Intermediality, Interdiscursivity and Transculturality in Shadows of your black memory by Donato Ndongo-Bidyogo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.53.003

Keywords:

interdiscursiveness, transculturality, intermediality, Hispanoguinean novel, Donato Ndongo-Bidyogo

Abstract

Between the crossing and the mixing with the media, the novel becomes an indecisive, heterogeneous and hybrid body, belonging both to the novel genre and to the mediasphere. This article analyzes the writing of Las tinieblas de tu memoria negra by the Equatorial Guinean writer, historian and journalist Donato Ndongo-Bidyogo, in order to show that it is characterized by a baroque aesthetic from which intergeneric hybridization is interwoven. In the light of a narratological and intermedial approach, we have highlighted, on the one hand, the type of media genres and generic forms inserted in the intertext by the author and the modality of discourses that refers to the diegetic narrative segments. On the other hand, we have highlighted the effects, both negative and positive of transculturality on the “root identity” of the African cultural subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albaladejo Mayordomo, T. (2005). Retórica, Comunicación, interdiscursividad. Revista de investigación Lingüística, VII, pp. 7-33. https://revistas.um.es/ril/article/view/6671/6471.

Albaladejo Mayordomo, T. (2008). Poética, Literatura comparada y análisis interdiscursivo. Acta poética, 29(2), pp. 245-275. https://www.scielo.org.mx/pdf/ap/v29n2/v29n2a14.pdf.

Albaladejo Mayordomo, T. (2023). Discurso retórico, discurso literario y arte de lenguaje: modelo teórico translacional de fundamentación retórico-cultural e interdiscursiva. Rétor, 13(1), pp.1-18. http://www.aaretorica.org/revista/index.php/retor/article/view/188/177.

Bakhtine, M. (1978). Esthétique et théorie du roman. Gallimard.

Bituga Nchama, P. B., Adamou, A., Osá Bindang, P. E., & Nguema Adugu, M. A. N. (2024). La narrativa feminista en la literatura africana en español: Análisis de las novelas La Bastarda de Trifonia Melibea Obono y Me llamo Kanebe de Céline Clémence Magneché Ndé. Revista De Literaturas Modernas, 54(2), 13–48. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/literaturasmodernas/article/view/8036/7033.

Bhabha, H. (2015). El lugar de la cultura. Traducido por César Aira. Manantial.

Blé, K. A. (2016). De l’intergénéricité et de l’interartialité dans Lumières de Pointe-noir d’Alain Mabanckou ou le roman N’zassa en question. Nouvelle Revue d’esthétique, n°17, pp. 77-87.https://shs.cairn.info/revue-nouvelle-revue-d-esthetique-2016-1-page-77?lang=fr.

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía. Alianza Editorial. https://significanteotro.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/05/cortina-adela-ciudadanos-del-mundo.pdf

Müller, J. E. (2000). L’intermédialité, une nouvelle approche interdisciplinaire : perspectives théoriques et pratiques à l’exemple de la vision de la télévision. Cinémas, 10(2-3), pp. 105-134. https://www.erudit.org/fr/revues/cine/2000-v10-n2-3-cine1881/024818ar/ .

Erelis Marrero, L. (2013). Transculturación y estudios culturales. Breve aproximación al pensamiento de Fernando

Ortiz. Tabula Rasa, n°19, pp. 101-117. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39630036005.

García Canclini, N. (1990). Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo.

Genette, G. (1972). Figures III. Éditions du Seuil.

Glissant, É. (2017). Poética de la relación (I. S. Senda y A. P. Penchaszadeh, Trads.). Universidad Nacional de Quilmes.

Hurtado Vargas, Y. y Alca Chamba, A. P. (2022). Manual de redacción periodística. Fondo Editorial.

Jouve, V. (2006). Les métamorphoses de la lecture narrative. Protée, 34(2-3), pp. 153-161. https://doi.org/10.7202/014273ar

Keffa, D. J. A. (2024). ¿Hacia un proceso de fanganización de la novela Hispanoguineana poscolonial ? Una lectura narratológica de un corpus de Donato Ndongo-Bidyogo, Maria Nsue Angüe y Joaquín Mbomio Bacheng. Revue Akounda, n°3, pp. 124-139.

Kristeva, J. (1978). Semiótica (J. M. Arancibia, Trad.). Editorial Fundamentos.

Ndongo-Bidyogo, D. (2009). Las tinieblas de tu memoria negra. El Cobre.

Ortiz, F. (1983). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana.

Ruiz de la Cierva, M. del C. (2012). Interdiscursividad entre la comunicación literaria textual y la cinematográfica : El diario de Noah. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/obra/interdiscursividad-entre-la-comunicacion-literaria-textual-y-la-cinematografica--el-diario-de-noah/

Sánchez-Mesa, D. y Baetens, J. (2017). La literatura en expansión. Intermedialidad y transmedialidad en el cruce entre la literatura comparada, los estudios culturales y los new medias studies. Tropelías. Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 27, pp. 6-27. https://www.researchgate.net/publication/320834429_La_literatura_en_expansion_Intermedialidad_y_transmedialidad_en_el_cruce_entre_la_Literatura_Comparada_los_Estudios_Culturales_y_los_New_Media_Studies

Todorov, T. (1996). Los géneros del discurso (J. R. León, Trad.). Monte Ávila Editores Latinoamericana.

Zavala, L. (2007). Metaficción en literatura y cine. Actas XV Congreso AIH. Centro Virtual Cervantes, Vol III, pp. 741-749. https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/15/aih_15_3_058.pdf

Published

04-07-2025

How to Cite

Keffa, D. J. A., & Bituga Nchama, P. B. (2025). Intermediality, Interdiscursivity and Transculturality in Shadows of your black memory by Donato Ndongo-Bidyogo. evista e iteraturas odernas, 55(1), 67–99. https://doi.org/10.48162/rev.53.003