, capable of assuming a reflective attitude for decision making right choices.

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Author Biographies

Yuli Andrea Botero, Universidad Pontificia Bolivariana

Psicologa,Especialista en Educación, cultura y Politica, Mg. En investigación en psicología y candidata a doctor en psicología de la salud. Docente e investigadora del programa de psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana, investigadora del grupo Pedagogía y desarrollo humano.

Dalis del Carmen Vergara, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctoranda en Educación de la Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología de Panamá. Mg. En Educación, investigadora del grupo CAVIDA- Calidad de Vida de la Universidad Pontificia Bolivariana, Seccional Montería. 

Kelly Samadi Vásquez Gómez, Universidad Pontificia Bolivariana

Músico, Especialista en Diseño Multimedia, Magíster en Música.

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Published

18-06-2024

How to Cite

Botero, Y. A., Vergara, D. del C., & Vásquez Gómez, K. S. (2024). Challenges and tensions regarding citizen training in Latin America for social mobilization: A general review with a view to the Colombian case. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.48162/rev.36.114