The body in dispute. Art and learning in Gilles Deleuze

Authors

  • Fabian Videla Universidad de Valparaíso

Keywords:

Body, Art, Aesthetic education, Gilles Deleuze, Experimentation

Abstract

This essay inscribes certain deleuzian notions that allow us to tension the discursive register of aesthetic education. We will argue that the notion of corporeality present in Deluze precisely dissolves the modern link between art and education. As it allows to conceive corporeality without a self-centered and hierarchical principle. Considering the above, we can support the idea of an artistic education - or if one prefers experimentation, influenced by Deleuzian thought, which operates in the encounter of bodies and affections. This would have the following pedagogical value: the recomposition of existential territories in our societies penetrated by capitalist flows.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Athanasipu, A. y Butler, J. (2017). Desposesión : lo perfomativo en lo político. Eterna Candencia.

Breton, D. (2010). Cuerpo sensible. Metales Pesados.

Deleuze, G. (1989). Lógica del sentido. Paidos.

Deleuze, G. (2009). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Arena Libros.

Deleuze, G. (2012). Diferencia y repetición. Amorrortu.

Deleuze, G. (2016). Nietzsche y la filosofía. Anagrama.

Deleuze, G. y Guattari, F. (1978). Kafka, por una literatura menor. Ediciones Era S. A.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2015). Mil mesetas. Pre-textos.

Foucault, M. (2010). El cuerpo utópico. Nueva visión.

Lapoujade, D. (2016). Los movimientos aberrantes. Cactus.

Margel, S. (2016). Alienación: Antonin Artaud. Las genealogías híbridas. Metales Pesados.

Sauvagnaegues, A. (2006). Deleuze. Del animal al arte. Amorrortu.

Schiller, F. (1990). Kallias. Cartas sobre la educación estética del hombre. Anthropos.

Published

08-08-2020

How to Cite

Videla, F. (2020). The body in dispute. Art and learning in Gilles Deleuze. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(1), 1–9. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3290