“A survey of illegible scenes”: El corazón del daño by Maria Negroni
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.43.035Keywords:
displacement, fragmentation, mother tongue, María NegroniAbstract
We propose to read El corazón del daño by María Negroni (2021) as a text built from disobedience to the mother tongue –la madrelengua– through the displacement of the canonized forms of narration and traditional literary genres, the subversion of syntactic, morphological and semantic rules, and the insistent escape towards other texts that the writer summons as a challenge to what literature can –and cannot– say. Thus, we believe that these procedures are formats used by the writer to construct this unclassifiable text (out of classification). The text is woven through fragments, shreds filled with silence, which are assembled in the gaps, in chapters only designated by the blank spaces. As a consequence, both the generic hybridity, as well as the alteration of the syntactic order and the quotations that stage the dialogism, are forms of the deviation of a writing that does not submit to the language imposed by the Mother. We consider that displacement is also, in this text, a struggle with the place of the Mother, a disorder to flee from “that tortuous strategy” (Negroni, 2021: 61) of submission.
References
Aguirre, Gonzalo (2013). “Orfeo en la punta de la lengua”. Gabriela Milone y Gabriela Simón (coords.), Variaciones Orfeo. El mito en la filosofía, la literatura, el teatro y la música. Villa María: Eduvim. 27-39.
Arfuch, Leonor (2002). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: FCE.
Bajtin, Mijail (1998). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Barthes, Roland (1987). El susurro del lenguaje. Buenos Aires: Paidós.
Cohen, Sara (2002). El silencio de los poetas. Buenos Aires: Biblos.
De Mello, Luciana (2023). “El corazón del daño de María Negroni, sobre cómo habitar la lengua materna”. Radar, Página/12, 21 nov. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/383038-el-corazon-del-dano-de-maria-negroni-sobre-como-habitar-la-l
EFE (2023). “Negroni: Literatura y arte son consecuencia de la insatisfacción de la vida”. Informador.mx, 2 feb. https://www.informador.mx/cultura/Literatura-Maria-Negroni-habla-sobre-su-libro-Corazon-del-dano-20230202-0049.html
Giordano, Alberto (2016). Con Barthes. Santiago de Chile: Marginalia.
Lacan, Jaques (2008). El seminario 17: El reverso del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
Nascimento, Evando y Alberto Giordano (2021). La literatura fuera de sí. Rosario: Nube Negra.
Negroni, María (2021). El corazón del daño. Buenos Aires: Random House.
Zawady, Megdy (2017). “El ‘estrago materno’ como concepto Psicoanalítico”. Ética y Cine, vol. 7, n. 2. 47-54. Disponible en: https://doi.org/10.31056/2250.5415.v7.n2.18976
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcela Coll, Laura Raso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que no se use para fines comerciales, siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista, y siempre que se mencionen la existencia y las especificaciones de esta licencia de uso.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se cumplan las otras condiciones mencionadas arriba.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).