The teaching of philosophy in a context of pandemic and virtuality

Analysis and reflections from an experience of teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.061

Keywords:

virtual education, COVID 19 pandemic, teaching philosophy, philosophy of education, pedagogical practice

Abstract

. In this paper I propose to address the problem of teaching philosophy in a context of virtuality and pandemic. In particular, I focus on the reflections that were constituted from my experience of teaching practice as a training instance in the philosophy teaching career carried out during the year 2020. Throughout the development, I will trace a path based on the different questions that have arisen: how do we think about education in virtuality? And more specifically, how do we approach the teaching of philosophy in a context with these characteristics? What happens when meetings are completely mediated by digital technologies? Is it possible to carry out a teaching of philosophy? From these questions I will support the idea that virtual practice can be effectively constituted as a genuine space where it is possible to approach the teaching of philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia Antonella Palavecino, Universidad Nacional del Litoral. Facultad de Humanidades y Ciencias

Profesora de filosofía egresada de la Universidad Nacional del Litoral, Facultad de Humanidades y Ciencias. Estudiante avanzada de la carrera de licenciatura en filosofía de la misma universidad. Actualmente se desempeña como docente de filosofía en nivel medio. A su vez, está realizando una adscripción en investigación titulada “Debates contemporáneos en torno a la noción de injusticia epistémica” inscripta en el marco del proyecto CAI+D “Debates contemporáneos en torno a la “justificación epistémica” y sus aplicaciones en ciencias formales y fácticas” (IHUCSO-Litoral).

References

Benvegnú, M. A. y Segal A. (2020) Acerca de ganar y de perder, ¿la clase en modo pantalla? En I. Dussel, P. Ferrante y D.Pulfer, Darío (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp. 267-278).UNIPE.

Cerletti, A. (2008) La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Libros del Zorzal.

Cerletti, A. (2015a) Didáctica aleatoria de la filosofía, dialéctica del aprendizaje filosófico. En Cerletti, A. y Couló, A. (orgs.). Didácticas de la filosofía. Entre enseñar y aprender a filosofar. Noveduc, pp. 15-32.

Cerletti, A. (2015b) Didáctica filosófica, didáctica aleatoria de la filosofía. Educação. Revista do Centro de Educação, vol. 40, núm. 1, pp. 27-36.

Dussel, I. (2020) La clase en pantuflas. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp. 337-350). UNIPE.

Scotti, M. (2019) La distancia infinita: efectos y potencialidades de la participación en espacios virtuales. En El Jaber, G. (Comp.) Actas de III Jornadas de Educación a distancia y Universidad: 25 y 26 de octubre de 2018. (pp. 44-46).

Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales – FLACSO Sede Argentina. ISBN 978-950-9379-50-3. https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/07/Actas-de-III-Jornadas-Educacion-a-Distancia-y-Universidad.pdf.

Southwell, M. (2020) Oficios terrestres, o del sostenimiento de la escolaridad entre virtualidad y territorio. En I. Dussel, P. Ferrante y D.Pulfer, Darío (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp.163-174). UNIPE.

Terigi, F. (2020) Aprendizaje en el hogar comandado por la escuela: cuestiones de descontextualización y sentido. En I. Dussel, P. Ferrante y D.Pulfer, Darío (Comps.) Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. (pp.243-250). UNIPE.

Zelmanovich, P. (2019) Efectos de presencia en la virtualidad. En El Jaber, G. (Comp.) Actas de III Jornadas de Educación a distancia y Universidad: 25 y 26 de octubre de 2018. (pp. 47-51). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales – FLACSO Sede Argentina. ISBN 978-950-9379-50-3. https://www.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/07/Actas-de-III-Jornadas-Educacion-a-Distancia-y-Universidad.pdf

Published

14-11-2022

How to Cite

Palavecino, J. A. (2022). The teaching of philosophy in a context of pandemic and virtuality: Analysis and reflections from an experience of teaching practice. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.36.061