Neither victims nor femmes fatales: women writers and detectives in Argentine detective narrative

Authors

  • Marta Elena Castellino Universidad Nacional de Cuyo. Facultad de Filosofía y Letras

Keywords:

Argentine literature, police narrative, gender

Abstract

This article aims to delve into the way in which the “feminization of the literary field” (Sapiro, 2016) is manifested in Argentine police literature, through a growing presence of female writers, who also establish female detectives as protagonists of their narratives, in a diversity of roles not previously contemplated by the police genre, which was limited to making them victims or causes of crime, in their role as seductresses or femmes fatales. At the same time, these researchers have contributed to the genre a diversity of points of view and concerns, and, above all, diverse qualities applied to research. We will deal with this in this work, illustrated with examples from the Argentine police narrative.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, O. (17 de diciembre de 2018). Adiós a la ‘femme fatale’: la hora de las mujeres detective en la literatura argentina. Infobae. https://www.infobae.com/cultura/2018/12/17/adios-a-la-femme-fatale-la-hora-de-las-mujeres-detective-en-la-literatura-argentina/

Alaniz, R. (26 de diciembre de 2012). Zwi Migdal: prostitución, rufianes judíos y poetas anarquistas. El Litoral. https://www.ellitoral.com/opinion/zwi-migdal-prostitucion-rufianes-judios-poetas-anarqu istas_0_3BzBdmS7PV.html

Aletta de Sylvas, G. (2009). La aventura de escribir: La narrativa de Angélica Gorodischer. Corregidor.

Avanzas Álvarez, E. (2015). Revirtiendo y re/escribiendo el mito de Eva en Aurora Boreal de Åsa Larsson. Oceánide 7. https://oceanide.es/index.php/012020/article/view/12/88

Bosco, M. A. (1955). La muerte baja en ascensor. Emecé.

Campanella, H. (1991). La novela enigma de María Angélica Bosco: ortodoxia y heterodoxia. AA.VV. Los héroes difíciles; Literatura policial en la Argentina y en Italia. Corregidor.

Colorado Franco, C.; Buitrago Gómez, N. y Sánchez Patiño Arias, D. (2021). La figura femenina: una reflexión de su efecto en la novela de crimen y sus posibles implicaciones políticas. Escribanía, 24(19,2), 174-185.

Coma, J. (2006). Diccionario de la novela negra norteamericana. Anagrama.

Duo, A. (2017). El niño roto de Mercedes Fernández y la restauración de la esperanza. Simbolismo y metáfora [Tesis de Maestría en Literatura Argentina Contemporánea inédita]. Universidad Nacional de Cuyo, Argentina.

Escalada, M. A. (s. f.). Negro Absoluto; De cómo deconstruir un policial porteño [Tesis de Licenciatura en Letras]. Universidad Nacional de Misiones. Scribd. https://es.scribd.com/document/237700006/ Negro-Absoluto-de-como-construir-un-policial-porteno-tesis-de-licenciatura-en-letras-docx

Fernández, M. (2016). Grietas en el paraíso. Librea Editorial.

Fernández, M. (2018). La marca. Zeta Editores.

Fernández, M. (2021). Muerte en North Park. Librea Editorial.

Ferrero, A. (2005). Politización de los ‘géneros menores’ en la obra de Angélica Gorodischer. Anclajes, IX(9), diciembre, 75-88.

Flórez, M. (2011). La novela policiaca femenina hispánica: hacia un canon de tendencia posmodernista. (Disertación) Universidad de Alabama. https://ir.ua.edu/bitstream/handle/123456789/1224/file_1 .pdf?sequence=1&isAllowed=y

García Saraví, M. y Escalada, M. A. (2012). Buenos Aires: los submundos en la nueva novela negra. VIII Congreso Internacional de Teoría y Crítica Literaria Orbis Tertius. Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria - IdIHCS/CONICET. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. http://citclot.fahce.unlp.edu.ar/viii-congreso

Giardinelli, M. (1997). El género negro. Universidad Autónoma Metropolitana.

Gómez, C. A. (20 de noviembre de 1982). El imposible conocimiento. Bosco: una prosa excelente. La Nación.

Gorodischer, A. (1985). Floreros de alabastro, alfombras de Bokhara. Emecé.

Gorodischer, A. (1998). Cómo triunfar en la vida. Emecé.

Gorodischer, A. (13 de febrero de 2022). Una entrevista a Angélica Gorodischer / Entrevistada por Ángel Berlanga. Página12. https://www.pagina12.com.ar/400564-una-entrevista-a-angelica-gorodischer

Gorodischer, A. (7 de julio 2002). Una ciudad levantada sobre el engaño / Entrevistada por María Sonia Cristoff. La Nación.

Golubov, N. (1991-1992). La masculinidad, la feminidad y la novela negra. Anuario de Letras Modernas, l(5). Colegio de Letras, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Autónoma de México, 99-121.

Krimer, M. I. (2010). Sangre kosher. Aquilina.

Krimer, M. I. (2015). Sangre fashion. Aquilina.

