Melibea and Adela: a Lorca’s rewriting of female rebelliousness against patriarchal symbolic violence

Authors

  • María Valeria Mancha Universidad Nacional de San Juan

Keywords:

gender violence, La casa de Bernarda Alba, La Celestina, social discourse

Abstract

Perhaps the most rebellious female characters of the Spanish dramaturgy are Melibea, from La Celestina, a classic attributed to Fernando de Rojas, and Adela from La Casa de Bernarda Alba, a famous work by García Lorca. Both protagonists, young and libertine, want to live their love against the norms imposed on women by the society. These beautiful maidens decide to enjoy their passion in a free way, opposing with their actions against a destiny arranged by their parents; revealing themselves against the patriarchal symbolic violence. In this paper, I will study how is it exposed in these works the social discourse of women in its relationship with the medieval paradigm and Lorca’s context, in order to understand the dialogues between both dramatic texts. For this I will try to discover the traces of gender violence and the reactions of some female characters against it.

References

Angenot, Marc y Régine Robin (1991). "La inscripción del discurso social". M.Pierrette Malcuzynski (ed., coord.) Sociocríticas. Prácticas textuales. Cultura de fronteras. Amsterdan: Rodopi. 51-80.

Ariès, Philippe y Georges Duby (1992). Historia de la vida privada. El individuo en la Europa feudal. Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre (1999). Meditaciones Pascalianas. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre (2011). Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo XXI.

Cros, Edmond (1986). Literatura, ideología y sociedad. Madrid: Gredos.

Cros, Edmond (1993). "Sociología de la Literatura". Marc Angenot y otros. Teoría Literaria. México: Siglo XXI. 145-171.

De Rojas, Fernando (1980). La Celestina. Buenos Aires: CEAL.

Galán Font, Eduardo (1990). "La huella de La Celestina en La casa de Bernarda Alba". Revista de Literatura, vol. 52, n. 103. 203-214.

García Lorca, Federico (1945). La casa de Bernarda Alba. Buenos Aires: Losada.

Gómez Poviña, Rodrigo (2014). "El espacio en La casa de Bernarda Alba". Gramma, vol. 25, n. 53. 249-254. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6069273

González Santamera, Felicidad (2003). "El teatro femenino". Javier Huerta Calvo (dir.) Historia del teatro español. Madrid: Gredos.

Guglielmi, Nilda (2000). Aproximación a la vida cotidiana en la Edad Media. Buenos Aires: Educa.

Kramer, Enrique y Jakob Sprenger (1975). Malleus Maleficarum. Buenos Aires: Orión.

Martinez, María Victoria (2010). "¿‘Huerto cerrado’ o ‘Puerta del diablo’? La mujer Eva y la mujer María en algunos textos de la literatura castellana medieval". II Congreso Virtual sobre Historia de las Mujeres. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4095962

Sallman, Jean Michel (1994). "La Bruja". Georges Duby y Michelle Perrot (dirs.) Historia de las mujeres 3. Del Renacimiento a la Edad Moderna. Madrid: Taurus. vol. 3, 493-509.

Published

08-12-2019

How to Cite

Mancha, M. V. (2019). Melibea and Adela: a Lorca’s rewriting of female rebelliousness against patriarchal symbolic violence. Boletín GEC, (24), 96–111. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletingec/article/view/2290