Who’s the Other? [a secret]

Authors

  • Iván Castiblanco Ramírez FLACSO Argentina

Keywords:

education, experience, alterity, differences, language of experience

Abstract

A pedagogical experience is the event of the encounter between two bodies, two faces, two gazes, between which arises the possibility of a conversation without prejudices, because it’s not a matter of anticipating what should the other be, or how we should teach him, or which theories, methodologies or didactics should we deploy to ensure the process of learning. It’s about giving rise to the radical idea of the impossibility of knowing who the other is, neither before looking him face to face for the first time, nor after multiple encounters, the other will always be a secret, always far away from us. Despite this, there seems to be an obsession that leads us to ask ourselves "Who’s the other?" over and over again. It seems this question allow us to produce concepts, definitions, categorizations, diagnoses that are based, and at the same time produced, a language of sameness that supposes the existence of a false parameter of normality. But setting this question aside isn’t an easy task, because it’s not about making a new theory, or learning new euphemisms to name the other. The only way to transform our way of thinking is by having an encounter with the uncertainty that produces the presence of the other after we leave aside what we think we know about who the other is.

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Author Biography

Iván Castiblanco Ramírez, FLACSO Argentina

Soy Diseñador Gráfico de la Universidad Nacional de Colombia y Magíster en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Actualmente desarrollo mi tesis para el Doctorado en Ciencias Sociales de FLACSO Argentina.

Como docente me he desempeñado en las áreas de diseño gráfico y fotografía en en la Universidad Nacional de Colombia, la Universidad Jorge Tadeo Lozano, el Politécnico Grancolombiano, y la Escuela de Fotografía MOTIVARTE. Actualmente soy el coordinador académico del diploma superior en "Pedagogías de las diferencias" y del curso de posgrado "Entre cuerpos y miradas: artes, poéticas, y políticas de la mirada en educación", ambos de modalidad virtual, en FLACSO-Argentina. También me desempeño como docente de diseño gráfico y fotografía en el programa de inclusión digital de la Universidad Tecnológica Nacional, UTN-FRBA.

Como fotógrafo soy fundador y director editorial del Colectivo OctoActo (www.octacto.org). He expuesto en Fotosemana 2004 (Bogotá); The Art Mission & Gallery (Binghamton, NY); el Museo de Fotografía SIMIK (Buenos Aires); la Nave Cultural del Gobierno de la Ciudad de Mendoza (Argentina); la galería Central Newbery (Buenos Aires); y el Festival de la Imagen FOTO 13 (Tlaxcala, México). Fue seleccionado para el visionado de portfolios de PHOTOESPAÑA Transatlántica 2010, en Cartagena.

Mi experiencia en investigación está inscrita en las áreas de "Educación y Diversidad", Pedagogías de las diferencias" y "Ética de la mirada en educación", así como en el desarrollo de proyectos de fotografía participativa con niños y jóvenes. Actualmente coordino de forma voluntaria el proyecto "¡Mirá, Mirá!" de la Asociación Civil CACUCA (Casa de la Cultura de la Calle – www.cacuca.org.ar).

Como poeta he participado en las antologías "Tal vez debería yo hablar del fuego sólo del fuego" (La Mariposa y la Iguana, 2012) e "Y no ilumines los rincones" (La Mariposa y la Iguana, 2015). Mi primer poemario "Nilengua" fue publicado en 2015 (Ediciones 27 Pulqui).

References

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Touraine, Alain. 1996. ¿Podremos vivir juntos? Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Published

28-08-2017

How to Cite

Castiblanco Ramírez, I. (2017). Who’s the Other? [a secret]. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 2, 1–10. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/975