The teaching of Philosophy in Chile during the last educational reform: the history of a struggle
Keywords:
Educational reform, Philosophy teaching, Right to philosophy, Philosophy teacherAbstract
This article aims to present the fundamental ideas that were part of the discussion, in the last educational reform for the third and fourth year of secondary school in Chile; within the framework of the decision to remove the philosophy subject from the compulsory common plan, given by the Ministry of Education in 2016. First, we present the political and educational context in which this reform took place, considering the role that the Teacher’s Network of Philosophy (REPROFICH), played in this process, and the arguments employed by the Ministry Curriculum and Evaluation Unit, during this period. Later, we give an account for the discussions that arose in this dispute in curricular, political and philosophical terms, which also had a public and an unknown media character in the Chilean contingency. Finally, we seek to analyse critically, what were the progresses for the teaching of philosophy within the framework of this period, and we briefly review what issues are opened after these events, in the current political and social situation we are experiencing.
Downloads
References
Arratia, A. (26 de agosto 2016). MINEDUC propone eliminar filosofía del plan común de enseña media. La Tercera https://www.latercera.com/noticia/mineduc-propone-eliminar-filosofia-del-plan-comun-de-ensenanza-media/
Arratia, A. (28 de agosto 2016). Formación Ciudadana, La Tercera https://www.latercera.com/noticia/formacion-ciudadana/
Cerletti, A. (2018). Políticas de la enseñanza de la filosofía. En Pulido, O. Filosofía y enseñanza. Miradas en Iberoamérica. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Consejo Asesor Presidencial contra los conflictos de interés, el tráfico de influencias y la corrupción. (24 de abril del 2015) http://consejoanticorrupcion.cl/wp-content/uploads/2015/06/2015.06.05-consejo_anticorrupcion.pdf
Eyzaguirre Tafra, S. (2018) El rol de la filosofía en el desarrollo del pensamiento crítico. Centro de Estudios Públicos, Boletín Julio
Eyzaguirre Tafra. S. (2019.) ¿Por qué importa la filosofía en la educación escolar del siglo XXI? ¿Por qué importa la filosofía en el curriculum escolar?, Revista de Filosofía, Universidad de Chile. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602019000200257
MINEDUC (2016) Orientaciones Curriculares. Para el desarrollo del plan de formación ciudadana. https://formacionciudadana.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/46/2016/11/Orientaciones-curriculares-PFC-op-web.pdf
Langon, M. (2006) Comentario sobre el documento "Filosofía en la educación escolar chilena", ARCHIVOS, revista de filosofía del Departamento de Filosofía de la UMCE, Santiago.
Olivares, R. (14 de marzo 2017). Bases del futuro, practicas del pasado, The Clinic https://www.theclinic.cl/2017/03/14/columna-bases-del-futuro-practica-del-pasado
Olivares, R. (1 de marzo 2018). Vocera profesores de filosofía: "Ha cierta mirad de desprecio a los docentes", ADN RADIO https://www.adnradio.cl/nacional/2018/03/01/vocera-profesores-de-filosofia-hay-cierta-mirada-de-desprecio-a-los-docentes-3717677.html
REPROFICH. (2016) Declaración por el Derecho a la Filosofía. https://revistamutatismutandis.com/index.php/mutatismutandis/article/view/144/115
REPROFICH. (25 de agosto 2016), Comunicado de la Red de Profesores de Filosofía de Chile, Universidad de Chile http://www.filosofia.uchile.cl/noticias/125372/comunicado-de-la-red-de-profesores-de-filosofia-de-chile-reprofich
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.