Hygiene Policies in the Education for Indigenous

Social and Sanitary Discipline in Patagonia Through the Luis Funes and Feldman Josin Account (1900-1940)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.038

Keywords:

Hygienism, Education, Patagonia, Mapuche People, Alterity

Abstract

During the last decades of the 19th century and the first decades of the 20th century, the hygienist paradigm must be carried out in one of the main influences to determine policies in pursuit of the construction of a country project and a homogeneous citizenship from the parameter of civilization. The objective of this article will be to investigate the way in which hygienism as a policy, paradigm and discipline was installed as the authorized knowledge to improve the health conditions of the population, within the National Territories of Patagonia, in particular in schools located within Mapuche territories between 1900 and 1940. In order to carry out this analysis, the chronicles of two teachers, Luis Funes and Luis Feldman Josín, who were assigned to places with an indigenous population in the Patagonian region, will be taken up. On the other hand, we will analyze the effects of the interaction of these discourses with others available in the mid-twentieth century from which indigenous subjects were questioned, such as those who postulated the dichotomy between "civilization - barbarism". And, finally, we will characterize the counterpoints between the establishment of regulations at the national level and the particularity of their management in Patagonia.

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Author Biographies

Agustín Assaneo, Instituto de Formación Docente Continua Bariloche (IFDC)

Profesor de nivel primario (ENS N° 7), licenciado y doctor en Ciencias de la Educación (FFyL - UBA). Realizó sus estudios de posgrado con una beca del CONICET en el Instituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio (UNRN). En su posgrado se especializó en Historia de la Educación, en particular, en las formas de escolarización para indígenas en Patagonia norte, durante el periodo territoriano. También se desempeña como editor de dossier en el Anuario de Historia de la Educación. En la actualidad se desempeña como docente de nivel superior en el Instituto de Formación Docente Continua de Bariloche y en UNIPE. En 2021 publicó el capítulo "Nación intercultural: narrativas y currículum comunal en la escuela. Reflexiones de frontera".

María Emilia Sabatella, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Universidad Nacional de Río Negro

Licenciada en Ciencias Antropológicas y Doctora en Antropología por la Universidad de Buenos Aires. Actualmente, su plan de investigación se centra en el análisis de las tensiones entre el acceso a la salud de los Pueblos Indígenas y la inclusión de los derechos indígenas en las políticas públicas sociosanitarias de la Provincia de Río Negro. Se desempeña desde el año 2012 como docente de la Carrera de Antropología de la Universidad Nacional de Río Negro y es Investigadora Asistente de CONICET. Su investigación se encuentra radicada en el Instituto de Investigaciones en Diversidad Cultural y Procesos de Cambio (UNRN-CONICET). En 2020 publicó el artículo “Comunidades en conflicto: El caso del proyecto turístico de Cerro León, Chubut, Argentina” en la Revista Quaderns, del I`nstitut Català dÀntropologia.

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Published

08-12-2021

How to Cite

Assaneo, A., & Sabatella, M. E. (2021). Hygiene Policies in the Education for Indigenous: Social and Sanitary Discipline in Patagonia Through the Luis Funes and Feldman Josin Account (1900-1940). Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(2), 1–20. https://doi.org/10.48162/rev.36.038