Así en la tierra como en el cielo

La mujer en la publicidad del cine español durante el franquismo

Authors

  • Gonzalo Moisés Pavés Borges DEPARTAMENTO HISTORIA DEL ARTE Y FILOSOFÍA-UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA

Keywords:

spanish cinema; film advertising; women; nacionalcatolicism; Jano

Abstract

The links between cinematographic manifestations and the historical context that makes them possible are not few and far-reaching. Cinema function as a vehicle through which, in a more or less evident mode, the prevailing ways of thinking, uses and customs of each period are manifested. This relationship of communicating vessels makes it possible to trace the reflection of the mentality of a society and of a given time through the films that were produced and the campaigns designed to promote them. This article has aimed, through an iconographic analysis, to show how advertising designed by the spanish film industry not only reflected in detail the female models imposed during the long dictatorship of General Franco, but also became an instrument at the service of an ideology that sought to limit the rights and social role of women. To achieve this, the iconographic method has been applied, trying to find the thematic and stylistic constants and divergences that characterised the representation of female stereotypes promoted by General Franco’s dictatorship. The work demonstrates that advertising took up the female models promoted by his regime, highlighting those that were considered to be positive and marking those that were frowned upon by the regime. On the other hand, the graphic and compositional possibilities of illustrators were conditioned by the varying degree of rigidity shown by censorship during the different stages of General Franco's long dictatorship

References

• AA.VV. Las madres cristianas y la catequesis de párvulos. Guía práctica de las madres y catequistas en la educación de los niños.

Madrid: Tipografía de Senén Martín, 1940.

• Barreiro, Javier. Marisol frente a Pepa Flores. Barcelona: Plaza & Janés Editores, 1999.

• Enciso Viana, Emilio. ¡Muchacha! Madrid: Editorial Studium: 1943.

• García Figar, A. “¿Decía usted?”, en Medina, Madrid: Sección Femenina, Nº 231, 19 agosto 1945, p. 16.

• Gómez Cuesta, Cristina. “Entre la fecha y el altar: el adoctrinamiento femenino del franquismo”, en Cuadernos de Historia

Contemporánea, Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2009, Nº 31, pp. 297-317.

• Hernández Ruíz, Javier. “Películas de ambientación histórica: ¿Cartón-piedra al servicio del imperio? Cuadernos de la Academia: La

herida de las sombras. El cine español en los años 40, Madrid: Academia de Cine, 2001, Nº 9, pp. 127-136.

• Martín, Fernando G. Sueños en papel. Los programas de mano en el Cine, Puerto de la Cruz: Festival Ecológico y de la Naturaleza,

• Martín, Fernando G. “La publicidad cinematográfica en Barcelona. MCP y la empresa Esquema”, en Cuadernos de la Academia: Tras

el sueño. Actas del centenario, Madrid: Academia de Cine, 1998, Nº 2, pp. 231-253.

• Monterde, José Enrique. “El cine de la autarquía (1939-1950)”, en Historia del Cine Español, Madrid: Cátedra, 1995, pp. 181-238.

• Moragas García, María de los Ángeles. “Notas sobre la situación jurídica de la mujer en el franquismo”, en Feminismo/s, Alicante:

Universidad de Alicante, 2008, Nº 12, pp. 229-252.

• Morris, Desmond. La mujer desnuda. Un estudio del cuerpo femenino, Barcelona: Editorial Planeta, 2004.

• Pemán, José María. De doce cualidades de la mujer, Madrid: Editorial Prensa Española, 1969.

• Pérez Cipitria, Agustín, (enero 2010). El cine histórico de Juan de Orduña y el franquismo. Revista Claseshistoria, Nº 1, enero 2010, pp.

-10. http://www.claseshistoria.com/revista/2010/historial-enero.html (consulta: 14 julio 2022)

• Pinilla García, Alfonso. “La mujer en la posguerra franquista a través de la Revista Medina (1940-1945)”, en Arenal. Revista de historia

de las mujeres, (Granada: Universidad de Granada, 2006), Nº 1, pp. 153-179.

• Plaza-Agudo, Inmaculada (marzo 2012), Modelos de identidad femenina en la España de posguerra: El teatro de Mercedes

Ballesteros”, en Hispania. Revista española de historia, Madrid: CSIC, marzo 2012, Nº 1, pp. 24-36.

• Ponga, Paula. “Carteles de cine contra la pared”, en Fotogramas, Barcelona: Comunicación y Publicaciones, octubre 1992, Nº 1790.

• Rosón, María. Género, memoria y cultura visual en el primer franquismo (materiales cotidianos más allá del arte), Madrid: Cátedra,

• Selva, Marta. “Mujeres y cine histórico”, en Cuadernos de la Academia: Ficciones históricas, Madrid: Academia de Cine, 1999, Nº 6, pp.

-190.

• Torreiro, Casimiro, “¿Una dictadura liberal? (1962-1969)”, en Historia del cine español, Madrid: Cátedra, 1995, pp. 295-340.

• Tosantos, C. M. “Fulgor y muerte del cartel cinematográfico”, en Mensaje y Medios. Revista de Comunicación de TVE, Madrid; RTVE,

octubre 1990, Nº 19.

• Vera Balanza, María Teresa. “Literatura religiosa y mentalidad femenina en el franquismo”, en Baética. Estudios de Arte, Geografía e

Historia, Málaga: Departamento de Historia Moderna y Contemporánea de la Universidad de Málaga, 1992, Nº 14, pp. 361-376.

• Werner, Carmen. Convivencia Social (Formación Familiar y Social). Tercer Curso, Madrid: Ediciones de la Sección

Femenina/Departamento de Cultura, 1958.

Published

28-11-2022

How to Cite

Pavés Borges , G. M. (2022). Así en la tierra como en el cielo : La mujer en la publicidad del cine español durante el franquismo. Cuadernos De Historia Del Arte, (39), 99–156. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/6020

Issue

Section

Artículos