Maltz, H. (2019). La serie negra, recargada: editoriales y colecciones de literatura policial en la Argentina en el siglo XXI. Repositorio Institucional CONICET digital. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/174813

Mariuzza, M. (2011). La ciencia ficción en la obra de Angélica Gorodischer [Tesina]. Instituto Superior de Letras Eduardo Mallea. https://molicarbajal.files.wordpress.com/2015/06/tesina2011-marielamariuzza.pdf

Mazal, H. O. (2022). Decálogo para el nacimiento de una mujer detective. La Rivada, 10(18), pp.119-123. https://rid.unam.edu.ar/handle/20.500.12219/5484?show=full

Minadeo, L. (2021). María Inés Krimer en “Negro Absoluto”: estudios sobre la inserción de la mujer detective en el policial negro argentino [Tesina de Licenciatura en Letras]. Universidad Nacional de Misiones.

Moliner, M. (1996). La mujer y la literatura. Asparkia: Investigación feminista, 6, 189-192.

https://www.researchgate.net/publication/39497099-La_mujer_y_la_literatura

Noel, M. A. (8 de noviembre de 1981). Una intriga epistolar. La Nación.

Ocampo, F. (7 de julio de 2015). Tengo una nostalgia que ni siquiera sé si es verdadera / Entrevistada por Silvina Friera. Página12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/espectaculos/4-36006-2015-07-07.html

Ordoñana, M. [seud. de Manuel Vázquez Martínez de Ordoñana]. (25 de julio de 2018). La mujer detective en la literatura. El Diario Vasco. https://blogs.diariovasco.com/ser-escritor/2018/07/25/la-mujer-detective-en-la-literatura/

Parra Membrives, E. (2013). Crímenes con denominación de origen. Glocalización en la novela policiaca nórdica femenina. Revista Signa, 22, pp. 549-567. Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Pino, M. (2010). De armas llevar: la narrativa policial “femenina” en Argentina. Discursos/prácticas, 4(2). https://www.discursospracticas.ucv.cl/articulo_pino.html

Piñeiro, C. (2005). Tuya. Alfaguara.

Piñeiro, C. (2011). Betibú. Alfaguara.

Piñeiro, C. (2022). El tiempo de las moscas. Alfaguara.

Piñeiro, C. (14 de septiembre de 2022). Claudia Piñeiro: “Quería que hubiera voces de mujeres pensando distinto” / Entrevistada por Silvina Friera. Página12. https://www.pagina12.com.ar/497384-claudiapineiro-queria-que-hubiera-voces-de-mujeres-pensando

Piñeiro, C. (6 de noviembre de 2022). Claudia Piñeiro: “Para mí, siempre el disparador de una novela es visual” / Entrevistada por Mónica López Ocón. Tiempo argentino. https://www.tiempoar.com.ar/cultura/claudia-pineiro-para-mi-siempre-el-disparador-de-una-novela-es-visual/

Romero Tabares, I. (2 de julio de 2019). Novela negra y mujeres; Conquista y consolidación de un género. Revista Crítica. https://www.revista-critica.es/2019/07/02/novela-negra-y-mujeres-conquista-yconsolidacion-de-un-genero/

Sapiro, G. (2016). Sociología de la literatura. Fondo de Cultura Económica.

Showalter, E. (2020). A Literature of Their Own. Princeton University Press.

Suárez Lafuente, S. (2013). Desarrollo de las detectives en la literatura contemporánea. Rauden, Revista de estudios de las mujeres, 1,167-182. http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/5007/Suárez%20Lafuente.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Taibo II, P. (2000). Más allá del misterio / Entrevistado por Ana Salado (pp. 26-27). ABC Cultura.

Valero Valero, D. (2017). Alicia Giménez Bartlett y Mercedes Castro; Diferentes formas de aproximarse a la novela negra desde una perspectiva de género [Tesis de doctorado inédita]. Universitat Jaume I.

Vázquez, M. E. (31 de agosto de 1998). Instantáneas: Cómo triunfar en la vida. La Nación.

Venkataraman, V, (2010). Mujeres en la novela policial: ¿Reafirmación o subversión de patrones patriarcales? Reflexiones sobre la serie Petra Delicado de Alicia Giménez Bartlett. Literatura y sociedad, II (pp. 229-240). Ediciones digitales del GRISO. Textos sin fronteras. Universidad de

Navarra.

Zapata, M. (2005). El relato policial según Angélica Gorodischer. Anclajes IX (9), 175-185.

Zapata, M. (2007). Angélica Gorodischer, una señora con cuarto propio. Lectures du genre 1: Premières aproches (pp. 39-45). https://lecturesdugenre.fr/wp-content/uploads/2019/03/5.zapata.art_.pdf

Published

28-08-2024

How to Cite

Castellino, M. E. (2024). Neither victims nor femmes fatales: women writers and detectives in Argentine detective narrative. Revista De Literaturas Modernas, 54(1), 39–81. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/literaturasmodernas/article/view/8131