The Literary Construction of Invasión (1969): A Screenplay Written by Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares and Hugo Santiago
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.53.006Keywords:
Borges, cinema, screenplay, InvasiónAbstract
This article examines the literary construction of the screenplay for Invasión (1969), written by Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares, and Hugo Santiago. Drawing from Pier Paolo Pasolini’s theory of the screenplay as an autonomous literary genre, the study analyzes the film’s narrative structure, the literariness of its dialogues, the symbolic construction of space, the archetypal characterization of its characters, and its potential political-historical reading as a premonition of Argentina’s military repression. Additionally, it explores Borges and Bioy Casares’ theoretical and aesthetic conceptions of cinema, their literary association as H. Bustos Domecq, and their collaboration with Santiago, as well as the director’s cinematic vision, influenced by the Nouvelle Vague. The study concludes that Invasión not only enriches Argentine cinema but also expands the understanding of Borges’ literary universe in its relationship with other artistic languages. The screenplay’s construction as a literary work serves as the foundation for a unique cinematic poetics that opens new avenues for critical reflection on the boundaries between cinema and literature.
Downloads
References
Bal, M. (2006). Teoría de la narrativa: introducción a la narratología (J. Franco, Trad.). Cátedra.
Biskind, P. (2013). Mis almuerzos con Orson Welles: Conversaciones entre Henry Jaglom y Orson Welles. Peter Biskind.
Bioy Casares, A. (2006). Borges (D. Martino, Ed.). Destino.
Borges, J. L. (1999). Borges en Sur 1931-1980. Emecé.
Borges, J. L. (2012). El otro, el mismo: Para las seis cuerdas; Elogio de la sombra. Debolsillo.
Burgin, R. (1969). Jorge Luis Borges: Conversations. Richard Burgin.
Helft, N., & Pauls, A. (2000). El factor Borges. Fondo de Cultura Económica.
Jones, G. (1997). Talking Pictures: Interviews with Contemporary British Film-makers (G. Jones & L. Johnson, Eds.). British Film Institute.
Koza, R. (2017). El discípulo de Bresson. Con los ojos abiertos: Críticas, crónicas de festivales y apuntes sobre cine. https://www.conlosojosabiertos.com/el-discipulo-de-bresson/
Moreira Facca, E. (2020, Septiembre). Primer teorema sobre Invasión de Hugo Santiago. AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, (Nº 11), 120-138. https://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura
MUBI (s.f.). Invasión. Recuperado de https://mubi.com/es/ar/films/invasion
Oubiña, D. (1999). Monstrorum artifex: Borges, Hugo Santiago y la teratología urbana de Invasión. Variaciones Borges, 8, 69-81. https://www.borges.pitt.edu/bsol/documents/0806.pdf
Oubiña, D. (2008). El espectador corto de vista: Borges y el cine. En Ficciones de los medios en la periferia. Técnicas de comunicación en la literatura hispanoamericana moderna (pp. 185-196). W. Nitsch, M. Chihaia y A. Torres (Eds.). https://kups.ub.unikoeln.de/2585/21/15_David_Oubinia.pdf
Pasolini, P. P. (1986). The screenplay as a “structure that wants to be another structure”. The American Journal of Semiotics, 4, 53-72.
Rescate Audiovisual Argentino. (2 de marzo de 2019). Entrevista a Hugo Santiago: Variaciones sobre un guion - Borges e Invasión (película argentina 1969) [Video]. YouTube. https://youtu.be/JgSK1kX_ZmU
Rodríguez, U. (27 de febrero de 2019). 50 años de "Invasión": la historia detrás de la mítica película de Borges, Bioy y Hugo Santiago. Infobae. https://www.infobae.com/cultura/2019/02/28/50-anos-de-invasion-la-historia-detras-de-la-mitica-pelicula-de-borges-bioy-y-santiago/
Román, J. (2002). Borges y el cine. Revista de Cine (Santiago, Chile). Archivo de Referencias Críticas. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-251795.html
Santiago, H. (Director), Borges, J. L., & Bioy Casares, A. (Guionistas). (1969). Invasión [Film]. https://youtu.be/OWilWymWBk0
Sarlo, B. (1995). Borges, un escritor en las orillas. Ariel.
Sorrentino, F. (2001). Siete conversaciones con Jorge Luis Borges. El Ateneo.
Zunzunegui, S. (2021). Del rigor en el relato. A propósito de Invasión (Hugo Santiago, 1969). EU-topías. Revista De Interculturalidad, comunicación Y Estudios Europeos, 21, 37–63. https://doi.org/10.7203/eutopias.21.21263
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Zamparini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

