The "substitute theater" during the Pandemic: Conviviality crisis in technical and narrative aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.43.030

Keywords:

theater, pandemic, conviviality crisis, technical devices

Abstract

In this article we will carry out an analysis and comparison of three productions by theater artists, composed and released in the context of the Pandemic, during the year 2020: Oriente (Timbre 4), Pizarra (Schaubühne Theatre) and Reconstrucción (El amo del mundo) (Complejo Teatral de Buenos Aires). The objective will be to work around two fundamental axes: the crisis of conviviality and the related use of filming and edition to externalize and reinforce it visually, two recurring elements in this type of artistic production in the context of the Pandemic, both nationally and internationally.

References

Abraham, Luis Emilio (2022). “Notas sobre el teatro como actividad esencial: lo inaudito”. Boletín GEC, n. 29. 7-18. Disponible en: https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/boletingec/article/view/6002

Arpes, Marcela (2020). “El teatro pandémico en el extremo austral de la Argentina”. Reseñas CeLeHis, vol. 7, n. 20. 107-117. Disponible en: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/rescelehis/article/view/4667/4791

Dubatti, Jorge (2015). “Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo”. Revista Colombiana de las Artes Escénicas, vol. 9. 44-54.

García Barrientos, José Luis (2012). Cómo se comenta una obra de teatro: Ensayo de método. México: Paso de Gato.

Gardies, René (2014). Comprender el cine y las imágenes. Buenos Aires: La Marca.

Hernández, Moira Gisela y Carlos Omar Catrihuala (2021). “Rumbos De La Tecnoescena Pandémica: El caso de La maldición de la corona de La Fura Dels Baus”. El Taco En La Brea, vol. 8, n. 13. 128-35. Disponible en: https://doi.org/10.14409/tb.v1i13.10228

Lozano, Ezequiel (2020). “Interrogantes sobre la difusión de archivos teatrales en pandemia”. Lola Proaño Gómez y Lorena Verzero (comps.) Mutis por el foro: artes escénicas y política en tiempos de pandemia. Buenos Aires: ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). 167-174.

Lumerman, Francisco (2020). Reconstrucción (El amo del mundo). Buenos Aires: Complejo Teatral de Buenos Aires, ciclo Modos Híbridos.

Miguelañez, Daniel (2020). “La imposibilidad de un ‘teatro virtual’”. Artescénicas, vol. 17, n. 18. 17-18.

Proaño Gómez, Lola (2020). “Teatralidad social / teatralidad pandémica: una continuidad”. Lola Proaño Gómez y Lorena Verzero (comps.) Mutis por el foro: artes escénicas y política en tiempos de pandemia. Buenos Aires: ASPO (Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio). 29-45.

Quiroga, Claudia (2020). Oriente. Buenos Aires: Timbre4, ciclo Conexión Inestable. Disponible en: https://www.timbre4.com/teatro/862-ciclo-conexion-inestable-oriente.html

Rua, Germán (2020). “Rafael Spregelburd. Presente Discontinuo #1”. Youtube.com, 7 ago. https://youtu.be/nOxDsB5mBzY

Solis Miranda, Regina, Fernando Nahuel Valcheff García y Sara Hermo Nieto (2020). “Teatro en tiempos de pandemia. Entrevista a la productora mexicana ‘Tercera Llamada’. Telondefondo. Revista De Teoría Y Crítica Teatral, n. 32. Disponible en: https://doi.org/10.34096/tdf.n32.8391

Spregelburd, Rafael y Marius von Mayenburg (2020). Glimmerschiefer/Pizarra. Berlín: Schaubüne, ciclo Autor innenbeiträge. Disponible en: https://vimeo.com/411454947

Published

24-12-2022

How to Cite

Distefano, A. F. (2022). The "substitute theater" during the Pandemic: Conviviality crisis in technical and narrative aspects. Boletín GEC, (30), 147–164. https://doi.org/10.48162/rev.43.030