Educational possibilities of migrant farm-worker families in Mexico in the face of the conditions of the pandemic generated by SARS-CoV-2
DOI:
https://doi.org/10.48162/rev.36.014Keywords:
Care, Schooling, Pandemic, Internal migration, Right to educationAbstract
The objective of this paper is to show some of the conditions that will make possible or complicate the access to the right to education, as well as the permanence of school for migrant farm-worker families in the times of SARS-CoV-2, considering that a large part of the learning process relies on the families themselves. It is analyzed from the school culture and school grammar, considering the characteristics of the school for these families and the possibilities they have for respond to the conditions derived from the "Learn at home" Mexican program. A qualitative study of descriptive scope was carried out, with interviews with men and women of these families, in relation to the knowledge they have about the pandemic, about the conditions to make the necessary care to avoid contagion possible as well as schooling for girls and boys. Information about families from previous research was considered. It was found that some have access to information and that those assume the responsibility of care according to their material possibilities; and that from what they know, there are few possibilities for schooling at this time, it is concluded with the need to generate collective strategies and seek the support of businessmen, civil society and educational authorities.
Downloads
References
Ayala-Delval, M., Manríquez. A., Méndez-Puga, A., & Castro. I. (2012). Las estrategias de atención educativas a niños y niñas de familias jornaleras migrantes, desde la mirada del docente: el caso de la asesoría académica. Revista Educación y Desarrollo, 21, p. 73-82. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/21/021_Mendez.pdf
Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C.A. & López, V. (2020). Encuesta Nacional a docentes ante el COVID 19, retos para la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Número especial, 41-88. https://www.redalyc.org/jatsRepo/270/27063237021/html/index.html
Becerril-Pérez M. S. (2015). Factores Asociados al desarrollo socioemocional y trabajo infantil de hijos de jornaleros agrícolas. Tesis de Doctorado. Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2015/abril/0728955/Index.html
Blanco-Sixtos, S. (2020). Jornaleras purhepechas. Diversidad identitaria y políticas públicas. Tesis de Doctorado. Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco.
Castro-Valdovinos, I.L. (2019). La escuela para la niñez migrante. Testimonios desde el malestar docente. Tesis de Maestría. Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación.
CONEVAL. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. (2018). Estudio diagnóstico del derecho a la educación 2018.
https://www.coneval.org.mx/Evaluacion/IEPSM/Documents/Derechos_Sociales/Estudio_Diag_Edu_2018.pdf
Cos-Montiel, F. (2000). Sirviendo a las mesas del mundo: las niñas y niños jornaleros agrícolas en México. En Del Río, N. (Coord.) (2000). La infancia vulnerable de México en un mundo globalizado. UNICEF. p. 15-38. https://programainfancia.uam.mx/pdf/publicaciones/infancia_vuln/sirviendo.pdf
DusseI, I. (2015) La forma escolar y el malestar educativo. Clase. 4. Del diploma Superior en Psicoanálisis y Prácticas Socio Educativas-Cohorte 11. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. FLACSO.
EQUIDE, IBERO-Universidad, Acción ciudadana frente a la pobreza, UNICEF & OEI (2020). Encuesta de seguimiento de los efectos del COVID-19 en el bienestar de las niñas, niños y adolescentes. Encovid-19 Infancia. Resultados de mayo a julio 2020. https://equide.org/wp-content/uploads/2020/09/PP-ENCOVID-19-Infancia-Jun-Jul-2020.pdf
Fattore, N. (2007). Apuntes sobre la forma tradicional escolar y sus desplazamientos. En R. Baquero. G. Diker, G.
Friguerio. G. (Coords.). (2007). Las formas de lo escolar. Del Estante Editorial. p. 13-32.
Hofstetter, R. & Schneuwly, B. (2013). Changes in Mass Schooling: ‘school form’ and ‘grammar of schooling’ as reagents. European Educational Research Journal, 12 (2), 166-175. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.2304/eerj.2013.12.2.166
Instituto Federal de Telecomunicaciones (2018). Encuesta Nacional de Consumo de Contenidos Audiovisuales 2018 [República Mexicana]. http://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/medios-y-contenidos-audiovisuales/encca18nacional.pdf
INEE. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2018). Panorama educativo de México. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior.
