Reproducibility of a didactic project on the acquisition of academic vocabulary in secondary school

Authors

  • Karina Hess Zimmermann Universidad Autónoma de Querétaro https://orcid.org/0000-0002-8960-2205
  • Mariana Alejandra Núñez Rodríguez Wyler Escuela Bancaria Comercial Campus Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.025

Keywords:

vocabulary, language instruction, teaching methods, educational projects, adolescence

Abstract

Previous research shows an important relationship between students’ ability to break down words into morphemes and their vocabulary acquisition skills. The aim of this study was to evaluate the reproducibility of a didactic project on word breakdown as a strategy to acquire vocabulary in ninth grade students. Participants consisted of an experimental group (26 students) whose morphological breakdown skills were compared in a pre and post-test to those of a control group (21 students). Results evidence an increase in the ability to segment words in the experimental group, even though there were no significant differences between groups in the ability to infer the meaning of morphologically complex words. A qualitative analysis of the productions of both the teacher and the students pointed out important factors to take into account when reproducing a didactic project of this kind in middle school.

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Author Biographies

Karina Hess Zimmermann, Universidad Autónoma de Querétaro

Karina Hess Zimmermann es licenciada en Educación Especial y doctora en Lingüística. Actualmente es profesora-investigadora de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro y pertenece al grupo de docentes de la Maestría en Aprendizaje de la Lengua y las Matemáticas y de la Maestría en Estudios Amerindios y Educación Bilingüe, dos programas de formación para profesores de Educación Básica. Entre sus publicaciones destacan ¿Qué me cuentas? Narraciones y desarrollo lingüístico en niños hispanohablantes (México, 2013) y Saber lengua: lenguaje y metalenguaje en los años escolares (México, 2010). Además, fue maestra de español a nivel secundaria durante 17 años y actualmente se desempeña como asesora pedagógica en proyectos de lengua. Sus líneas de investigación giran en torno al desarrollo lingüístico y metalingüístico en los años escolares, a las relaciones entre lengua oral y lengua escrita en la escuela y a la manera en que ésta puede incidir en el desarrollo del lenguaje de los estudiantes.

Mariana Alejandra Núñez Rodríguez Wyler, Escuela Bancaria Comercial Campus Querétaro

Mariana Alejandra Núñez Rodríguez Wyler es Licenciada en Lenguas Modernas en Inglés con línea terminal en Lingüística y Docencia. Además es Maestra en Aprendizaje de la Lengua y las Matemáticas. Sus áreas de interés son la psicolingüística, la adquisición del lenguaje y las estrategias didácticas para la enseñanza de lengua. En la actualidad imparte clases de inglés para negocios y de español para extranjeros en empresas, así como a nivel universitario, en la Escuela Bancaria Comercial Campus Querétaro. Adicionalmente colabora como autora en la Editoral Dayton University Press en la elaboración de guías de maestro.

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Published

31-07-2021

How to Cite

Hess Zimmermann, K., & Núñez Rodríguez Wyler, M. A. . (2021). Reproducibility of a didactic project on the acquisition of academic vocabulary in secondary school. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–25. https://doi.org/10.48162/rev.36.025