Southern pedagogies. Some epistemological keys from the Latin American experience

Authors

  • Adriana María Arpini Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo - INCIHUSA, CONICET

Keywords:

Coloniality of power, Ecology of knowledge, Concurrent presence of different knowledge, Interculturality, Cultural translation

Abstract

We reflect on Pedagogy as a disciplining practical knowledge arising from the European modernity by means of an exclusion operation that hinders the possibility to acknowledge the concurrent presence of other traditions of thought. With base on the elaborations of Latin American critical thinkers, we attempt to outline some epistemological keys to propose pedagogies of the South, checking our own tradition of educative thinking through José Martí, José Carlos Mariátegui, and Augusto Salazar Bondy.

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Author Biography

Adriana María Arpini, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Cuyo - INCIHUSA, CONICET

Adriana María Arpini es Profesora, Licenciada y Doctora en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo, donde actualmente se desempeña como Profesora de grado y posgrado. Es Investigadora Principal de CONICET en las áreas de la Filosofía Práctica y la Historia de las Ideas Latinoamericanas. Dirige proyectos de investigación de la SECTyP – UNCuyo y de CONICET. Es autora de Filosofía, crítica y compromiso en Augusto Salazar Bondy (Lima, 2016), compiladora de El humanismo, los humanismos. Ideas y prácticas revisadas desde nuestra América (Mendoza, 2016), capítulos de libros y más de un centenar de artículos en revista de circulación internacional. Fue directora de la Maestría en Estudios Latinoamericanos de la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales hasta marzo de 2016. Actualmente dirige la especialización en Filosofía con niños y jóvenes e integra el Comité Académico del Doctorado en Filosofía de la Facultad de Filosofía y Letras de la UNCuyo.  E-mail: aarpini@mendoza-conicet.gob.ar

References

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Published

05-08-2018

How to Cite

Arpini, A. M. (2018). Southern pedagogies. Some epistemological keys from the Latin American experience. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–13. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1095