Violence, dialogue and learning philosophy: teaching intervention on Higher Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.017

Keywords:

Philosophy teaching, High School Education, Violence, Dialogue, Pedagogic innovation

Abstract

The purpose of this work is to present the results of a teaching intervention designed for the teaching of philosophy in Higher Secondary Education. The main claim is that teachers can attend the social problem of violence and conflict if they educate the new generations on philosophical dialogue. On that premise, the authors prepared and tested a didactic design based on two elements: the collaborative work and a concept of dialogue. The authors propose to understand the dialogue as an argumentative exchange between the attendants that is oriented to a goal that also leads to the collective construction of meaning. Here, the authors expose the general problem of violence in our contemporary societies. Then, they show the theoretical principles that they adopted to build the didactic design. Finally, they expose the results of the experience that also implemented digital resources in the context of the sanitary crisis of COVID-19. Despite the restrictions imposed by the screens, the students managed to appropriate the philosophical contents and simultaneously they tested their skills to dialogue, argue and build together.

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Author Biographies

Luis Eduardo Piña Arellano, Universidad Nacional Autónoma de México

Luis Eduardo Piña Arellano es licenciado en Filosofía y maestrante en Docencia para la Educación Media Superior (campo de conocimiento: Filosofía), en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Sus líneas de trabajo son: el diálogo filosófico, la argumentación, la didáctica de la filosofía y el idealismo alemán. Es profesor de Filosofía en el nivel Medio Superior.

Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Facultad de Filosofía y Letras, Ciudad de México, México.

Olivia Mireles Vargas, Universidad Nacional Autónoma de México

Olivia Mireles Vargas es doctora, maestra y licenciada en Pedagogía por la UNAM. Sus líneas de investigación son: representaciones sociales y los estudios de posgrado. Actualmente es Investigadora titular A, tiempo completo, definitiva, en el Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. También es profesora y tutora de la Maestría en Docencia para la Educación Media Superior y del posgrado en Pedagogía todo ello en la UNAM. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Entre sus publicaciones más recientes se encuentra el libro: Representación social de la excelencia. Un estudio en el posgrado de la UNAM (2019), editado por el IISUE.

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Published

30-07-2021

How to Cite

Piña Arellano, L. E., & Mireles Vargas, O. (2021). Violence, dialogue and learning philosophy: teaching intervention on Higher Secondary Education. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.36.017