Divino taller.

Enseñanza de las artes aplicadas en los Talleres de la sociedad del “Divino Rostro” en Buenos Aires (1914-1933)

Authors

Keywords:

artistic education, ceramics, artistic bookbinding, Buenos Aires

Abstract

The purpose of this paper is to investigate the arts and crafts workshops that took place in the society of the Divino Rostro between 1914 and 1933. By that time the workshops participated in various artistic, decorative and industrial exhibitions, a fact that gave greater visibility to the institution, even over their craftswomen and students, whose names still remain anonymous. The presence of the productions of this society in different relevant contests at that time will be studied in this work in the light of the discourses and discussions in relation to the applied arts and especially with respect to the production of ceramics and bookbinding. To this end, the critical repertoire that appeared in the press will be approached linked with the institutional documentation that has been preserved, as well as contemplating some aspects of the materiality of the productions. The main hypothesis guiding this paper argues that the artistic recognition and particular esteem that the Divino Rostro reached among the specialized consumer public was able to confer characteristics close to a seal of quality that involved in a particular way both the production of ceramics and the artistic bookbinding in frank expansion at the time.

 

Author Biographies

Larisa Mantovani, CIAP, EAyP, UNSAM - CONICET / CONICET

Larisa Mantovani

Escuela IDAES,

Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio,

Escuela de Arte y Patrimonio, Universidad Nacional de San Martín – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas,

Buenos Aires, Argentina.

larisa.mantovani@gmail.com

Doctora en Historia (UNSAM), licenciada y profesora en Artes (UBA). Investiga la historia de las artes decorativas desde una perspectiva que incluye la historia social del arte, la historia cultural y las problemáticas de género. Es becaria postdoctoral del CONICET, docente asociada de Historia de las artes decorativas II (USAL) y de posgrado en UNSAM. Coordina con Aldana Villanueva el Núcleo de Historia del Arte y la Cultura Visual en EIDAES/UNSAM.

 

Aldana Villanueva, CIAP, EAyP, UNSAM - CONICET / CONICET

Aldana Villanueva

Centro de Investigaciones en Arte y Patrimonio,

Escuela de Arte y Patrimonio, Universidad Nacional de San Martín – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas,

Buenos Aires, Argentina.

aldanavillanueva@gmail.com

Doctoranda en Historia (UNSAM), licenciada y profesora en Artes (UBA). Se especializa en cultura gráfica, historia del libro y de la edición. Es becaria doctoral del CONICET. Docente en Historia de la comunicación visual I en la carrera de diseño gráfico (UBA). Coordina el grupo de estudios “Cultura Gráfica y materialidades” del CIAP-UNSAM/CONICET y junto con Larisa Mantovani el Núcleo de Historia del Arte y la Cultura Visual en EIDAES/UNSAM.

References

Este trabajo fue realizado en el marco del subsidio PICT-2017-1703 dirigido por Silvia Dolinko, una versión preliminar se presentó en las Jornadas Internacionales de Historias de la educación artística en Latinoamérica (siglos XIX-XX). Instituciones, agentes y archivos en agosto de 2022.

Published

29-11-2024

How to Cite

Mantovani, L., & Villanueva, A. (2024). Divino taller. : Enseñanza de las artes aplicadas en los Talleres de la sociedad del “Divino Rostro” en Buenos Aires (1914-1933). Cuadernos De Historia Del Arte, (43), 329–368. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/7566