Frontier thinking of Comprehensive Sexual Education. Case study: "Las pibas", an epistemic authority

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.012

Keywords:

Gender Issues Advocates, Sexual Education, feminist pedagogies, decolonial pedagogies

Abstract

We are socializing here a pedagogic experience carried out by a group of teachers that have been part of an ESI Team that seeks to contribute to the construction of an educational process that inhabits the innerworkings of formal education from one pedagogy to another. To a pedagogy of affection, to transform and empower those subaltern groups. We are specifically interested in reflecting about the project Student Gender Issues Advocates. The subaltern adolescence (Spivak, 1988) that inhabits this school invites us to break away with the monolithic category of youth and that entails a challenge for our actions as educators not to reproduce, as Guha would put it (2002) a discursive colonialism.

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Author Biographies

Maria Eugenia Lozza, Universidad de Buenos Aires

Maria Eugenia Lozza es Profesora de Nivel Medio y Superior en Comunicación Social (U.B.A.). Diplomada en Políticas Editoriales y Proyecto Cultural (FILO:UBA) y ESI (UNSAM). Trabajadora de la educación en escuelas medias de CABA y nivel superior. Participó en la formación y consolidación de Bachilleratos Populares durante varios años, y trabajó en diversos niveles y áreas del Estado Nacional y municipal.

Forma parte del equipo ESI de la EEM N° 3 DE 19 “Carlos Geniso” del Barrio Padre Ricciardelli donde funciona el grupo de Promotoras de Género Estudiantil.

Guadalupe Fernandez Chein, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)/ Instituto de Investigaciones de Estudios de Género, Universidad de Buenos Aires

Guadalupe Fernández Chein es maestranda en Estudios y Políticas de Género (UNTref/Becaria Fundación Lúnimins) y doctoranda en Antropología Social (UNSAM). Es becaria doctoral de CONICET con lugar de trabajo en el IIEGE (FFyL-UBA). Es Especialista en Educación Sexual Integral y Profesora de Historia (UNPSJB). Trabaja, además, como docente de ESI en Institutos de Formación Docente de CABA. 

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Published

30-07-2021

How to Cite

Lozza, M. E., & Fernandez Chein, G. . (2021). Frontier thinking of Comprehensive Sexual Education. Case study: "Las pibas", an epistemic authority. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.48162/rev.36.012