Territorial transformation strategies for an "educating city"

The Children's Councils of Rosario as tools of citizen participation.

Authors

  • Florencia Fernández Méndez Centro Universitario Rosario de Investigaciones Urbanas y Regionales, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Universidad Nacional de Rosario https://orcid.org/0000-0003-0435-1652

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.55.046

Keywords:

public policies, urban transformation, Childhood

Abstract

Since 1997, the city of Rosario implement public policies of citizen participation that deem children as active agents that are capable of reflect on living and acting in the territory. Through a historical review about urban changes and social events supported by interviews and archival material, we will analyze the experience of Rosario as part of the modernization and decentralization process of a city that projected itself as an “educating city”. The study of the Children's Councils enables the discussion on the rights and perceptions of children as citizens. Statements by authors such as Henry Lefebvre, Hannah Arendt, Edward Soja and Manfred Liebel, among others, will increase the discussion about the construction of abilities and perspectives of girls and boys in the understanding of environmental, social and cultural problems of situated territories.

References

Arendt, H. ([1951] 2004). Los origines del totalitarismo. Madrid: Taurus.

Arendt, H. (1993). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Asociación internacional de ciudades educadoras. (1990-1994). Carta de ciudades educadoras. Barcelona.

Ballesteros, M. P. (2009). ¿Una ciudad con ojos de niño? Experiencia Rosario. Proyecto “Ciudad de los niños”. V Jornadas de Jóvenes Investigadores. Instituto de Investigaciones Gino Germani. Buenos Aires: Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Balparda, C. (2019). Nombrar los márgenes: la pedagogía urbana entre las políticas culturales y educativas. En A. I. Latina, Cuaderno de Debate nº 5. Espacio Urbano y Ciudades Educadoras. (págs. 32-36). Rosario: Municipalidad de Rosario.

Bloch, E. (2007). El principio de la esperanza. Madrid: Editorial Trotta.

Bloj, C. (2013). Marco conceptual sobre democracia, derechos humanos y desarrollo humano sostenible en su relación con la ciudadanía, el liderazgo y la participación política de las mujeres. Santo Domingo: Informe de Consultoría, ONU Mujeres.

Bloj, C. (2015). Ciudades e infancia. Juego, participación y derechos culturales en Rosario (Argentina). Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL.

Bustelo, E. S. (2007). El recreo de la infancia. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores.

Cattaneo, A.D. (2018). Ponencia "¿Qué proyectan quienes proyectan para las infancias? Reflexiones en torno a espacios educativos e idearios pedagógicos en Santa Fe". Congreso; XXII Congreso Arquisur, Facultad de Arquitectura, Planeamiento y Diseño, Universidad Nacional de Rosario. Rosario

Chalendar, H. d. (diciembre 2021). Coloquio internacional “Des terrains d’aventure du passé/pour l’avenir: état des savoirs, enjeux et perspectives” . Paris.

Cockburn, T. (1998). Children and Citizenship in Britain: A Case for a socially interdependent model of citizenship. Childhood: A Global Journal of Child Research 5(1), 99-117.

Cussiánovich, A. (2019). Prólogo . En M. Liebel, Infancias Dignas, o cómo descolonizarse. (págs. 7-10). Buenos Aires: Editorial El Colectivo.

De Chalendar, H. (diciembre 2021). Coloquio internacional “Des terrains d’aventure du passé/pour l’avenir: état des savoirs, enjeux et perspectives". Paris.

Despret, V. (2022). Habitar cómo un pájaro. Modos de hacer y de pensar los territorios. Buenos Aires: Cactus.

Dolto, F. (1985). La cause des enfants. París: Robert Laffont.

Fernández Méndez, Entrevista a M. de los Ángeles González, marzo de 2023. Inédito.

Godoy, S. (2019). La(s) cultura(s) sobre el río. Gubernamentalidad, prácticas artísticas y habitares. Ribera central de Rosario, 1992-2004. Tesis Doctoral. Rosario: Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario.

González. (2011). TEDxRosario. Obtenido de https://chiquigonzalez.com.ar/project/tedxrosario-2011-ser-un-salto/.

González, M. d. (30 de junio de 2003). El mundo en juego. Encuentro de educación y cultura sobre el porvenir de la infancia. Rosario, Santa Fe, Argentina: Secretaría de Cultura y Educación de la Municipalidad de Rosario. Centro de Expresiones Contemporáneas.

González, M. d. (31 de octubre de 2018). El paisaje de la ciudadanía. Políticas de infancia. . Obtenido de Chiqui González: https://chiquigonzalez.com.ar/project/politicas-de-infancia-el-paisaje-de-la-ciudadania-2/

González, M. d. (17-20 de octubre de 2018). Tríptico de la Infancia. Política y poética. Un congresito para adultos. Rosario, Santa Fe, Argentina: Municipalidad de Rosario.

González, M. d. (noviembre 2016). III Congreso Internacional "Los Museos en la Educación". Madrid : Área de Educación del Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.

Hoyuelos Planillo, A. (2020). Loris Malaguzzi. Una biografía Pedagógica. De 1920 a 1945. Madrid: Ediciones Morata.

Lefebvre, H. (1974). La production de l’espace. Paris: Anthropos.

Lefebvre, H. (1978). El derecho a la ciudad. Barcelona: Ediciones península.

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Gracel Asociados.

Lefebvre, R., & Bart, C. L. (2005). La proximité en politique. Usages, rhétoriques, pratiques. Rennes: Presses Universitaires de Rennes.

Levinas, E. (2002). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Salamanca: Ediciones Sígueme .

Liebel, M. (2019). Infancias Dignas, o cómo descolonizarse. Buenos Aires: Editorial El Colectivo.

Llobet, V. (2009a). Las políticas sociales para la infancia, la psicología y el problema. Revista Investigaciones en Psicología, 73-94.

Llobet, V. (2011). Las políticas para la infancia y el enfoque de derechos en América Latina: algunas reflexiones sobre su abordaje teórico. Fractal: Revista de Psicologia, 447-460.

Maino, J., & Verdi, I. (2009). A 10 años de la descentralización en Rosario: tensiones, transformaciones y desafíos. 5to Congreso de Administración Pública, Asociación de Administradores Gubernamentales,. San Juan.

Martínez Gutierrez, E. (2013). Ciudad, espacio y cotidianidad en el pensamiento de Henri Lefebvre. En H. Lefebvre, La producción del espacio (págs. 31-52). Madrid.: Gracel Asociados:.

Martínez Lorea, I. (2013). Prólogo. Henri Lefebvre y los espacios de lo posible. En H. Lefebvre, La producción del espacio (págs. 9-30). Madrid: Gracel Asociados.

Municipalidad de Rosario (1967). Plan Regulador Rosario. Rosario.

Municipalidad de Rosario (1991). Plan Director. Actualización del Plan Regulador y bases documentales para la revisión del Código Urbano. Tomo I y II. Rosario: Secretaría de Planeamiento.

Municipalidad de Rosario (1998). Plan estratégico Rosario. Rosario: Secretaría de Planeamiento. Municipalidad de Rosario. (2009). Proyecto La Ciudad de las Niñas y los Niños. Experiencia Rosario. Rosario.

Noticias, R. (jueves 22 de noviembre de 2022). «Ciudad Humedal»: los Consejos de niñas y niños de Rosario presentaron su proyecto 2022. Obtenido de Rosario Noticias: https://www.rosarionoticias.gob.ar/page/noticias/id/393849/title/%C2%ABCiudad-Humedal%C2%BB%3A-los-Consejos-de-ni%C3%B1as-y-ni%C3%B1os-de-Rosario-presentaron-su-proyecto-2022

ONU: Asamblea General, Convención sobre los Derechos del Niño, 20 Noviembre 1989, United Nations, Treaty Series.

Oswell, D. (2019). What Space for a Children’s Politics? Rethinking Infancy in Childhood Studies. En R. R. Spyros Spyrou, Reimagining Childhood Studies (págs. 199-211). Londres: Bloomsbury Academics.

Piaget, J., Lorenz, K., & Erikson, E. H. (1982). Juego y desarrollo. Barcelona: Editorial Crítica S.A., Grupo Editorial Grijalbo.

Rancière, J. (1995). La Mésentente. Politique et Philosophie. Paris: Editions Galilée.

Rosanvallon, P. (2008). La légitimité démocratique. Impartialité, réflexivité, proximité. Paris: Éditions du Seuil.

Rosario, M. d. (1967). Plan Regulador Rosario. Rosario.

Rosario, M. d. (1991). Plan Director. Actualización del Plan Regulador y bases documentales para la revisión del Código Urbano. Tomo I y II. Rosario: Secretaría de Planeamiento.

Santos, B. d., & (eds.), C. A.-G. (2005). Law and Globalization from Below: Towards a Cosmopolitan Legality. Cambridgte: Cambridgte: University Press.

Signorelli, G. (2014). Una mirada alternativa al territorio en tres ciudades descentralizadas y participativas: las experiencias de Montevideo, Porto Alegre y Rosario (2002-2012). Tesis doctoral. Rosario: Facultad de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales.

Soja, E. W. (2014). En busca de la justicia espacial. Valencia: Tirant Humanidades.

Tonucci, F. (2007). La ciudad de los Niños. Un modo nuevo de pensar la ciudad . Buenos Aires: Editorial Losada S.A.

Verhellen, E. (1994). Convention on the Rights of the Child: background, Motivation, Strategies, Main Themes. Bélgica: Leuven & Appeldoorn: Garant Publishers.

Vygotsky, L. S. (1986). La imaginación y el arte en la infancia. Ensayo psicológico. Madrid, España: Ediciones Akal, S.A.

Winnicott, D. W. (1971). Playing and Reality. London: Tavistock Publications .

Published

19-12-2023

How to Cite

Fernández Méndez, F. (2023). Territorial transformation strategies for an "educating city": The Children’s Councils of Rosario as tools of citizen participation. Proyección. Estudios Geográficos Y De Ordenamiento Territorial, 17(34), 103–129. https://doi.org/10.48162/rev.55.046