Deconstructing the stereotype of the preschool teacher in times of pandemic

Authors

  • Nidia Alejandra Chincoya Garcia Instituto Estatal de Educaciòn Pública / Jardìn de Niños: "Lic. José María Castillo Velasco" https://orcid.org/0000-0001-8877-3195

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.022

Keywords:

pandemic-Covid-19, emerging education, social justice, critical pedagogy, Transactional feminism

Abstract

In this narrative, the author, a young woman who is a preschool teacher in a rural area of ​​Oaxaca, Mexico, rebels against the instituted stereotype of the preschool teacher. She reflects on life in a pandemic, for some under the shelter of a roof and job security, for others in the fierce daily struggle for livelihoods. After all, the personal is political, as evidenced in her narrative that reveals an emerging daily life where social inequality is exacerbated and the contradictions of the role imposed on women, especially on educators, become apparent. Perhaps the capacity for astonishment is exhausted or we already accept with indifference the fact of death that haunts our communities, especially when it knocks on the door of the dispossessed, the homeless, the poor? The author's speech, framed in intersectional feminism and critical pedagogy, represents a resource that contributes to the reflection of the historical moment that we live. There is a need for rethink what and how of an education based on social justice and questioning the patriarchal order that undermines human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nidia Alejandra Chincoya Garcia, Instituto Estatal de Educaciòn Pública / Jardìn de Niños: "Lic. José María Castillo Velasco"

Mujer besada por el intenso sol de su tierra, de andar sinuoso pero firme, a la que no le importa si la edad se le asoma a la cara en algún momento. Veintinueve años, Licenciada en Educación Preescolar por parte la Escuela Normal de Educación Preescolar de Oaxaca (ENEPO). Ha cursado la Maestría en Educación Crítica de Lenguas, en la Facultad de Idiomas de la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO). Oaxaqueña de nacimiento, y nuevamente oaxaqueña por formación política. Es miembro del magisterio disidente y militante del Movimiento Democrático Magisterial de la sección XXII del SNTE-CNTE en la entidad. Cuenta con siete años de servicio como profesora de educación preescolar en comunidades rurales de la Sierra Sur del estado de Oaxaca, México. Actualmente se interesa por los estudios de género desde la perspectiva feminista interseccional, la pedagogía desde el paradigma crítico y la abolición de los roles de género tradicionales en la educación preescolar. Se asume como feminista radical en formación. Siempre en proceso, rechaza el estereotipo de la “Miss de Azúcar” en que se encasilla a las docentes del nivel preescolar.

Published

31-07-2021

How to Cite

Chincoya Garcia, N. A. (2021). Deconstructing the stereotype of the preschool teacher in times of pandemic. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.48162/rev.36.022