Dialogue, debate, discourse
A typological approach intertwined with the educational praxis
Keywords:
Education, Ethics, Communication, Citizenship, School, CivicsAbstract
In the following essay different dialogical communicative forms are analysed and their impact on teaching ethics on high school. The objective is, first, to present a basic typological characterization of communicative exchanges such as dialogue, debate, negotiation, and discourse. Secondly, it is proposed to analyse the performance of such exchanges in the educational field and how different ethics could be articulated in the formation of secondary school students, corresponding to three levels and dialogical forms: ethics of care (micro-scope of social relationships), civic ethics (middle-scope) and discourse ethics (global macro-scope). The instruments to carry out these objectives come from a hermeneutical and pragmatic theoretical framework and from teaching praxis.
Downloads
References
Apel, K-O. (1991). A Planetary Macroethics for Humankind: The Need, the Apparent Difficulty and the Eventual Possibility. E. Deutsch (ed.): Culture and Modernity, Honolulu: University of Hawaii Press, 261-278
Buber, M. (2017). Yo y tú. Barcelona: Herder
Camps, V. y Giner, S. (2014). Manual de Civismo. Barcelona: Ariel
Damiani, A. (2019). La centralidad ética del discurso: Un examen pragmático trascendental. Daimon. Revista Internacional de Filosofía, 78, 61-74
Freire, P. (2014). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI
Freire, P. y Shor, I. (2014). Miedo y osadía. La cotidianidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. Buenos Aires: Siglo XXI
Gadamer, H-G. (2010). Verdad y Método II. Salamanca: Sígueme
Gené, M. (2019). La rosca política. El oficio de los armadores delante y detrás de escena (o el discreto encanto del toma y daca). Buenos Aires: Siglo XXI
Grondin, J. (2016). Hermeneutic Circle. The Blackwell Companion to Hermeneutics, edited by Nial Keane and Chris Lawn.
Held, V. (2006). The Ethics of Care: Personal, Political, Global. Oxford University Press
Ministerio de Educación. (2011). Núcleo de Aprendizajes Prioritarios: Formación ética y ciudadana. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004314.pdf (Última consulta: 02/05/2020).
Molina, L. (2006). Un aporte en la formación del currículo de Formación ética y ciudadana. Pensamiento y Experiencia: 1as Jornadas Regionales de Filosofía con Niños y Jóvenes, CIIFE, FFyL, Universidad Nacional de Cuyo, 187-198
Puig Rovira, J. (2005). Construcción dialógica de la personalidad moral. Revista Iberoamericana de Educación, 8, 103-120
Puig Rovira, J. (2012). Espacios de la educación moral. Padres y Maestros, 344, 14-18
Román, L. (2009). Tres caminos de aproximación conceptual a la Formación Ética y Ciudadana. Congreso Nacional y Surandino de Filosofía
Scivoletto, G. (2020). Ética del discurso como ética referida a las instituciones. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, Universidad de Salamanca, 9, 12 (en prensa)
Schluchter, W. (2008). Acción, orden, cultura. Estudios para un programa de investigación en conexión con Max Weber. Buenos Aires: Prometeo Libros
Van Eemeren, F. y Grootendorst, R. (2003). A Systematic Theory of Argumentation. The pragma-dialectical approach, Cambridge University Press
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.