The teaching of Philosophy in Chile during the last educational reform: the history of a struggle

Authors

  • Rosario Olivares Universidad Alberto Hurtado

Keywords:

Educational reform, Philosophy teaching, Right to philosophy, Philosophy teacher

Abstract

This article aims to present the fundamental ideas that were part of the discussion, in the last educational reform for the third and fourth year of secondary school in Chile; within the framework of the decision to remove the philosophy subject from the compulsory common plan, given by the Ministry of Education in 2016. First, we present the political and educational context in which this reform took place, considering the role that the Teacher’s Network of Philosophy (REPROFICH), played in this process, and the arguments employed by the Ministry Curriculum and Evaluation Unit, during this period.  Later, we give an account for the discussions that arose in this dispute in curricular, political and philosophical terms, which also had a public and an unknown media character in the Chilean contingency. Finally, we seek to analyse critically, what were the progresses for the teaching of philosophy within the framework of this period, and we briefly review what issues are opened after these events, in the current political and social situation we are experiencing.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arratia, A. (26 de agosto 2016). MINEDUC propone eliminar filosofía del plan común de enseña media. La Tercera https://www.latercera.com/noticia/mineduc-propone-eliminar-filosofia-del-plan-comun-de-ensenanza-media/

Arratia, A. (28 de agosto 2016). Formación Ciudadana, La Tercera https://www.latercera.com/noticia/formacion-ciudadana/

Cerletti, A. (2018). Políticas de la enseñanza de la filosofía. En Pulido, O. Filosofía y enseñanza. Miradas en Iberoamérica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Consejo Asesor Presidencial contra los conflictos de interés, el tráfico de influencias y la corrupción. (24 de abril del 2015) http://consejoanticorrupcion.cl/wp-content/uploads/2015/06/2015.06.05-consejo_anticorrupcion.pdf

Eyzaguirre Tafra, S. (2018) El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico. Centro de Estudios Públicos, Boletín Julio

Eyzaguirre Tafra. S. (2019.) ¿Por qué importa la filosofía en la educación escolar del siglo XXI? ¿Por qué importa la filosofía en el curriculum escolar?, Revista de Filosofía, Universidad de Chile. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602019000200257

MINEDUC (2016) Orientaciones Curriculares. Para el desarrollo del plan de formación ciudadana. https://formacionciudadana.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/46/2016/11/Orientaciones-curriculares-PFC-op-web.pdf

Langon, M. (2006) Comentario sobre el documento "Filosofía en la educación escolar chilena", ARCHIVOS, revista de filosofía del Departamento de Filosofía de la UMCE, Santiago.

Olivares, R. (14 de marzo 2017). Bases del futuro, practicas del pasado, The Clinic https://www.theclinic.cl/2017/03/14/columna-bases-del-futuro-practica-del-pasado

Olivares, R. (1 de marzo 2018). Vocera profesores de filosofía: "Ha cierta mirad de desprecio a los docentes", ADN RADIO https://www.adnradio.cl/nacional/2018/03/01/vocera-profesores-de-filosofia-hay-cierta-mirada-de-desprecio-a-los-docentes-3717677.html

REPROFICH. (2016) Declaración por el Derecho a la Filosofía. https://revistamutatismutandis.com/index.php/mutatismutandis/article/view/144/115

REPROFICH. (25 de agosto 2016), Comunicado de la Red de Profesores de Filosofía de Chile, Universidad de Chile http://www.filosofia.uchile.cl/noticias/125372/comunicado-de-la-red-de-profesores-de-filosofia-de-chile-reprofich

Published

03-09-2020

How to Cite

Olivares, R. (2020). The teaching of Philosophy in Chile during the last educational reform: the history of a struggle. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 5(2), 1–13. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/3707