Teaching materials as texts for teaching: writing of teachers in schools in the lower Chaco region of Salta

Authors

  • Álvaro Guaymás Universidad Nacional de Salta
  • Rosa Guantay Universidad Nacional de Salta

Keywords:

Salta Teaching texts, Writing, Teachers, Indigenous population

Abstract

The socio-educational research project that gives rise to this text explores the meanings that teachers and teachers construct about the intercultural and bilingual in the design of texts for initial literacy with indigenous school populations. Through it, the right of indigenous peoples to read and write in their language and the University's commitment to include this right in their agenda is deepened. In this context we ask ourselves from the study of texts for teaching about the indigenous subject and the indigenous language in initial literacy processes, for which we retrieve curricular material for teachers who base their methodological proposals on bilingual and intercultural literacy. The work is carried out from qualitative methodologies and epistemologies that allow to approach the teaching practices in their character of personal experience and social memory. The context of inquiry covers geographical areas of the lower Chaco region where the majority of the indigenous population of the Province of Salta resides; with population representation also in Argentina.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alisedo, Graciela 2015. Aportes de la Lingüística General y de la Historia de la Escritura. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Alisedo, Graciela. 2017. Alfabetización Inicial: Componentes de la Programación Didáctica. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Álvarez Leguizamón, Sonia. 2017. Racismo indio en la Argentina. Prometeo.

Botte, Emilce. 2016. Un espacio de Reflexión Didáctica. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Bourdieu, Pierre. 1999. Comprender en la mirada del mundo. FCE: Buenos Aires.

Davini, Cristina. 2009. La Formación Docente en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

De Sousa Santos, Boaventura. 2000. Crítica de la razón indolente: contra el desprecio de la experiencia. Para un nuevo sentido común: la ciencia, el derecho y la política en la transición paradigmática. San Pablo: Descleé de Brower.

De Sousa Santos, Boaventura. 2006. Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Buenos Aires: CLACSO.

Foucault, Michel. 1986. Of other spaces. Diacritics Nº 16: 22-27.

Guaymás, Álvaro y Hernández Loeza, Sergio. 2018. "Los diálogos interculturales en la formación de docentes indígenas en Argentina y México. Un reto pendiente". En Diálogos interculturales latinoamericanos, compilado por Sandra Liliana Londoño Calero, Julio César Ossa Ossa, Patricia Lasso Toro y Eleonora Castellanos Jaramillo. Cali: Editorial Bonaventuriana.

Jacqui, A 2005. Pedagogies of Crossing. Meditations on Feminism, Sexual Politics, Memory, and the Sacred. Duke: Durham.

Jaichenco, Virginia. (2015). Aportes de las Ciencias Cognitivas a la Alfabetización Inicial. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Kaplan, Karina y García, Sebastián. 2006. La mirada acerca de la condición de origen de los estudiantes: La hipótesis de capital cultural como una alternativa teórica. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de la Nación.

Link, Daniel. 2016. Aportes de los Estudios Literarios a la Enseñanza de la Alfabetización Inicial. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Nercesian, Verónica. 2015. Aportes de la Sociolingüística a la Alfabetización Inicial. Especialización Docente Superior en Alfabetización Inicial. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Quijano, Aníbal. 2000. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of Word- Systems Research, VI. 2, 342- 386.

Quintar, Estela. 2004. Colonialidad del pensar y bloqueo histórico en América Latina. S. XXI Editores.

Sartre, J. P. 1949. El Ser y la Nada. Buenos Aires: Ibero-Americana.

Whiteman, Marcia. 1981. Investigación de la variedad oral y escrita en grupos de distintas etnias. Meryland.

Zamero, Marta. 2014. La Formación Docente en Alfabetización Inicial. Ministerio de Educación de la Nación.

Published

26-12-2018

How to Cite

Guaymás, Álvaro, & Guantay, R. (2018). Teaching materials as texts for teaching: writing of teachers in schools in the lower Chaco region of Salta. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 3, 1–19. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1417