Uprising lines, drawing in front of writing
Keywords:
DRAWING IN FRONT OF WRITING, UPRISINGAbstract
The present text seeks to connect body, drawing and uprising –understood as active or passive resistance, able to build gestures, thoughts or actions that can face authoritarianism–. The role of art as resistance is reviewed, in terms of its ability and wit to construct an altered order different than the current one and drawing as a sensation embodied in front of writing. A drawing is not a text, it opens to a different logic where a body shows an incarnated thought and manifests its impotence through movement. Finally, it emphasizes the human right of disobeying from the body and the drawing as dissidence against what oppresses and enslaves us.
References
Agamben, Giorgio. 2007. La potencia del pensamiento.
Ensayos y conferencias. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.
Blanchot, Maurice. 1992. El espacio literario. Barcelona: Paidós.
Butler, Judith. 2017. Cuerpos aliados y lucha política.
Hacia una teoría performativa de la asamblea. Barcelona: Paidós
Deleuze, Gilles. 2002. Lógica de la sensación. Madrid:
Arena Libros.
---------------1993. ¿Qué es la filosofía?. Barcelona: Anagrama.
Derrida, Jacques. 1986. De la gramatología. México: Siglo XXI.
Didi-Huberman, Georges. 2018. Sublevaciones. México: RM, UNAM, UIA, Jeu de Paume.
Flusser, Vilém. 1994. Los gestos. Barcelona: Herder.
Gros, Frédéric. 2019. Desobedecer. México: Taurus.
Mersch, Dieter (2015), Episthemologies of Aesthetics, IK: Diaphanes.
Nancy, Jean Luc. 2007. El peso de un pensamiento. España: Ellago Ediciones.
Rancière, Jacques. 2019. Disenso. Ensayos sobre estética y política. México: Fondo de cultura económica.
Steiner, George. 2003. Lenguaje y silencio. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada