Educational possibilities of migrant farm-worker families in Mexico in the face of the conditions of the pandemic generated by SARS-CoV-2

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.014

Keywords:

Care, Schooling, Pandemic, Internal migration, Right to education

Abstract

The objective of this paper is to show some of the conditions that will make possible or complicate the access to the right to education, as well as the permanence of school for migrant farm-worker families in the times of SARS-CoV-2, considering that a large part of the learning process relies on the families themselves. It is analyzed from the school culture and school grammar, considering the characteristics of the school for these families and the possibilities they have for respond to the conditions derived from the "Learn at home" Mexican program. A qualitative study of descriptive scope was carried out, with interviews with men and women of these families, in relation to the knowledge they have about the pandemic, about the conditions to make the necessary care to avoid contagion possible as well as schooling for girls and boys. Information about families from previous research was considered. It was found that some have access to information and that those assume the responsibility of care according to their material possibilities; and that from what they know, there are few possibilities for schooling at this time, it is concluded with the need to generate collective strategies and seek the support of businessmen, civil society and educational authorities.

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Author Biographies

Ana María Méndez Puga, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesora e investigadora en la Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Es Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación, Maestra en Ciencias de la Educación y Licenciada en Psicología. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I y de la Academia Mexicana de Ciencias en México. Las líneas de investigación en que trabaja son: migración, desarrollo y escolarización, así como aprendizaje de la lengua escrita con niñas, jóvenes y personas adultas en contextos de pobreza y exclusión. Ha publicado diversos artículos sobre migración e infancia. Actualmente es miembro del Consejo consultivo del Sistema integral de protección de niñas, niños y adolescentes en Michoacán.

Irma Leticia Castro Valdovinos, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Profesora de asignatura en la Facultad de Psicología de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Es Maestra en Psicología de la Educación, Licenciada en Trastornos de la Audición y el lenguaje y Profesora de Educación Primaria. Especialista en terapia del lenguaje, mediación intercultural y educación inclusiva. Coordinó el Programa de Educación Primaria para Niños de Familias Migrantes (PRONIM) en la Secretaría de Educación en el Estado de Michoacán, entre 2006 y 2011. Ha colaborado en diversas investigaciones relacionadas con la migración, la interculturalidad y el uso de tecnologías en los procesos educativos. Ha publicado diversos textos en forma de artículo y capítulo de libro. Ha asesorado tesis de licenciatura en temas de discapacidad e inclusión.

Ignacio Roberto Herrera Martín del Campo, Profesionista independiente

Licenciado en Psicología por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Se ha desempeñado en actividades relacionadas con la migración interna en el ayuntamiento de Yurécuaro y en otras instancias. Su perspectiva de trabajo es la psicología social. En 2013 recibió el premio al mérito juvenil en el estado de Michoacán, fue miembro del tercer parlamento juvenil. Ha participado en varios congresos. Actualmente realiza trabajo libre y actividades de cuidado y crianza en el hogar.

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Published

30-07-2021

How to Cite

Méndez Puga, A. M., Castro Valdovinos, I. L., & Herrera Martín del Campo, I. R. (2021). Educational possibilities of migrant farm-worker families in Mexico in the face of the conditions of the pandemic generated by SARS-CoV-2. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–18. https://doi.org/10.48162/rev.36.014