https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P1B117.pdf
Lara-Flores, S.M. (2008). Es posible hablar de un trabajo decente en la agricultura moderno-empresarial en México. El Cotidiano, 147, p. 25-33. https://www.redalyc.org/pdf/325/32514704.pdf
Méndez-Puga, A.M., Castro-Valdovinos, I.L. y Durán, E. (2009). Posibilidades educadoras de los campamentos jornaleros agrícolas migrantes. Educación y Desarrollo, 10, p. 57-65. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/10/010_Mendez_Puga.pdf
Méndez-Puga, A.M & Castro-Valdovinos. I. L. (2011). Aprendizajes intergeneracionales en los surcos de chile y jitomate. Experiencias con niñas, niños y familias jornaleras agrícolas migrantes. Revista Decisio, 30, p. 78-85. https://www.crefal.org/decisio/images/pdf/decisio_30/decisio30_saber14.pdf
Méndez-Puga, A.M., Castro-Valdovinos, I.L. & Vargas-Garduño, M.L. (2018). La vida de familias jornaleras agrícolas migrantes en campos y escuelas de Michoacán, desde la mirada infantil. En R. Rodríguez, R. y T. Rojas (Coords.). Migración interna, infancia y derecho a la educación (pp. 181-202). INIDE, Universidad Iberoamericana. https://inide.ibero.mx/assets_front/assets/libros/migracion.pdf
Méndez-Puga, A.M., Castro-Valdovinos, I.L., González L., Rosas, A. & Durán E. (2018). Migraciones internas de las familias jornaleras, reflexiones desde la escolarización. En Rivera Heredia, M. E. y Pardo, R. (Coords). Migración, miradas y reflexiones desde la universidad (pp. 173-180). Miguel Ángel Porrúa/UMSNH.
Méndez-Puga, A. M., Vargas-Garduño, M.L. & Castro-Valdovinos, I.L. (2019). Aprendizaje, escritura y tecnologías en contextos de pobreza y exclusión. Experiencias y propuestas. En Ochoa Ávila, E., Galván Parra, L.A., Fernández Nistal, M. T. y Rojas Borboa, G. M. (Coords.) Diversidad, grupos vulnerables y género: retos y oportunidades (pp.3-15). Pearson.
Osollo, F. y Paparini, C. (2020). Pedagogizar la tecnología en tiempo de aislamiento. Saberes y prácticas. Revista de filosofía y educación. 5 (1), p. 1-15 http://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/saberesypracticas/article/view/3377/2707
Rojas, T. (2019). Trayectorias escolares de hijos de familias agrícolas migrantes en Sonora, Región y Sociedad, 31, 1-21. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1181
Romero, C. (2008). Hacia una “dramática” del asesoramiento escolar. Escenario, texto y actuación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado. 12(1) 1-18, https://www.ugr.es/~recfpro/rev121ART6.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2020). Aprende en casa. https://aprendeencasa.sep.gob.mx/
Tenti-Fanfani. E. (2018). Algunas tendencias en el desarrollo del oficio docente. En Marulanda-Páez, E. (edit.) (2018). Pedagogía, formación e innovación. Reflexiones de maestros para maestros. Universidad Javeriana. p. 15-28. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/49207/9789587813470.pdf?sequence=5&isAllowed=y
Tyack, D. & Tobin, B. (1994). The Grammar of Schooling. Why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, 31 (3), p. 453-479
Tyack, D. & Cuban, L. (2000). En busca de la utopía: un siglo de reformas en las escuelas públicas de México. Fondo de Cultura Económica.
Tizio, H. (2003). Reinventar el vínculo educativo. Aportaciones del psicoanálisis y de la pedagogía social. Gedisa.
UNICEF (2020). Al menos una tercera parte de los niños en edad escolar de todo el mundo no tuvo acceso a educación a distancia durante el cierre de las escuelas por COVID-19, según un nuevo informe de UNICEF. Comunicado de prensa. https://www.unicef.org/mexico/comunicados-prensa/al-menos-una-tercera-parte-de-los-ni%C3%B1os-en-edad-escolar-de-todo-el-mundo-no-tuvo
Vázquez-Zentella, V., Pérez, V. & Díaz Barriga, F. (2014). El caso de Juan, el niño triqui: una experiencia de formación docente en educación intercultural. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(60), p. 129-154 http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662014000100007
Vincent, G., Lahire, B. & Thin, D. (2001). Sobre a historia e a teoria da forma escolar. Educacao em Revista, 33, p. 7-47. http://www.guyvincent.fr/2019/04/23/sobre-a-historia-e-a-teoria-da-forma-escolar/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 Argentina License.