Exhibitions in the conformation of graphic design (Buenos Aires, 1900-1916)

Authors

  • Patricia Dosio UBA

Keywords:

GRAPHIC DESIGN - GRAPHIC ARTS EXHIBITIONS - FIRST HALF TWENTIENTH CENTURY

Abstract

This article examines the relationships between exhibitions and graphic production between 1900 and 1916, a period prior to what is usually considered as the beginning of graphic design as a discipline. Without falling into a chronological and descriptive historical account, nor distorting the classical history about the conformation of the field of graphic design, this research incorporates another dimension of analysis. Market demands, competition, exchange of knowledge and establishment of commercial connections between producers that transcended the political interests that initially enclosed world fairs. It was notable in the period the insistence on the need to educate not only the public's taste but also the professionals of applied and graphic arts through exhibition spaces.  

References

ALTSHULER, B. Salon to Biennial. Exhibitions that Made Art History 1863-1959 (London and New York: Phaidon, 2008).

DE PONTI, J., Alejandra Gaudio, "Argentina 1940-1983" en Fernández, Silvia y Bonsiepe, Gui (coord.) Historia del diseño en América Latina y el Caribe (San Pablo: Editora Edgard Blücher, 2008).

BAYLEY, S., Guía Conran del Diseño (Barcelona; Alianza, 1994).

BOURDIEU, Pierre, Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. (Barcelona: Editorial Anagrama, 1995).

BOURDIE, Pierre, Campo de poder y campo intelectual (Buenos Aires: Folios, 1983).

BUTERA, A. Pioneros del tabaco. Los fabricantes de cigarrillos en la Argentina (1880-1920), (Bariloche: Ed. Del Autor, 2012).

DEVALLE, Verónica, "Historia y conceptos en el diseño gráfico. El caso del diseño gráfico en Argentina", Revista del Centro de Investigación, 29 (8) (México: Universidad La Salle, 2008) pp.47-54.

DEVALLE, Verónica, La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del diseño gráfico (1948-1984) (Buenos Aires: Paidós Comunicación, 2009).

DILNOT, Clive "The State of Design History". En Margolin, V. (ed.). Design Discourse. (Chicago: The University of Chicago, 1989).

DOSIO, P. A. "Aproximación al estudio de la revista Éxito Gráfico y sus aportes a la conformación disciplinar del diseño gráfico". Reflexión Académica, (Buenos Aires: Universidad de Palermo, 2017) pp.178-182.

FERNÁNDEZ, Silvia y BONSIEPE, Gui (coord.) Historia del diseño en América Latina y el Caribe (San Pablo: Editora Edgard Blücher, 2008).

FERNÁNDEZ, Stella Maris, Las instituciones gráficas y sus revistas (1857-1974) (Buenos Aires: Sociedad de Investigaciones Bibliotecológicas, 2000).

FRASCARA, Jorge Diseño gráfico y comunicación (Buenos Aires: Infinito, 1996).

GERGICH, A. "Nueva tipografía, nuevos tipógrafos", Ares, F. (comp.) En torno a la Imprenta de Buenos Aires 1780-1940 (Buenos Aires: Dirección General Patrimonio, Museos y Casco Histórico, 2018b) pp.361-389.

GERGICH, A. "Historias poco contadas en el diseño gráfico local", Caiana, n.12 (Buenos Aires, 2018b) pp. 173-182.

GERGICH, Andrea "La tensión local-global en la historia del diseño: dilemas en la historia de la cultura visual", 10º Congreso de la Asociación Internacional de Semiótica Visual (Buenos Aires: AISV-IAVS, 2012) www.aisv2012.org

GONZÁLEZ SOLAS, Javier "La historia como marco. Crítica de las historias del diseño" Revista Área Abierta (25) (Madrid: Universidad Complutense, 2010) pp.1-17.

HOLLIS, Richard, Graphic Design: A Concise History (London: Thames and Hudson, 1994).

Published

23-11-2020

How to Cite

Dosio, P. (2020). Exhibitions in the conformation of graphic design (Buenos Aires, 1900-1916) . Cuadernos De Historia Del Arte, (35), 225–272. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/3659

Issue

Section

Artículos