School Libraries, Teachers and the Diffusion of Reading in Norpatagonia (1884-1930)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.040

Keywords:

School Libraries, History of education, Norpatagonia, Reading, Teachers

Abstract

In the late 19th century, state education officials pointed out the need to establish libraries in schools in Norpatagonia (National Territories of Río Negro and Neuquén) as a means of propagating the "love of reading". The target groups were divided into three groups: students, teachers and the local community. This paper deals with the relationship between school libraries and the second group, focusing on the figure of teachers as recipients and disseminators of library action. On the one hand, given the negative perception that the authorities had of these subjects and the environment in which they worked, these libraries were expected to function as instruments for their education and training, improving knowledge and teaching practices. On the other hand, each teacher was entrusted with the task of transmitting reading habits to the community, by setting up the school library itself and carrying out activities to spread reading among the students and their families.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magalí Mayol, Universidad Nacional del Comahue

Estudiante avanzada del Profesorado y Licenciatura en Historia en el Centro Regional Universitario Bariloche de la UNComa. Integra el Proyecto de Investigación “Instituciones, prácticas educativas, corporales y culturales. Estudios regionales y de género en la Norpatagonia del siglo XX” (UNComa, Código 04/H185), dirigido por la Dra. Laura M. Méndez. Ha sido beneficiaria de la Beca Estímulo a las Vocaciones Científicas del Consejo Interuniversitario Nacional, convocatoria 2019, bajo la dirección de las Dras. María Andrea Nicoletti y Giulietta Piantoni. Investiga en el área de Historia de la Educación en la Norpatagonia, centrándose en las bibliotecas de las escuelas comunes durante el período territoriano. Como autora ha publicado una reseña en la Revista La Aljaba (diciembre 2021) y en co-autoría un artículo en Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños (junio de 2020).

References

Arata, N. (2014). Formar lectores, sensibilizar espíritus. La organización de la Biblioteca Nacional de Maestros (1870-1906). En Pineau, P. (dir.). Escolarizar lo sensible. Estudios sobre estética escolar (1870-1945) (187-229). Teseo.

Arata, N. (2019). Escolarización. En Fiorucci, F. y Bustamante Vismara, J. (eds.). Palabras claves en la historia de la educación argentina (143-148). UNIPE: Editorial Universitaria.

García, L. (2019). Biblioteca. En F. Fiorucci & J. Bustamante Vismara (eds.). Palabras claves en la historia de la educación argentina (47-48). UNIPE: Editorial Universitaria.

Méndez, L. M. (dir.). (2011). Historias en movimiento. Cuerpo, educación y tiempo libre en la Norpatagonia. 1884-1945. Prohistoria Ediciones.

Lusetti, L. y Mecozzi, M. C. (2021). Sociabilidad y educación en el oeste del Territorio de Río Negro durante la primera mitad del siglo XX. En Méndez, L. M., Piantoni, G. y Pudlubne, A. (dirs.), Desandando pasados. Escuelas, cuerpos, museos y narrativas en diálogo. (Norpatagonia, siglo XX) (pp. 43-61). Prometeo Libros.

Parada, A. (2013). Historia de las bibliotecas en la argentina. Una perspectiva desde la bibliotecología. Rev. Fuent. Cong. 7(29), 6-23. http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1997-44852013000600003&lng=es&nrm=iso

Planas, J. (2017). Libros, lectores y sociabilidades de lectura. Una historia de los orígenes de las bibliotecas populares en la Argentina. Ampersand.

Ruffini, M. (2007). La pervivencia de la República posible en los territorios nacionales. Poder y ciudadanía en Río Negro. Universidad Nacional de Quilmes.

Spregelburd, R. P. (2012). ¿Qué se puede leer en la escuela? El control estatal del texto escolar (1880-1916). En Cucuzza, H. R. (dir.), Historia de la lectura en la Argentina: del catecismo colonial a las netbooks estatales (pp. 171-214). Editoras del Calderón.

Teobaldo, M. E. y García, A. B. (dirs.). (2000). Sobre maestros y escuelas. Una mirada a la Educación desde la Historia. Neuquén, 1884-1957. ArcaSur Editorial.

Teobaldo, M. E. y García, A. B. (2002). Actores y Escuelas. Una historia de la educación de Río Negro. Geema.

Teobaldo, M. E. (2011). ¡Buenos días, Sr. Inspector! Historia de los inspectores escolares en la Patagonia Norte: Río Negro y Neuquén. Perfil y funciones (1884-1962). Universidad Nacional de Córdoba.

Zaidenwerg, C. (2016). Amar la Patria. Las escuelas del territorio rionegrino y la obra argentinizadora en el Sur. Prohistoria Ediciones.

Published

20-12-2021

How to Cite

Mayol, M. (2021). School Libraries, Teachers and the Diffusion of Reading in Norpatagonia (1884-1930). Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 6(2), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.040