The Workshop Classroom format and its impact on the motivation, learning and achievement of primary school children
Keywords:
classroom-Workshop format, motivation, learning, primary studentsAbstract
Lack of motivation in children disinterest, lack of interest, promote low academic results and lead to school failure, repetition and desertion. This requires changes in the school format and the construction of innovative methodologies (Terigi, F. y Perazza, R. 2006) In this research we will describe the importance of the Aula Taller format with the objective of analyzing the influence of the same on motivation and learning in primary education. The impact will also be seen in the teachers who will configure their proposals taking into account the real needs of their students. In the Uruguayan context there are few studies at the primary level and none that emphasize the impact of achievements according to the aulic methodology, for that reasons its study and relevance. The results will be submitted to the judgment of the national and international academic community generating exchanges that allow advance in the construction of the knowledge on new school formats. In addition, certain issues are included in the academic discussion agenda: the incidence of motivation in children's learning, the adaptation of teaching to students' learning needs, obsoletes school models and the need for innovation.
Downloads
References
Ander-Egg, Ezequiel. 1990. El Taller: una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata.
Appleton, Jame; Christenson, Sandra; y Furlong, Michael. 2008. Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the schools, 45(5), 369-386.
Baker, Sarah R. 2004. Intrinsic, Extrinsic, and Motivational Orientations: Their Role in University Adjustment, Stress, Well-Being, and Subsequent Academia Performance. Current Psychology Developmental Learning Personality Social Fall, 23(3), 189-202.
Bauer, Martín W., y Gaskell, George. 2010. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. In Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. SP: Vozes.
Blejmar, Bernardo. 2006. Gestionar es hacer que las cosas sucedan. Competencias, actitudes y dispositivos para diseñar instituciones educativas. Buenos Aires: Editorial Novedades educativas
Castañeda, Sandra y Ortega, Isaac 2004. Evaluación de estrategias de aprendizaje y orientación motivacional al estudio. En: Educación, aprendizaje y cognición. Teoría en la práctica editado por Sandra Castañeda. México: El Manual Moderno.
Colmenares, Mercedes y Delgado, Flor. 2008. La correlación entre rendimiento académico y motivación de logro: elementos para la discusión y reflexión. Revista electrónica de Humanidades Educación y Comunicación Social, Año 3, Nº. 5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2737310
Consejo de Educación Inicial y Primaria. 2015. Líneas estratégicas de las Políticas educativas (quinquenio 2015-2019). Montevideo: CEIP
Consejo de Educación Inicial y Primaria. 2010. Líneas estratégicas de las Políticas educativas (quinquenio 2010-2014). Montevideo: CEIP
Cuevasanta, Diego. 2014. Una aproximación al estudio de la motivación por el aprendizaje en escolares de Montevideo. Artículo científico. Trabajo final de grado. Montevideo: Facultad de Psicología.
Cullen, Carlos. 2002. Autonomía moral, participación ciudadana y cuidado del otro (2º ed.). Buenos Aires: Ediciones Novedades Educativas
Davini, María Cristina (comp.). 2002. "De aprendices a maestros. Enseñar y aprender a enseñar". Papers Editores, Buenos Aires
Díaz-Barriga, Frida y Hernández Rojas, Gerardo. 2002. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2ª ed.). México: McGraw-Hill.
Dussel, Inés. 2006. Las reformas curriculares en la Argentina, Chile y Uruguay: informe comparativo. En: Las Reformas Educativas en la Década de 1990. Un Estudio Comparado de Argentina, Chile y Uruguay. Buenos Aires, Argentina: BID, Ministerios de Educación de Argentina, Chile y Uruguay y Grupo Asesor Stanford University.
De La Torre, Saturnino. 2000. Estrategias didácticas innovadoras y creativas. Conceptualización y modalidades. En Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio; coordinado por Saturnino De La Torre y Oscar Barrios. España: Octaedro.
Fernández, Lidia. 1998. Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas.Barcelona: Paidós.
Freire, Paulo. 2002. Cartas a quien pretende enseñar. México: Editorial Siglo XXI.
Furlong, Michael y Christerson, Sandra. 2008. Engaging students at school and with learning: A relevant construct for all students. Psychology in the schools, Volume 45, Issue 5.
Gillet, Nicola; Vallerand, Robert, J. y Lafrenière, Marc-André. 2012. Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: the mediating role of autonomy support. Society Psychology Education, 15, 77-95. DOI 10.1007/s11218-011-9170-2
Góngora, Sandra., Mézquita, Yanko y Couoh José. 2004. Hacia la validación de una escala de autorregulación para un nuevo contexto. XII Congreso Mexicano de Psicología. Guanajuato
Hernández Sampieri, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. 2014. Metodología de la investigación (6ta. ed.). México: McGraw Hill.
