The emergence of the New School in Mendoza

Authors

  • Nora Alejandra Fernández Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

New School, Journals La Linterna, Ensayos and Orientación, Regional History, Province of Mendoza

Abstract

The discursive productions of the Escuela Nueva in the province of Mendoza during the first half of the XX Century are analyzed methodologically from a critical paradigm and a thought situated in the "colonial difference". The teachers who were part of this movement made an adaptation of European and North American ideas, elaborating a synthesis with distinctive characteristics of both the hegemonic normalist model and the sources of alternative pedagogical thinking. In this case, we observed that it combined with the teachers union, the feminist movement and the regional literary movement as a radical current. The analysis of the journals they published –Ensayos and Orientación– including La Linterna, their most significant antecedent, shows that it established an original and unique articulation that organically anticipated the centrality of the new pedagogical subject, transforming the classroom into a space for expression of its singularity and freedom through the performance of the teacher as an emerging-alternative intellectual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, Inés (Dir.). 2005. Grandes Pensadores: Historia del pensamiento pedagógico occidental. Buenos Aires: Papers Editores.

Alvarado, Mariana. 2013. Fundamentos filosóficos y proyecciones pedagógicas en producciones discursivas de la Argentina durante el siglo XX. El lugar de la diversidad en el pensamiento de Carlos Vergara (1859-1929). Tesis Doctoral. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo, 2011. Disponible en: http://cecies.org/articulo.asp?id=495.

Arpini, Adriana. 2003. Aportes metodológicos para una Historia de las Ideas Latinoamericanas. En Otros Discursos. Estudios de Historia de las Ideas Latinoamericanas, compilado por Adriana Arpini. Mendoza: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional de Cuyo.

Ascolani, Adrián. 2010. Las Convenciones Internacionales del Magisterio Americano de 1928 y 1930. Circulación de ideas sindicales y controversias político pedagógicas. Revista Brasileira de História da Educacão, Nº 23, maio/agos. Disponible en: www.rbhe.sbhe.org.br.

Carli, Sandra. 2004. Escuela Nueva, cultura y política. En El pensamiento alternativo en la Argentina del siglo XX. Volumen 1: Identidad, utopía e integración (1900-1930), dirigido por Hugo E. Biagini y Arturo A. Roig. Buenos Aires: Biblos.

Colección Revista La Linterna. 1927-1928. Mendoza: Círculo de Periodistas

Da Nóvoa, Antonio. 2009. Educación 2021: Para una historia del futuro. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, Nº 49, 181-199. Disponible en: www.rieoei.org.

Fernández, Nora Alejandra. 2018. El surgimiento de la "Escuela Nueva" en Mendoza: fundamentos de su propuesta educativa. Tesis de Doctorado. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo.

Fossatti, Florencia. 1959. Alegato Pedagógico: Bases pedagógicas-político-jurídicas de una petición de justicia. Mendoza: Talleres Gráficos D´Accurzio.

Jamil Cury, Carlos Roberto. 2005. Del iluminismo de Rousseau a los días actuales. En Grandes pensadores. Historia del pensamiento pedagógico occidental, colección dirigida por Inés Aguerrondo, 21-27. Buenos Aires: Papers Editores.

Luzuriaga, Lorenzo (Editor). 1964. Ideas pedagógicas del siglo XX. 3ª Edición. Buenos Aires: Losada.

Puiggrós, Adriana (Dir.). 1991. Historia de la educación en la Argentina. Tomo II: Sociedad civil y Estado en los orígenes del sistema educativo argentino. Buenos Aires: Galerna.

Revista de Ciencias Económicas. 1928. Publicación de la Facultad de Ciencias Económicas, Centro de Estudiantes y Colegio de Graduados, Universidad de Buenos Aires. Año XVI. Disponible en: www.books.google.com.ar 19/04/2013.

Roig, Arturo Andrés. 1966. Breve historia intelectual de Mendoza. Mendoza: Ediciones del Terruño.

Williams, Raymond. 2000. Palabras clave: un vocabulario de la cultura y la sociedad. Trad. de Horacio Pons. Buenos Aires: Nueva Visión.

Published

01-12-2018

How to Cite

Fernández, N. A. (2018). The emergence of the New School in Mendoza. Cuyo. Anuario De Filosofía Argentina Y Americana, 35, 47–65. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/anuariocuyo/article/view/3405