Peronismo and star system

Relations and capital exchanges between politics and the spectacle field during the first peronism (1946-1955)

Authors

  • Federico Lindenboim Universidad Nacional de San Martín. Escuela Interdisciplinaria de Altos Estudios Sociales. Núcleo de Historia Reciente/ Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Sociales https://orcid.org/0000-0002-5283-3675

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.44.034

Keywords:

peronism, mass media, hegemony, spectacle, star system

Abstract

The aim of this paper is to rebuild the transformations on the spectacle field that occurred during 1946-1955. Furthermore, it proposes to reconsider the stars as a mediatiors between government and the people, in the dissemination of a specific vision of the world, consider them as a group of intellectuals of a new kind. This paper use multiple methods and relies on studies on media, cultural, society and politics, with premises from de Cultural Sociology and the Media History. For this study, different spectacle magazines were analyzed, such as Radiolandia, Antena and Sintonía. We also analyzed the correspondence from the Subsecretaría de Informaciones, found on the Archivo General de la Nación. This paper shows that peronism caused a deep heteronomization within the spectacle field. This implies a transformation in the trajectory of success, as well as in the capitals and the resources putted into play. In addition, it demonstrates the different ways in which the stars contributed to the hegemonic construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bibliografía

Acha, O. (2014a). Crónica sentimental de la Argentina peronista. Sexo, inconsciente e ideología, 1945-1955. Prometeo.

Acha, O. (2014b). El peronismo y la forja del anticomunismo obrero. Actas del Cuarto Congreso de Estudios sobre el Peronismo (1943-2014). Tucumán, octubre. http://redesperonismo.org/articulo/el-peronismo-y-la-forja-del-anticomunismo-obrero/

Altamirano, C. (2013). Intelectuales. Notas de investigación sobre una tribu inquieta. Siglo XXI.

Altamirano, C. y Sarlo, B. (1980). Conceptos de sociología literaria. Centro Editor de América Latina.

Benjamin, W. (2009). Estética y política. Las Cuarenta.

Berman, M. (2018). La construcción de un género radiofónico: el radioteatro. Eudeba.

Bosetti, O. (1994). Radiofonías. Palabras y sonidos de largo alcance. Colihue.

Bourdieu, P. (1992) [2005]. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

Cadús, E. (2020). Danza y peronismo. Disputas entre cultura de elite y culturas populares. Biblos.

Caimari, L. (1995). Perón y la Iglesia Católica. Religión, Estado y sociedad en la Argentina (1943-1955). Ariel.

Calzón Flores, F. (2013). El cine y las estrellas: entretenimiento e idolatría popular durante los años peronistas (1943-1955). Tesis de Maestría inédita. Maestría en Investigación Histórica, Universidad de San Andrés, Buenos Aires, Argentina.

Claxton, R. (2007). From Parsifal to Perón. Early radio in Argentina, 1920-1944. Florida University Press.

Chamosa, O. (2010). Criollo and peronist. The Argentine folklore movement during the first peronism, 1943-1955. En M. Karush y O. Chamosa (Eds.) The new cultural history of peronism. Power and identity in mid-twentieth-century Argentina (pp. 113-142). Duke University Press.

Di Núbila; D. (1959). Historia del cine argentino, tomo II. Cruz de Malta.

España, C. (Comp.) (2000). Cine argentino. Industria y clasicismo, 1933-1956, volumen I y II. Fondo Nacional de las Artes.

Fernández, J. (2008). Introducción: modos de producción de la novedad discursiva. En J. Fernández (Comp.). La construcción de lo radiofónico (pp. 9-73). La Crujía.

Fiorucci, F. (2011). Intelectuales y peronismo. 1945-1955. Biblos.

Gallo, R. (1991). La radio. Ese mundo tan sonoro, volumen I y II. Corregidor.

Gené, M. (2005). Un mundo feliz: imágenes de los trabajadores en el primer peronismo 1946-1955. Fondo de Cultura Económica.

Girbal-Blacha, N. (2003). Mitos, paradojas y realidades en la Argentina peronista (1946-1955): una interpretación histórica de sus decisiones político-económicas. Universidad Nacional de Quilmes.

González Velasco, C. (2012). Gente de teatro. Ocio y espectáculos en la Buenos Aires de los años veinte. Siglo XXI.

Horten, G. (2002). Radio goes to war. The cultural politics of propaganda during World War II. University of California Press.

James, D. (2006) [2010]. Resistencia en integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina. Siglo XXI.

Karush, M. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Ariel.

Kelly Hopfenblatt, A. (2019). Modernidad y teléfonos blancos. La comedia burguesa en el cine argentino de los años 40. Enerc/Ciccus.

Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Siglo XXI.

