The process of institutionalization of internationalization at the Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo).

Approaches to its Teacher Mobility Program (2014-2019)

Authors

  • Paola Bayle Instituto de Ciencias Humanas, Sociales y Ambientales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas -Universidad Nacional de Cuyo
  • Juan José Navarro Universidad Nacional de Cuyo

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.48.003

Keywords:

higher education, internationalization, mobility, UNCuyo

Abstract

The present work, based on a historical-structural perspective of Latin American roots and reflective Bourdian sociology, addresses the process of institutionalization of internationalization at the National University of Cuyo (UNCuyo). We focus on one of the main policies of the area - international academic mobility - through the Teaching Mobility Program of this university, which, since 2015, has shown unprecedented growth. To this end, we try to outline the mechanisms established by the UNCuyo for internationalization and build profiles of teachers who access scholarships in connection with differentiated institutional and evaluative practices. In the same way, we try to connect the choice of mobility destinations based on the capitals and habitus of teachers.

Based on a strong documentary analysis, which involved the search for secondary sources and primary documentary sources (resolutions, ordinances, strategic plans, management reports, minutes of selection of scholarship competitions, etc.), together with qualitative access (in-depth interviews with key informants such as the institutional and management managers of the UNCuyo mobility programs). Likewise, it was methodologically completed with participant observation in instances of evaluation of applications for mobility grants (both for teachers and for students).

References

ARAUJO, S. (2014). "La evaluación y la Universidad en Argentina: políticas, enfoques y prácticas". En Revista de la Educación Superior, 57-77.

AVEIRO, M. (2014). La universidad inconclusa. De la Ratio Studiorum a la reforma universitaria en Mendoza (1973-1974). Mendoza: EDIUNC.

BEIGEL, F. (2015). "Culturas [evaluativas] alteradas". En Revista de Política Universitaria, 12-21.

BEIGEL, F. (2017). "Científicos Periféricos, entre Ariel y Calibán. Saberes Institucionales y Circuitos de Consagración en Argentina: Las Publicaciones de los Investigadores del CONICET". En Dados (59), 215-255.

BEIGEL, F, GALLARDO, O, y BEKERMAN, F. (2018). "InsitutionalExpasion and ScientificDeveloment in thePeriphery: TheStructuralHeterogeneity of Argentina´sAcadmic Field". En Minerva, 305-331.

BEIGEL, F. y BEKERMAN, F. (2019). Culturas evaluativas. Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; IEC-CONADU.

BEIGEL, F. (2019) "¿PROINCE versus CONICET? Guerra fría, convivencia pacífica y doble-agentes", en Culturas evaluativas. Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; IEC-CONADU.

BUCHBINDER, P. (2005). Historia de las Universidades Argentinas. Buenos Aires: Sudamericana.

BUCHBINDER, P. y MARQUINA, M. (2008). Masivilidad, heteregeniedad y fragmentación. El sistema universitario argentino 1983-2007. Los Polvonrines: Universidad Nacional General Sarmiento; Buenos Aires: Biblioteca Nacional.

CHIROLEU, A., SUASNÁBAR, C. y ROVELLI, L. (2012). Política universitaria en la Argentina: revisando viejos legados en busca de nuevos horizontes. Buenos Aires: Universidad Nacional de General Sarmiento, IEC-CONADU.

DEL VALLE, D. (2019) "Primer Balance de la CRES". En Política Universitaria:20-27.

DIDOU AUPETIT, S. (2017) La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. Ciudad de México: Unión de Universidades de América Latina y el Caribe.

DIKER, G. (2018) "Internacionalizar la educación superior: con quién, para qué, cómo". En Balance y Desafíos hacia la CRES 2018. Cuaderno 1. Apuntes para pensar la Universidad Latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC - CONADU; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Universidad Nacional de las Artes.

DULZAIDES IGLESIAS, M. y MOLINA GÓMEZ, A. (2004). "Análisis documental y de información: dos componentes de un mismo proceso". En ACIMED (2-2).

FOLLARI, R. (2018). San Luis, 1937: de aquellas primaveras. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC-CONADU.

MARRADI, A., ARCHENTI, N. y PIOVANI, J. (2007). Metodologías de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé Editores.

OREGIONI, M. y SARTHOU, N. (2013). "La dinámica de la relación entre CONICET y dos universidades nacionales argentinas". En Ciencia, Docencia y Tecnología: 33-68.

OREGIONI, M. (2016) "Aportes conceptuales sobre internacionalización universitaria. Una mirada desde América Latina". En Herramientas de Política y Gestión para la Internacionalización Universitaria. Una mirada latinoamericana. Tandil: Grafikart.

PERROTTA, D. (2016). La internacionalización de la universidad: debates globales, acciones regionales. Los Polvorines: IEC-UNGS.

PERROTTA, D (2019) "Integración regional e internacionalización universitaria en América Latina. La Tercera Conferencia Internacional de Educación Superior. En Política Universitaria, 10-19.

VOLOSCHIN, L. (2011) Interculturalidad e internacionalización en la Universidad Nacional de Cuyo: la movilidad internacional de estudiantes universitario. Mendoza: UNCuyo. Tesis de Licenciatura en Sociología.

Published

01-01-2021

How to Cite

Bayle, P., & Navarro, J. J. (2021). The process of institutionalization of internationalization at the Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo). : Approaches to its Teacher Mobility Program (2014-2019). Estudios Sociales Contemporáneos, (24), 73–98. https://doi.org/10.48162/rev.48.003