Images and Representations through the Mountain Roads
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.45.002Keywords:
Royal Roads, Mendoza, Crossroads, History of Mendoza, representationsAbstract
Our spatial framework will be analyzed from the social representations during the 18th and 19th centuries, in which the importance of the roads in the mountain territory will be explained, this being a place that allowed the kingdom to administer the colony in one of the southernmost places on the American continent. Therefore, communication routes have represented a fundamental element in the research, given that the development of cities and roads constituted one of the most important issues for the administration for the kingdom. Therefore, the objective of this proposal is to analyze the roads and their circulation, from a historical-cultural perspective based on the identification of cultural processes linked to travel and cultural itineraries, in order to establish a contribution to the construction identity, and cultural appropriation, expressed through the characteristic environment of the city of Mendoza.
References
ALDAY y ASPE, Manuel Synodo Diosesana del Obispado de Santiago de Chile, Lima: Oficina de la Encarnación, 1764, web: https://libros. uchile.cl/782
BOSÉ, Walter. “Las postas en las provincias del Norte y Cuyo en la época del Congreso de Tucumán. Trabajos y Comunicaciones”. En Memoria Académica, 1966, disponible en: https://memoria.fahce. unlp.edu.ar/library?a=d&c=arti&d=Jpr1025
BRONISLAW, Baczko. Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Buenos Aires: Nueva Visión, 1991, web: https://imaginariosyrepresentaciones.files.wordpress.com/2015/09/baczko-bronislaw-los-imaginarios-sociales.pdf
CAMBÓN Elena. Paisajes Culturales como Patrimonio: Criterios para su Identificación y Evaluación. En: AU, Revista Científica de Arquitectura. La Habana: Universidad Tecnológica de la Habana, 2009. Web: http://www.redalyc.org/pdf/3768/376839856002.pdf
CHOQUE MARIÑO, Carlos y MUÑOZ OVALLE, Iván. “El Camino Real de la Plata: Circulación de mercancías e interacciones culturales en los valles y Altos de Arica (siglos XVI al XVIII)” en: Historia (Santiago), 49 (1), 2016, web: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942016000100003
DE CABANES, Francisco Xavier. Guía General de Correos, Postas y Caminos del Reino de España, con un mapa itinerario de la península, Madrid, Imprenta de Miguel Burgos.
DE PAULA, A. Los caminos reales y sus ramificaciones en la Argentina hispánica, ICOMOS Internacional Comité Científico sobre Rutas Culturales (CIIC), 2002, web: http://www.icomosciic.org/CIIC/pam plona/ PROYECTOS_Alberto_dePaula.htm
DEL CARRIL, Bonifacio y AGUIRRE SARAVIA, Aníbal, Monumenta Iconográfica, Paisajes, ciudades, tipos, usos y costumbres de la argentina 1536-1860, Buenos Aires: Emecé, 1964.
GÓMEZ, Pedro Arturo. Imaginarios sociales y análisis semiótico. Una aproximación a la construcción narrativa de la realidad, en: Cuadernos, (17) – Jujuy, Universidad Nacional de Jujuy - Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 2001, web: https://www.reda lyc.org/ pdf/185/18501713.pdf
Instituto Bonaerense de numismática y antigüedades. Exposición de tallas Iberoamericanas. Imaginería y cocobolos, Buenos Aires: Establecimiento gráfico Argentino, 1949.
MARTÍNEZ, José Luis. Pasajeros de Indias. Viajes Trasatlánticos en el siglo XVI, México: Fondo de la Cultura Económica, 1999.
OVALLE, Alonso de. Historica relacion del Reyno de Chile y de las missiones y ministerios que exercita en la Compañía de Jesus, 1601-1651, Roma: imprenta de Francisco Cavallo, 1646.
PALMA CRESPO, Milagros; GUTIÉRREZ CARRILLO, María Lourdes y GARCÍA QUESADA, Rafael. REUSO GRANADA. Sobre una arquitectura hecha en el tiempo. Granada: Universidad de Granada, 2017.
PRIETO, M. y ABRAHAM, E. Caminos y comercio como factores de cambio ambiental en las planicies áridas de Mendoza (Argentina) entre los siglos XVII y XIX, Jornadas de Historia Económica, Tucumán: 2000, web: http://revistatheomai.unq.edu.ar/numero2/ artprieto2.htm
RABINOVICH, Diana. Lo imaginario, lo simbólico y lo real, Posgrado, 1995, web: http://23118.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psi cologia/ informacion_adicional/electivas/francesa1/material/Lo% 20simbolico%20lo%20imaginario%20lo%20real.pdf
RAFFA, Cecilia. “Proyectos para una Mendoza imaginada: el “Palacio de Gobierno” en la Plaza Independencia”, en: Actas II Congreso Interoceánico de Estudios Latinoamericanos. Sujeto y Utopía, el Lugar de América Latina, Mendoza: Instituto de Filosofía Argentina y Americana de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad Nacional de Cuyo, 2003.
RAMOS, Víctor. Doscientos aos de Ciencias de la Tierra en la Argentina. En: Revista de la Asociación Geológica Argentina, 68 (3), 2011, web: https://revista.geologica.org.ar/raga/article/view/587
SOLA-MORALES, Salomé. “Hacia una epistemología del concepto de símbolo” en: Cinta moebio, Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, 49: 11-21, Santiago: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile, 2014, web: www.moebio.uchile.cl/49/sola. html
SOSA, Emilce Nieves, “El arte colonial y la imaginería religiosa en la Región del Cuyum”, en: 4ºJornadas Internacionales de Historia de la Iglesia y las Religiosidades en el NOA, Salta: 2013.
SAGREDO BAEZA, Rafael. De la naturaleza a la representación. Ciencia en los Andes meridionales. En: Historia mexicana, 67(2), 2017, web: https://doi.org/10.24201/hm.v67i2.3471
VEGA PALMA, Alejandra. “Memorias del paisaje cordillerano: La travesía de Los Andes en la Gobernación de Chile durante el siglo VIII, Santiago de Chile”, Santiago de Chile: Departamento de Historia, Universidad de Santiago de Chile, Revista de Historia Social y de las Mentalidades, V. 15, Nº 2, , ISSN: 0717-5248, 2011, web: https://www.academia.edu/4822615/Memorias_del_paisaje_cordillerano
VOVELLE Michelle. Ideologías y Mentalidades, Barcelona: Ariel, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Emilce N. Sosa Rementería
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
Los artículos enviados al Comité Editor del Instituto de Historia del Arte, para ser publicados, los autores reservan su derecho de propiedad, pero otorgan a la Editorial los derechos de impresión y aceptan la difusión tanto en papel, como en internet y en aquellos sitios virtuales de las cuales los CHA formen parte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 No portada