Dialogue, debate, discourse

A typological approach intertwined with the educational praxis

Authors

  • Gonzalo Scivoletto Universidad Nacional de Cuyo

Keywords:

Education, Ethics, Communication, Citizenship, School, Civics

Abstract

In the following essay different dialogical communicative forms are analysed and their impact on teaching ethics on high school. The objective is, first, to present a basic typological characterization of communicative exchanges such as dialogue, debate, negotiation, and discourse. Secondly, it is proposed to analyse the performance of such exchanges in the educational field and how different ethics could be articulated in the formation of secondary school students, corresponding to three levels and dialogical forms: ethics of care (micro-scope of social relationships), civic ethics (middle-scope) and discourse ethics (global macro-scope). The instruments to carry out these objectives come from a hermeneutical and pragmatic theoretical framework and from teaching praxis.

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Author Biography

Gonzalo Scivoletto, Universidad Nacional de Cuyo

Gonzalo Scivoletto es Profesor de Grado Universitario en Filosofía (Universidad Nacional de Cuyo) y Doctor en Filosofía (Universidad Nacional de Lanús). Sus áreas de investigación son la filosofía del lenguaje, la teoría crítica y la ética, en especial la ética discursiva. Actualmente se desempeña como profesor titular de Filosofía (Facultad de Ciencias Económicas, UNCuyo) y profesor JTP de Introducción a la Filosofía (Facultad de Derecho, UNCuyo). Entre sus últimas publicaciones se pueden mencionar: "Ética del discurso como ética referida a las instituciones", en Disputatio (Universidad de Salamanca, 2020), en prensa; "Apel y la hermenéutica de Gadamer", en Areté. Revista de Filosofía, vol. XXX, nº 2, 333-355 (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2018); "La religión en la esfera pública: análisis de la "cláusula de traducción" del discurso religioso al lenguaje secular", en Análisis. Revista de Investigación Filosófica, vol. 4, nº 1, 93-116 (Universidad de Zaragoza, 2017)

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Published

15-06-2020

How to Cite

Scivoletto, G. (2020). Dialogue, debate, discourse: A typological approach intertwined with the educational praxis. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(1), 1–13. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3487