Construction of collective subjects in education
A philosophical approach about experiences of equality, emancipation and self-management
Keywords:
Collective subject, Equality, Self-management, Badiou, RancièreAbstract
This paper seeks to reconstruct the subject theory Alain Badiou to apply to the field of education. In this sense, it addresses the pedagogical proposal of Joseph Jacotot developed by Jacques Rancière and other educational experiences crossed by the principles of equality, emancipation and self-management. The article characterizes the formal process of constitution of various collective subjects deployed from an event in education.
Downloads
References
Badiou, A. (2009). Second manifeste pour la philosophie. París; Fayard. [Citas de la traducción al español de Rodríguez, M., Segundo manifiesto por la filosofía, Buenos Aires, Manantial, 2010].
Badiou, A. (2006). Logiques des mondes. L’être et l’événement, 2. París: Seuil. [Citas de la traducción al español de Rodríguez, M., Lógicas de los mundos. El ser y el acontecimiento, 2, Buenos Aires, Manantial, 2008].
Colella, L. (2018). ¿Qué significa un cambio en la educación? Aportes desde la analítica trascendental de Alain Badiou y la noción de "igualdad" de Jacques Rancière. Saberes y Prácticas. Revista de Filosofía y Educación, 3, 1-16. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/1097
Colella, L. (2015a). Educación y filosofía. Un abordaje a partir del concepto de "pensamiento". Revista Educação e Filosofia, 29 (57), 631-646.
Colella, L. (2015b). Encuentros y desencuentros filosóficos y políticos entre Badiou y Rancière. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, 20, 217-230.
Colella, L. (2015c). Multiplicidad y encuentro educativo. Un aporte de la filosofía de Alain Badiou para pensar los cambios y los procesos de subjetivación en el ámbito educativo. Revista Estudios de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas, 17(1), 11-20.
Rancière, J. (1987). Le maître ignorant: Cinq leçons sur l’émancipation intellectuelle. París, Fayard. [Citas de la traducción al español de Fagaburu, C., El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual, Buenos Aires, Libros del Zorzal, 2007].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.