Evangelizing women in southern Chile. Invisibilized religious experiences in The Christian and Missionary Alliance, 1897–1925

Authors

  • Darío Escobar Sepúlveda Universidad de Los Lagos https://orcid.org/0000-0002-4477-1849
  • Paula Gabriela Núñez Universidad de Los Lagos. Universidad Nacional de Río Negro. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Investigación en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio
  • Jorge Muñoz Sougarret Universidad de Los Lagos https://orcid.org/0000-0001-9891-4385

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.44.036

Keywords:

missionary women, Christian and Missionary Alliance, representations, invisibilization, southern Chile

Abstract

This article explores the female experiences in religious practices in south Chile, between the end of the 19th Century and the beginning of the 20th Century, in the evangelical experience of The Christian and Missionary Alliance. We chose this case since it developed the particularity of sending single women on missionary commissions, to whom they gave recognition to preach and preside over religious ceremonies. We explore the existing documentary sources related to women in ecclesiastical duties observing who were given a place for the written word, or simply a voice in the cultural experience. We recognize that, despite this progressiveness, the very structure denies the autonomy that the practice installs by locating women in places of subalternity, which are aggravated when the sources are evaluated through an intersection with colonialism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M. (1994). Monjas y conventos. La experiencia del Claustro, SERNAM (Chile).

Amestoy, N. (2012). Las mujeres en el protestantismo rioplatense 1870–1930. Franciscanum 54 (157), 51–81. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_artte xt&pid=S0120-14682012000100003

Amorós, C. y De Miguel, A. (2020). Teoría feminista. De la ilustración al segundo sexo. Biblioteca Nueva.

Amstrong, N. (1991). Deseo y ficción doméstica. Cátedra.

Bailey, K. (1985). Bringing back the King: an introduction to the history and thought of the Christian and Missionary Alliance (United States). Alliance Center for Theological Study.

Baubérot, J. (1994). La mujer protestante. En G. Duby y M. Perrot (eds.), Historia de las mujeres 4: el siglo XIX (pp. 219-234), Taurus.

Becerra, R. (2006). Invitando a conocer la historia de una comunidad cristiana. Austral.

Belvedresi, R. (2018). Historia de las mujeres y agencia femenina: algunas consideraciones epistemológicas. Epistemología e Historia de la Ciencia, 3 (1), 5-17.

Campbell, T (2012). Doctrina metodista. Los fundamentos. Abingdon Press.

Cantón, M. (1995). Sobre la evolución histórica del protestantismo en Guatemala: de las primeras misiones a la nacionalización. Anuario de

Estudios Americanos, 52 (1), 145-159. https://doi.org/10.3989/aeamer.1995.v52.i1.468

Casanueva, F. (2002). Indios malos en tierras malas. Visión y concepción del Mapuche según las élites chilenas del siglo XIX. En G. Boccara (ed.) Colonización, resistencia y mestizaje en las Américas (siglos XVI-XX) (pp.291-328). Abya-Yala.

Cerda-Hegerl, P. (1996). Fronteras del sur. La región del Bío-Bío y la Araucanía chilena 1604-1883. Editorial Universidad de La Frontera.

Chiquete, J. y Barrios, A. (2021). La alteridad católica en el discurso de la prensa metodista decimonónica. Análisis comparativo de dos periódicos de México y Chile. Revista Cultura & Religión, 15 (1), 144 -179. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-47272021000100144

Condell, E. (1956). Guillermo MacDonald el apóstol de La Frontera. Comité de publicaciones de las organizaciones femeninas bautistas de los países hispanoamericanos (Chile).

Diener, W. (1947). Medio siglo de testimonio. Obra de la Alianza Cristiana y Misionera en Chile. Editorial Alianza.

Douglas, M. (1996). Cómo piensan las instituciones. Editorial Alianza.

Escobar, D. (2020). El proceso de secularización de la sociedad chilena. El caso de la ciudad de Osorno y la instalación de la Misión The Christian and Missionary Alliance. 1898–1925. Tesis de Maestría inédita. Universidad de Los Lagos (Osorno).

