What does a change in education mean? Contributions of Alain Badiou's transcendental analysis and the notion of "equality" by Jacques Rancière

Authors

  • Leonardo Colella Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Keywords:

Change, Educational subject, Explanatory transcendental, Intellectual emancipation

Abstract

The main objective of the paper is to characterize certain fundamental elements of contemporary education from the transcendental analytic of Alain Badiou. Educational situations are represented as complex structures of repetition that are exposed to possible disruptions. These are linked to changes in the logical rules of a particular field, in our case we will be interested in the field of education. These rules are those that dispose the regime of existence and relations for the members of the educational universe. In keeping with the contributions of Jacques Rancière, we hold that the hegemonic pedagogical field is crossed by a transcendental one that we call explanatory, which has two fundamental characteristics: that of classifying its members according to their possession or non-possession of certain knowledge and, in consequently, to advocate the activities of transfer and incorporation of those contents. The article also aims to develop the philosophical concept of "change" or "event" applied to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Colella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Leonardo Colella es Doctor en Ciencias de la Educación (UNLP) y Profesor Universitario en Filosofía (UNGS). Investigador (CONICET-IdIHCS) en las áreas de Filosofía, Educación y Política. Se especializa en Filosofía de la Educación, Enseñanza de la Filosofía y Política Educacional. Es autor de numerosos artículos publicados en revistas especializadas e indexadas en reconocidas bases regionales y globales. Es docente universitario de grado y posgrado, ha participado como disertante en congresos nacionales e internacionales y ha brindado cursos y talleres en diversos eventos académicos y extra-académicos. Sus investigaciones abordan las temáticas de la subjetividad, la igualdad y la emancipación en los procesos educacionales institucionalizados y, especialmente, en experiencias educativas alternativas de la actualidad, a partir de una reconstrucción teórica de la filosofía y la sociología francesa contemporánea.

References

Ampudia, Marina. 2012. Movimientos sociales y Educación Popular. Reflexiones sobre la experiencia educativa de los Bachilleratos Populares. Revista Osera, 6: 1-15.

Ampudia, Marina. 2010. "Movimientos sociales, Sujetos y Territorios de la Educación Popular en la Argentina de la década del 2000". En Ampudia, Marina et al, Trabajadores y Educación. Buenos Aires: Editorial Buenos Libros.

Elisalde, Roberto, y Ampudia, Marina. 2009. Movimientos sociales y educación. Buenos Aires: Paidós.

Badiou, Alain. 1988. L’être et l’événement. París: Seuil. [Citas de la traducción al español de Cerdeiras, R., Cerletti, A. y Prados, N., El ser y el acontecimiento, Buenos Aires, Manantial, 1999].

Badiou, Alain. 2006. Logiques des mondes. L’être et l’événement, 2. París: Seuil. [Citas de la traducción al español de Rodríguez, M., Lógicas de los mundos. El ser y el acontecimiento, 2, Buenos Aires, Manantial, 2008].

Badiou, Alain. 2007. Universalismo, diferencia e igualdad. Revista Acontecimiento, 17(33-34): 103-121.

Badiou, Alain. 2009. Second manifeste pour la philosophie. Paris: Fayard. [Citas de la traducción al español de Rodríguez, M., Segundo manifiesto por la filosofía, Buenos Aires, Manantial, 2010].

Colella, Leonardo. 2015. Multiplicidad y encuentro educativo. Un aporte de la filosofía de Alain Badiou para pensar los cambios y los procesos de subjetivación en el ámbito educativo. Revista Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 17(1): 11-20.

Colella, Leonardo. 2014. Igualdad y diversidad en la educación. Revista Fermentario, 8: 1-17.

Rancière, Jacques. 1987. Le maître ignorant: Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. París: Fayard. [Citas de la traducción al español de Fagaburu, C., El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual, Buenos Aires, Libros del Zorzal, 2007].

Published

05-08-2018

How to Cite

Colella, L. (2018). What does a change in education mean? Contributions of Alain Badiou’s transcendental analysis and the notion of "equality" by Jacques Rancière. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–16. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1097