Lindenboim, F. (2020a). Peronismo y espectáculo (1949-1951). El desarrollo de la División de Acción Radial y su intervención política. Revista Pilquen, 23 (3), 102-117. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/2753

Lindenboim, F. (2020b). La disputa por la radio. Gobierno, gremios y espectáculo en los inicios del peronismo (1943-1946). La Trama de la Comunicación, 24 (2), 15-31. https://doi.org/10.35305/lt.v24i2.741

Lindenboim, F. (2021a). La radiofonía privada deviene gubernamental. El proceso de adquisición de emisoras por el peronismo (1947-1949). Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 18 (58), 79-103.

Lindenboim, F. (2021b). Los primeros ensayos de política mediática de Perón antes del peronismo. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana Dr. Emilio Ravignani, (55), 80-103. https://doi.org/10.34096/bol.rav.n55.10351

Lowenthal, L. (1961). Literature, popular culture, and society. Pacific books.

Maase, K. (2016). Diversión ilimitada. El auge de la cultura de masas (1850-1970). Siglo XXI.

Mallimaci, F. (2016). El mito de la Argentina laica. Capital Intelectual.

Mangone, C. y Warley, J. (1984). Universidad y peronismo (1946-1955). Centro Editor de América Latina.

Maranghello, C. (1984). La pantalla y el Estado. AA.VV.: Historia del cine argentino. Centro Editor de América Latina.

Maranghello, C. (2002). Artistas Argentinos Asociados: la epopeya trunca. Ediciones del Jilguero.

Maranghello, C. (2016). Eva Duarte, más allá de tanta pena. Eudeba.

Maranghello, C. e Insaurralde, A. (1997). Fanny Navarro o un melodrama argentino. Ediciones del Jilguero.

Mattallana, A. (2006a). “Locos por la radio”: una historia social de la radiofonía en la Argentina, 1923-1947. Prometeo.

Mattallana, A. (2006b). El clamor del pueblo: la radio entre el negocio y la política. F. Korn y L. Romero (Comps.), Buenos Aires / Entreguerras. La callada transformación, 1914-1945 (pp. 153-190). Alianza.

Mazzaferro, A. (2018). La cultura de la celebridad. Una historia del star system en la Argentina. Eudeba.

McDonald, P. (2000). The star system. Hollywood’s production of popular identities. Wallflower.

Milanesio, N. (2014). Cuando los trabajadores salieron de compras. Nuevos consumidores, publicidad y cambio cultural durante el primer peronismo. Siglo XXI.

Morin, E. (1964). Las estrellas del cine. Eudeba.

Peña, F. (2012). Cien años de cine argentino. Biblos.

Plotkin, M. (1994) [2013]. Mañana es San Perón: propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955). Eduntref.

Portelli, H. (1973) [2007]. Gramsci y el bloque histórico. Siglo XXI.

Rea, L. (2013). Argentine serialised radio drama in the infamous decade, 1930-1943: transmitting nationhood. Routledge.

Renschtler, E. (1996). The Ministry of illusion: Nazi cinema and it’s afterlife. Harvard University Press.

Rocchi, F. (2014). La americanización del consumo: las batallas por el mercado argentino 1920-1945. M. Barbero y A. Regalsky (Eds.) Americanización. Estados Unidos y América Latina en el siglo XX. Transferencias económicas, tecnológicas y culturales (pp. 150-216). Eduntref.

Sarlo, B. (2001). Tiempo presente. Notas sobre el cambio de una cultura. Siglo XXI.

Sarlo, B. (2003). La pasión y la excepción. Eva, Borges y el asesinato de Aramburu. Siglo XXI.

Sloterdijk, P. (2000). El desprecio de las masas. Ensayo sobre las luchas culturales de la sociedad moderna. Pre-textos.

Tobi, X. (2008). El origen de la radio. De la radioafición a la radiodifusión. En J. Fernández (Comp.). La construcción de lo radiofónico (pp. 75-90). La Crujía.

Varela, M. (2002, [2008]). Medios de comunicación de masas. Altamirano, C. (comp.). Términos críticos de sociología de la cultura. Paidós.

Varela, M. (2005). La televisión criolla. Desde sus inicios hasta la llegada del hombre a la Luna, 1951-1969. Edhasa.

Williams, R. (1977) [2009]. Marxismo y literatura. Las Cuarenta.

Williams, R. (2011). Televisión. tecnología y forma cultural. Paidós.

Zanatta, L. (2013). Perón y el mito de la nación católica. Iglesia y Ejército en los orígenes del peronismo. Eduntref.

Published

09-11-2022

How to Cite

Lindenboim, F. (2022). Peronismo and star system: Relations and capital exchanges between politics and the spectacle field during the first peronism (1946-1955). Revista De Historia Americana Y Argentina, 57(2), 265–298. https://doi.org/10.48162/rev.44.034

Issue

Section

Free articles on American and Argentine History