Escobar, D. y Núñez, P. (2020). El establecimiento y expansión de la Misión evangélica The Christian and Missionary Alliance en el sur de Chile (1897–1905). Revista Cultura & Religión, 14 (2), 56-78. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-47272020000200105

Estrada, B. (2014). Inmigración femenina e identidad étnica: alemanas en Valparaíso. Fines del siglo XIX y comienzos del siglo XX. ALPHA 1 (39), 23-36. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012014000200003

Femenías, M. (2019). Ellas lo pensaron antes. Filósofas excluidas de la memoria. Editorial Lea.

Francke, D. y Ojeda, P. (2013). Historiografía e historia de mujeres: estrategias para su inclusión en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación media chilena, Estudios pedagógicos XXXIX (1), 361-375. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052013000100021

García, F. (2012). Protestantes, evangélicos y pentecostales: aclaraciones conceptuales preliminares en un campo de investigación social. Folios 36, 171-187. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345932039010

García-Peña, A. (2016). De la historia de las mujeres a la historia del género. Contribuciones desde Coatepec 31, https://www.redalyc.org/jatsRepo/281/28150017 004/html/index.html

Gebara, I. (2000). Teología ecofeminista. Editorial Trotta.

Góngora, M. (2000). Vírgenes viajeras: diarios de religiosas en su ruta a chile, 1837-1874. Revista signos 33 (48), 134-138.

Gutiérrez, T. (2017). Protestantismo y política en América Latina una interpretación desde las ideologías políticas. Siglo XX. Tesis doctoral en ciencias sociales inédita. Universidad Nacional Mayor San Marcos (Lima).

Hernández, L. (2019). Tres versiones sobre el conflicto entre Clarisas y Franciscanos ocurrido a mediados del siglo XVII. Palimpsesto, 9 (16), 40-55. http://dx.doi.org/ 10.35588/pa.v9i16.3956

Jiménez, M. (2009). Del luteranismo histórico al luteranismo en Chile en el análisis de sus pastores, Intus-Legere Historia 3(1), 63-82. http://dx.doi.org/10.15691/07176864. 2009.006

Lagos, H. y Chacón, A. (1987). Los evangélicos en Chile: una lectura sociológica. Ediciones Literatura Americana Reunida.

Lavrin, A.; Couturier, E. (1981). Las mujeres tienen palabras. Otras voces en la historia colonial de México. Historia Mexicana 33, 278-313.

Leiva, R. (2015). Las mujeres en el proceso de reconstrucción de la sociedad mapuche. Revista IIDH (62), 167-198.

León, L. (2005). Araucanía: La violencia mestiza y el mito de la pacificación, 1880–1900. Editorial ARCIS.

León, M. y Rodríguez, E. (eds.). (2005) ¿Ruptura de la inequidad?: propiedad y género en la América Latina del siglo XIX. Siglo del Hombre editores.

Letelier, J. y Goldschmidt, D. (2019). Surcando fronteras. Las isabelas de Osorno y el rapto de sor Francisca a fines del siglo XVI. Fronteras de la Historia, 24 (2), 136-160. https://doi.org/10.22380/20274688.611

Mansilla, M. y Orellana, L. (2019). Itinerarios del pentecostalismo chileno (1909 – 2017). Nueva sociedad, (280), 101 – 115. https://biblat.unam.mx/hevila/Nuevaso ciedad/2019/no280/9.pdf

Mansilla, M.; Muñoz, W.; Piñones, C.; (2018). Memoria de un olvido. La exclusión de mujeres de la memoria fundacional del pentecostalismo chileno (1909-1915). Memoria y Sociedad, 22 (44), 103-117. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.mys22-44.moem

Mansilla, M.; Orellana, L.; Piñones, C.; Muñoz, W. (2017). El drama de una fundadora. Exclusión y omisión de una líder del movimiento pentecostal chileno (1909 – 1910): Elena Laidlaw. História Unisinos, 21 (2), 234-245. http://dx.doi.org/10.4013/ htu.2017.212.

Merchant, C. (1980). The death of nature: Women, Ecology and the Scientific Revolution. Harper & Row.

Morello, G. (2021). Una modernidad encantada. Religión vivida en Latinoamérica. Editorial Universidad Católica de Córdoba.

