Archives of history, archives of memory. Noemí Escandell’s graphic artwork

Authors

  • María Elena Lucero Instituto de Estudios Críticos en Humanidades- Universidad Nacional de Rosario

Keywords:

archives, graphics, memory, montage

Abstract

The aim is of this research is to reconstruct the poetic and political discourse of plastic artist Noemí Escandell (1942-2019) by analyzing the formats, use of photographic archives and narrative thickness of her works created by the end of the sixties in articulation with other visual formulations of the nineties. In these productions, called handing works, the presence of montage as an aesthetic and comparative resource can be observed. Based on cultural, political and semantic repercussions, we will reflect on the visual devices generated in some of her works. For this purpose, links will be established with fundamental notions by Walter Benjamin and Peter Bürger on reproduction and montage, an avant-garde procedure later recovered in the neo-avant-gardes, as proposed by Hal Foster. Finally, the chained images resulting from the handing works will be reviewed in the light of Aby Warburg's studies, whose way of looking into documentary records and archives (whether or not included in the history of Western art) created a random approach in relation to traditional historiography.

References

BENJAMIN, Walter. Tesis sobre la historia y otros fragmentos (Rosario: Prohistoria, 2009).

BENJAMIN, Walter. Estética de la imagen (Buenos Aires: La Marca Editora, 2015).

BUCK-MORSS, Susan. "Estética y ‘anestésica’: una reconsideración del ensayo sobre la obra de arte", en: OP. CIT.

BÜRGER, Peter. Teoría de la vanguardia (Buenos Aires: Las Cuarenta, 2010).

BURUCÚA, José Emilio. Historia, arte, cultura. De Aby Warburg a Carlo Guinzburg (Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2007).

CARLÓN, Mario. "Las nociones de la teoría de la mediatización, revisitadas en el nuevo contexto teórico y discursivo contemporáneo", en: TORRES, Alejandra y PÉREZ BALBI, Magdalena (compiladoras). Visualidad y dispositivo(s). Arte y técnica desde una perspectiva cultural (Los Polvorines: Universidad General Sarmiento, 2016).

ENTREVISTA mantenida con Noemí Escandell en Rosario, el 20 de diciembre de 2012.

FOSTER, Hal. "Quien le teme a la neovanguardia", en: El retorno de lo real (Madrid: Akal, 2001).

GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores y ciudadanos. Conflictos multiculturales de la globalización (Buenos Aires: Grijalbo, 1995).

HUYSSEN, Andreas. Modernismo después de la modernidad (Buenos Aires: Gedisa, 2010).

LUCERO, María Elena. "Controversias estéticas y radicalidad en la escena rosarina del 68", en: Anuario 2013, Registro de Acciones Artísticas (Rosario: Yo soy Gilda, 2014).

MITCHELL, W. J. T. "No existen medios visuales", en: BREA, José Luis. Estudios Visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización (Madrid: Akal, 2015).

RAMÍREZ, Mari Carmen. "Tactics for Thriving on Adversity. Conceptualism in Latin America, 1960-1980", en: RAMÍREZ, Mari Carmen y OLEA, Héctor. Inverted Utopias. Avant-Garde Art in Latin America, The Museum of Fine Arts, Houston (New Haven and London: Yale University Press, 2004).

SAXL, Fritz. "Carta de Fritz Saxl a la editorial B. G. Teubner, Leipzig [hacia 1930]", en: WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne (Madrid: Akal, 2010), pp. XVI-XVIII.

TAYLOR, Diana. Performance (Buenos Aires: Asunto Impreso, 2012).

Published

11-12-2019

How to Cite

Lucero, M. E. (2019). Archives of history, archives of memory. Noemí Escandell’s graphic artwork. Cuadernos De Historia Del Arte, (33), 159–192. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2774

Issue

Section

Artículos