On masculinities in gauchesca Literature and tango

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.53.011

Keywords:

gauchesca, tango, masculinities, Argentine literature

Abstract

Just like gauchesca literature, tango also provided symbols of masculinity in the narrative of national identity. However, not all gauchos and not all guapos shared the same characteristics of manhood. While both were part of the models of the Argentine macho, this image did not remain unchanged; it underwent transformations throughout the history of both genres, where both gauchos and compadritos, without necessarily abandoning hegemonic masculinity, faced contradictions and discrepancies, sometimes manifesting as fissures or escape routes in the type of manhood they represented.

In our literature, there are tough and relentless gauchos, as well as gauchos who cry and lament. A similar phenomenon occurs in tango: there are hard and violent guapos, and sentimental and mournful ones. Both genres seem to share modes or forms of masculinity, which led us to formulate the guiding hypothesis of this work: that the models of masculinity developed in tango originate, at least partially, from gauchesca literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ascasubi, H. (1959). Pualino Lucero o los gauchos del Río de la Plata. Editorial Estrada.

Ascasubi, H. (1900). Aniceto el Gallo. Gacetero prosista y gauchi-poeta argentino. Peuser.

Ascasubi, H. (1919). Santos Vega o los mellizos de la Flor. Casa Vaccaro.

Balderston, D. (1988). Dichos y hechos: Borges, Gutiérrez y la nostalgia de la aventura. La Torre, n° 8, pp. 595-615.

Batiz, A. (1908). Buenos Aires, la ribera y los prostíbulos en 1880. Ediciones Aga-Taura.

Bioy Casares, A. (2006). Borges. Destino.

Borges, J. L. (2005). El Martín Fierro. Emecé.

Borges, J. L. (2007a). Obras completas. Tomo I. Emecé.

Borges, J. L. (2007b). Obras completas. Tomo II. Emecé.

Borges, J. L. (2007c). Obras completas. Tomo IV. Emecé.

Borges, J. L. y Bullrich, S. (1968). El compadrito. Compañía General Fabril Editora.

Borges, J. L. y Bioy Casares, A. (1955). Poesía gauchesca. Fondo de Cultura Económica.

Cárdenas, M. I. (1961). Apuntes sobre nuestro sainete y la evolución político-social argentina. Revista Universidad N° 49, Universidad Nacional del Litoral, pp. 73-90.

Carriego, E. (1927). Misas herejes. La canción del barrio. La Cultura Argentina.

Connell, R. W. (2003). Masculinidades. Universidad Nacional Autónoma de México.

de Lara, T. y Roncetti de Panti, L. (1981). El tema del tango en la literatura argentina. Ediciones Culturales Argentinas.Garramuño, F. (2007). Modernidades primitivas. Tango, samba y nación. Fondo de Cultura Económica.

Gobello, J. (Comp.) (2010). Letras de tango. Centro Editor de Cultura.

Gutiérrez, E. (1961). Juan Moreira. Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Gutiérrez, E. (1950). Hormiga Negra. Editorial Tor.

Hernández, J. (2018). Obras completas. José Hernández. Volumen 4. Obra literaria. Eduvim.

Hidalgo, B. (1986). Obra completa. Ministerio de Educación y Cultura, Biblioteca Artigas.

La Prensa (19 de agosto de 2012) “El misterio del gran poeta”. La Prensa. https://www.laprensa.com.ar/394875-El-misterio-del-gran-poeta.note.aspx

Ludmer, J. (2000). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Perfil Libros.

Ludmer, J. (2011). El cuerpo del delito: un manual. Eterna Cadencia.

Lugones, L. (1911). Historia de Sarmiento. Otero & Co. Impresores.

Martínez Estrada, E. (1986). Radiografía de la pampa. Hyspamérica.

Mujica Láinez, M. (1948). Vida de Anastasio el Pollo. (Estanislao del Campo). Emecé.

Payró, R. (1985). Pago Chico. Y nuevos cuentos de Pago Chico. Losada.

Pelliza, M. (2018). “Carta de Mariano Pelliza” [27 de marzo de 1873]. Hernández, José. Obras completas. Volumen IV, obra literaria. Eduvim, pp. 461-463.

Peluffo, A. (2013). Gauchos que lloran: masculinidades sentimentales en el imaginario criollista. Cuadernos de Literatura, vol. XVII(33), pp. 187-201.

Pérez, L. (1957). Poesía biográfica de Rosas titulada ‘El gaucho’ publicada en 1830. En R.

Rodríguez Molas, Luis Pérez y la biografía de Rosas escrita en verso en 1830. Ediciones Clío, pp. 16-38.

Prieto, A. (2006). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Siglo XXI.

Rivera, J. (1968). La primitiva literatura gauchesca. Jorge Álvarez.

Rossi, V. (1958). Cosas de negros. Hachette.

Salessi, J. (1995). Médicos, maleantes y maricas. Beatriz Viterbo.

Savigliano, M. E. (1993-1994). Malevos llorones y percantas retobadas: el tango como espectáculo de razas, clases e imperialismo. Relaciones de la Sociedad Argentina de Antropología, XIX, pp. 79-104.

Taullard, A. (1927). Nuestro antiguo Buenos Aires. Talleres Casa Jacobo Peuser.

Published

04-07-2025

How to Cite

Oliveto, M. (2025). On masculinities in gauchesca Literature and tango. evista e iteraturas odernas, 55(1), 303–331. https://doi.org/10.48162/rev.53.011