Muñoz, J. (2006). Que bien puede ser mujer mala; pero nadie tendrá que notarle ningún acto escandaloso. Valdivia, el proyecto social trunco (1840-1857). Tesis de Profesor en educación media con mención en historia y geografía. Universidad de Los Lagos (Osorno).

Muñoz, J. (2010) Contaminación de creencias. Trabajadores en tránsito y el mercado laboral urbano de Osorno, Chile (1880-1891). Editorial Universidad de Los Lagos.

Muñoz, J. (2018) Empresariado y Política. Estudio sobre las relaciones políticas de los empresarios germanos de la Provincia de Llanquihue (1891-1914). RIL Editores.

Núñez, P.; Ríos, S.; Barría, N. (2022). Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena. Revista Páginas, 14, (16). http://dx.doi.org/10.35305/rp.v14i36.686

Núñez, P. (2018) Feminismo de Frontera. La construcción de lo femenino en territorios de integración tardía, Revista Feminismo/s 31, 205-230. https://doi.org/10.14198/ fem.2018.31.10

Núñez, P. (2015). The ‘She-Land’, social consequences of the sexualized construction of landscape in North Patagonia. Gender, Place and Culture 22(10), 1445-1462. https://doi.org/10.1080/0966369X.2014.991695

Ospina, A. (2015). Purificando la tierra. Colonizando el espíritu: conflicto armado y religiosidad mítica Marquetalia, Anuario de Historia Regional y de las Fronteras 20(2), 101-124.

Pérez, V. (2009). Mujeres y Pentecostalismo: Repensando el espacio sagrado, la iglesia. Revista Cultura & Religión 3 (1), 125-134. https://www.revistaculturayreligion.cl /index.php/revistaculturayreligion/article/view/174/163

Peri, R. (1989). Reseña de la colonización en Chile. Editorial Andrés Bello.

Ramos, L. (2021). Las señoritas. Historia de las maestras estadounidenses que Sarmiento trajo a la Argentina en el siglo XIX. Editorial Ludmen.

Retamal, F. (2002). Chilensia Pontificia. Monumenta Ecclesiae Chilensia, vol. II, tomo II. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Rojas, C. (2015). Los jesuitas: su lucha por la defensa de la fe en la ciudad de Puerto Montt, a través de la educación, en el siglo XIX. Llanquihue Historia (1), 13-28.

Rüpke, J. (2020). La religión ‘vivida’ frente a la ‘religión cívica’ en la antigüedad: un cambio de perspectiva. Auster 25. https://doi.org/10.24215/23468890e058

Salas, N. (2015) Género y liderazgo religioso en mujeres evangélicas chilenas, tesis Magíster en Estudios de Género y Cultura, mención ciencias sociales inédita, Universidad de Chile.

Scott, J. (1991). The evidence of experience. Critical Inquiry 17 (4), 773-797.

Serrano, S (ed). (2000). Vírgenes viajeras. Diarios de religiosas francesas en su ruta a Chile, 1837-1874. Ediciones Universidad Católica de Chile.

Stuven, A.; Cabello, T.; Crisóstomo, B. y Lozier, M. (2013). La mujer ayer y hoy: un recorrido de incorporación social y política. Temas de la Agenda Pública 8 (61), Chile, https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2015/02/serie-no-61-la-mujer-ay er-y-hoy-un-recorrido-de-incorporacion-social-y-politica.pdf [consultado 25/05/2022]

Vicuña Mackenna, V. (1855). Le Chili considéré Sour le rapport de son agriculture et de l’émigration européenne. Librairie Bouchard-Huzard.

Waldmann, P. (1988). La evolución de las colonias de inmigrantes alemanes en el sur de Chile conflicto cultural y adaptación paulatina. Anuario de Historia de América Latina 25, 437-453.

Woerner, D. (1997). Desde el siglo y hasta el siglo, Tú eres Dios. Editorial Alianza.

Published

30-06-2023

How to Cite

Escobar Sepúlveda, D., Núñez, P. G., & Muñoz Sougarret, J. (2023). Evangelizing women in southern Chile. Invisibilized religious experiences in The Christian and Missionary Alliance, 1897–1925. Revista De Historia Americana Y Argentina, 58(1), 9–37. https://doi.org/10.48162/rev.44.036

Issue

Section

Free articles on American and Argentine History