Dibujos de extrañamiento.
Algunas técnicas operativo-imaginales en la pedagogía de Javier Seguí
Keywords:
EXTRAÑAMIENTO, TÉCNICAS DE ASOMBRO, PEDAGOGÍA, DIBUJO EXPLORATORIO.Abstract
This article explores the techniques of estrangement in the field of pedagogy, through which Professor Javier Seguí de la Riva tries to awaken the interest of his students through a radical exploratory drawing. The text is part of an investigation that seeks to reflect to what extent the strangeness can be treated in the architectural conception, considering it in its double condition of being, on the one hand, a state provoked by the unexpected, by the surprise, by the rupture of the conventional, and on the other as an operative and provocative tool. We will try to illustrate some of their teaching proposals through the exercises proposed in the Department of Graphic Ideation, at the School of Architecture of Madrid, based on a peculiar way of proceeding, in order to enhance the imagination, escape from clichés, of the everyday, to try to understand and project architecture. From these reflections it is intended to reveal some mechanisms of generation and communication of the project through estrangement and distancing actions.
References
- Arendt, H., La condición humana. Barcelona: Paidós, 1996
- Breton, A., Philippe, S., Los campos magnéticos. España: Tusquets, 1976
- Bonet, J., El surrealismo y sus imágenes. Madrid: Fundación Cultural MAPFRE Vida, 2002.
- Boudon, P., El Dibujo en la concepción arquitectónica: Manual de representación gráfica. México D.F. [et al.]: Limusa, 1993
- Deleuze, G., Pintura: El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus, 2007
- Philip, A., & Jean-Luc, N., The Pleasure in Drawing. Fordham: University Press, 2013
- Jakobson, R., Todorov, T. Teoría de la literatura de los formalistas rusos. México: Siglo XXI. 1991
- Romero A. y Giménez, "Francis Bacon", en Artes y Pasiones. Buenos Aires: www.deartesypasiones.com.ar, 2005, (entrevista realizada por Marguerite Duras. Francis Bacon, Pintor. Una Entrevista. Tijeretazos [Postriziny] Revista de Literatura y Cine)
- Seguí R. J., Para una poética del dibujo. EGA: Revista de expresión gráfica arquitectónica nº 2, 1944
- Seguí, R.J, El dibujo de lo que no se puede tocar. EGA: Revista Expresión Gráfica Arquitectónica, nº5, 1999
- Seguí, R. J., Dibujar, proyectar: (III). Planteamiento y referencias pedagógicas. Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2000
- Seguí, R.J. Oscuridad y sombra: experiencias en dibujo y arquitectura. Madrid: Instituto Juan de Herrera. 2003
- Seguí, R.J., El espíritu de la gallina. (29-11-02) En Recuerdos [2]. Dibujar, proyectar XXII. Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2002
- Seguí, R.J., El grado cero de la escritura. Dibujar, proyectar: (IX). Madrid: Instituto Juan de Herrera. 2005,
- Seguí, R.J., El dibujo de lo que no se puede tocar en Cuerpo-manos (22-12-2010)
- Seguí, R.J., Dibujar, Proyectar LII, Pedagogía (1), 25. Atmósferas cognitivas (20/09/10). Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2010.
- Seguí, R. J., Dibujar, Proyectar (XL) Extrañeza (2). Madrid: Instituto Juan de Herrera, 2011
- Seguí, R.J., Dibujando para nada. Escritos preparatorios para la exposición en el Círculo de Bellas Artes, Madrid, 2018
- Sejima, Kazuyo., Nishizawa, RyuÌ„e., Fernando Márquez. C. Kazuyo sejima 1983-2000 + Ryue Nishizawa 1995-2000: Making the boundary. El Escorial: El Croquis Ed., 2001
- Valery, P., Varieté-IV 1938, en "Teoría poética y estética", Madrid, 1990
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada