Teacher colleges in Venezuela

Pedagogical models in their institutional development (1870-1980)

Authors

  • Ramón Alexander Uzcátegui Pacheco Universidad Santo Tomás. Universidad Andrés Bello

Keywords:

History of education; Normal schools; Teacher education; Pedagogy; Venezuela

Abstract

In this paper the institutional dynamics of teacher colleges in Venezuela between 1870 and 1980 are analyzed, with particular emphasis on the international references that had an influence on their organization. To attain this objective, primary and secondary sources were used in order to identify models or sources of inspiration. The analysis shows that in their historical process teacher colleges were influenced by various educational models: the proposals of Joseph Lancaster, the Prussian teacher college model, the French influence, the North American pragmatic view, the pedagogical principles of Friedrich Fröebel, the New School or the Active School, and the modern theories of Experimental Education. From the analysis it can be concluded that in Venezuela’s process of creating a national system of public instruction, teacher education developed its own institutionalization in order to meet the demands of a national education project, taking and including pedagogical references and experiences from various origins.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FUENTES

Actas del Congreso Constituyente de 1830 (1979). Caracas: Ediciones del Congreso de la República.

Edificaciones de la Normal Rural Interamericana de Rubio (1953). Revista de Educación. Revista para el Magisterio, Etapa II (66), Caracas, Venezuela, mayo, pp. 5-7.

Exposición del Ministro de Fomento al Presidente Provisional de la República en 1874, contentivas de las labores de 1873. Edición Oficial. Imprenta La Opinión Nacional.

Gaceta de Colombia, 1922. Disponible en: http://babel.banrepcultural.org/digital/collection/p17054coll26/id/411/

La Escuela Normal Rural Interamericana (1955). La ENRI vista por sus profesores. Revista Educación, Ministerio de Educación, Venezuela.

Memoria del Ministerio de Fomento al Congreso de los Estados Unidos de Venezuela en 1877. Caracas. Imprenta La Opinión Nacional.

MINISTERIO DE INSTRUCCIÓN PÚBLICA (1913). Memoria que presente el Ministro de Instrucción Pública al Congreso de los Estados Unidos de Venezuela en sus sesiones ordinarias de 1913 correspondiente a las actividades del ramo en el año 1912. Caracas: Imprenta Nacional.

MINISTERIO DE INSTRUCCIÓN PÚBLICA (1936). Exposición, Volumen Primero. Tomo Primero. Caracas: Imprenta Nacional.

MINISTERIO DE INSTRUCCIÓN PÚBLICA (1937). Ministerio de Educación Nacional presenta al Congreso Nacional en sus Sesiones del Despacho en el año civil de 1937. Caracas: Imprenta Nacional.

MINISTERIO DE INSTRUCCIÓN PÚBLICA. (1938). Ministerio de Educación Nacional presenta al Congreso Nacional en sus Sesiones del Despacho en el año civil de 1937. Caracas: Imprenta Nacional.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (1965). Memoria y Cuenta del Ministerio de Educación. Caracas: Ministerio de Educación.

OFICINA CENTRAL DE COORDINACIÓN Y PLANIFICACIÓN DE LA PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA. (1963). II Plan de la Nación. 1963-1966. Caracas: CORDIPLAN.

REPÚBLICA DE VENEZUELA. Ley Orgánica de Educación. Gaceta Oficial Nº 2.635, 28 de julio de 1980.

REPÚBLICA DE VENEZUELA. Reglamento para la Educación Secundaria y la Educación Técnica (1969). Decreto Nº 120 del 13 de agosto de 1969. Gaceta Oficial Nº 28.999 del 19 de agosto de 1969. Caracas.

BIBLIOGRAFÍA

ACOSTA, F. (2010). Los 50 años de la Escuela Normal Rural Luis Alejandro Alvarado. Cagua: Colección Memorias Históricas de Cagua.

BIGOTT, L. A. (1982). Modelos de análisis de sistemas escolares, Vol. 1. Caracas: Ediciones de la Facultad de Humanidades y Educación. Universidad Central de Venezuela.

BRAVO, L. y UZCÁTEGUI, R. (2018). Memoria Educativa Venezolana. Base de Datos. Tomo III. Siglo XIX. Caracas: Escuela de Educación. Universidad Central de Venezuela.

CARVAJAL, L. (1996). Educación y Política en la Venezuela Gomecista. En N. Rodríguez (Comp.). Historia de la Educación Venezolana. Caracas: Facultad de Humanidades y Educación. Universidad Central de Venezuela.

CERPE. (1979). El maestro en el proceso histórico venezolano. Caracas: Autor.

ESCONTRELA, R. y SANEUGENIO, A. (2000). Contribución al estudio de la Historia del Sistema Escolar Venezolano. Caracas: Ediciones del Vicerrectorado Académico. Universidad Central de Venezuela.

FERMÍN, M. (s/f). Momentos Históricos de la Educación Venezolana. Caracas: Editorial Romor.

FERNÁNDEZ HERES, R. (1981a). La Instrucción de la Generalidad. Historia de la Educación en Venezuela (1830-1981). Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación.

FERNÁNDEZ HERES, R. (1981b). Memoria de Cien Años. Tomo I. Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación.

FERREIRA CAMPOS, N. y GELES, Y (2018). Origen de las escuelas normales: una breve mirada a las escuelas normales brasileñas y colombianas. Revista de Educação Pública, 27, pp. 487-506.

FIGUEROA MILLÁN, L. (2000). La formación de docentes en las escuelas normales: entre las exigencias de la modernidad y las influencias de la tradición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXX (1), pp. 117-142.

FRANCESCHI, N. (2007). Feliciano Montenegro. Caracas: El Nacional-Bancaribe.

GARCÍA HURTADO, R. (1946). Jerarquía de la educación rural en el sistema escolar venezolano. Revista de Educación, (42).

GOVEA DE CARPIO, D. (1990). Educación Popular y Formación Docente de la Independencia al 23 de enero de 1959. Caracas: Academia Nacional de la Historia.

IZARRA, D. (2009). La formación docente en Venezuela. Infantiles, 1 (1).

MEYER, J., BOLI, J., THOMAS, G., y RAMÍREZ, F. (1997). La sociedad mundial y el Estado-nación. Revista Americana de Sociología, (103), pp. 144-181.

MUDARRA, M. Á. (1972). Historia de la Legislación Escolar Contemporánea en Venezuela. Caracas: Ediciones del Ministerio de Educación.

MUÑOZ, A. (2009). El Táchira fronterizo. El aislamiento regional y la integración nacional en el caso de Los Andes (1881-1899). San Cristóbal: Biblioteca de Autores y Temas Tachirenses.

NÚÑEZ PRIETO, I. (2010). Las escuelas normales: una historia de fortalezas y debilidades. 1842-1973. Docencia: hacia un movimiento pedagógico nacional. (40), pp. 32-39. Recuperado: https://ei-ie-al.org/sites/default/files/docs/docencia_40.pdf

OROZCO, V. (1948). Los estudios de formación docente en Venezuela. Historia de la Educación Venezolana. Revista Educación, (76).

PEÑALVER, L. M. (s/f). Las Escuelas Normales en tiempos de Juan Vicente Gómez. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Subdirección de Investigación y Postgrado del Instituto Pedagógico de Maturín. Venezuela.

PINTO, T. y GARCÍA, B. (2003). La Formación de Formadores en Venezuela. La Formación de Maestros Normalistas 1936-1958 (II). En Laurus, 9 (16), pp. 129-156.
Recuperado: http://2011.redalyc.org/articulo.oa?id=76111331010>ISSN 1315-883X
RAMÍREZ, F. y BOLI, J. (1987). La construcción política de la escolarización de masas: sus orígenes europeos e institucionalización mundial. En M. Fernández Enguita (Ed.). Sociología de la Educación. Barcelona: Ariel.

RODRÍGUEZ, N. (1996). (Comp.). Historia de la Educación en Venezuela. Caracas: Facultad de Humanidades y Educación. Universidad Central de Venezuela.

RODRÍGUEZ, N. (2011). La Formación de los Docentes en Venezuela de 1951 a 2001. Medio Siglo de Historia de Venezuela. Recuperado: http://saber.ucv.ve/bitstream/123456789/9588/1/La%20Formaci%C3%B3n%20de%20los%20Docentes%20en%20Vzla%20Cap.%20Libro.pdf

TAYLHARDAT, L. y PACHECO-TROCONIS, G. (2007). Evolución y análisis de los planes de estudio desde el inicio y establecimiento de la educación normal rural en Venezuela. Período 1938-1948. Investigación y Postgrado, 22 (2), pp. 295-335.

TOVAR, A. (1977). Educación y Estructura social. Caracas: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad Central de Venezuela.

VEGAS, J. R. (1949). La Formación de maestros rurales en Venezuela. Revista Educación, (60), pp. 46-75.

ZULUAGA GARCÉS, O. (1994). Las escuelas normales en Colombia (durante las Reformas de Francisco de Paula Santander y Mariano Ospina Rodríguez). Revista Educación y Pedagogía, (12-13), pp. 263- 278.

Published

26-05-2020

How to Cite

Uzcátegui Pacheco, R. A. (2020). Teacher colleges in Venezuela: Pedagogical models in their institutional development (1870-1980). Revista De Historia Americana Y Argentina, 55(1), 35–62. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/revihistoriargenyame/article/view/3474

Issue

Section

Free articles on American and Argentine History