Lepper, Mark; Henderlong, Jennifer y Iyengar, Sheena 2005. Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientations in the Classroom: Age Differences and Academic Correlates. Journal of Educational Psychology 97 (2) 184-196
Loizos, Peter. 2002. Vídeo, Filme e Fotografias como Documentos de Pesquisa. En Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editado por Martín Bauer y George, Gaskell. Petrópolis: Vozes,
Marín, Jorge. 2007. El Aula Taller. http://www.monografias.com/trabajos11/autaller/autaller.shtml
McWhirter, Jeffiries; McWhirter, Benedict, McWhirter, Anna; McWhirter, Ellen y McWhirter, Robert. 1993. At risk youth a comprensive response. EUA: Brooks/Cole Publishing Company.
Manciaux, Michel; Vanistendael, Stefan; Lecomte, Jacques y Cyrulnik, Boris. 2001. La resiliencia: estado de la cuestión. En La resiliencia: resistir y rehacerse. escrito por Michel Manciaux. México: Gedisa.
Ocaño, Joni R. 2006. Comunidad, organización y profesores. Estudio de un liceo rural. Cuadernos de Investigación Educativa. Montevideo: ORT.
Pantoja Vallejo, Antonio. (Coord.) 2009. Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Madrid: Editorial EOS
Pasel, Susana y Asborno Susana. 1993. Aula-Taller. Argentina, Aique.
Pérez Avellaneda, M., Rodríguez Corps, E., Cabezas Fernández, M. N., y Polo Mingo. 2002. DIE. Diagnóstico integral del estudio (niveles 1, 2 y 3): manual. Madrid TEA Ediciones.
Pérez - Gomar Brescia, Guillermo. 2008. La matriz insonora del cambio educativo: la organización escolar. Perspectivas para su investigación. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. Chile: Universidad Católica de la Santísima Concepción. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243117029003>
Porcar, María Luisa .2010. Estudio relacional entre determinados factores psicosociales y el rendimiento académico. Facultad de Educación elemental y Especial. Tesis inédita publicada por Universidad de Jaén. España
Pozo, Juan Ignacio; Scheuer, Nora; Pérez Echeverría, María del Puy; Mateos, María; Martín, Eelena y De la Cruz, Montserrat. 2006. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.
Sánchez, Pedro y Valdés, Ángel A. 2003. Teoría y práctica de la orientación en la escuela. Un enfoque psicológico. México: Manual Moderno.
Sánchez, Pedro. 2006. Detección y registro de niños de secundaria con capacidades sobresalientes en zonas rurales y suburbanas del Estado de Yucatán. (Reporte de proyecto de investigación). México: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.
Sánchez, Pedro, García, Arelli y Valdés, Ángel A. 2009. Validez y confiabilidad de un instrumento para medir creatividad en adolescentes. Revista Iberoamericana de Educación, 50(6), 1-12.
Sierra Bravo, Restituto. 2003. Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo. 14ed.
Simons, Joke., Dewitte, Siegfried y Lens, Willy. 2004. The role of different types of instrumentality in motivation, study strategies, and performance: Know why you learn, so you’ll know what you learn! Brithish Journal of Psychology, 74, 343-360. DOI: 10.1348/0007099041552314
Strauss, Anselm y Corbin, Juliet. 2002. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquía.
Terigi, Flavia y Perazza, Roxana. 2006. Las tensiones del formato escolar en las nuevas configuraciones de la relación familia/comunidad/escuela: una experiencia de educación infantil en la ciudad de Buenos Aires. Journal of Education for International Development, 2 (3).
Terigi, Flavia. 2009. El fracaso escolar desde una perspectiva psicoeducativa: hacia una reconceptualización situacional. En: Revista Iberoamericana de Educación, 50, 23-39.
Valdés C. Ángel A., Ramírez S., María C. y Martín P., Mario. 2009. Motivación hacia el estudio de la Química en estudiantes de Bachillerato Tecnológico. Revista Iberoamericana de Educación. Vol. 48, Nº. 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2858123
Vermunt, Jan y Verloop, N. 2000. Dissonance in student’s regulation of learning processes. European Journal of Education, 15 (1), 75-87.
Vilanova, Silvia L., Mateos-Sanz, María del Mar. y García, María-Basilisa. 2011. Las concepciones sobre la enseñanza y el aprendizaje en docentes universitarios de ciencias. Revista Iberoamericana de Educación Superior. Vol. 2 Núm. 3. DOI:https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2011.3.44
Young, Colin. 1995. Observational Cinema. Principles of Visual Anthropology. The Hague: Mounton Publishers.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.