Popular Movements and Dialogue of Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.050

Keywords:

Dialogue of knowledge, popular movements, critical extension, Popular Education, praxis

Abstract

The article is structured around three topics that are proposed as contributions to the agenda and the discussions about the critical extension. In the first Place, the popular movements, their role in the new Latin-American’s realities, their ways of construction and their character of central subjects for extension. In second place, the substantive functions are analyzed, based on what we call the epistemic density or the knowledge challenges of the movements, and the proposal for a dialogue of knowledge is analyzed in relation to that epistemic density. Finally, we share some reflections about the dialogue of knowledge from a methodological perspective, taking up the contributions of Popular Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Álvaro Javier Di Matteo, Universidad Nacional de Luján

Profesor Adjunto ordinario, Área Pedagogía de la Educación de Adultos en movimientos sociales, Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján (UNLu). Director de la Maestría en Educación Popular de Adultos de la Universidad Nacional de Luján. Doctor de la Universidad Nacional de Luján con Orientación en Ciencias Sociales y Humanas. Licenciado y Profesor en Ciencias de la Educación. Docente de posgrado en la Maestría en Educación Popular de Adultos, Universidad Nacional de Luján y en el Doctorado en Educación de jóvenes y adultos, Universidad Nacional de Chilecito, 2022. Docente de grado en las carreras de Ciencias de la Educación y recientemente en Trabajo social. Director del Programa de investigación Movimientos Populares, Educación y Producción de conocimiento, Universidad Nacional de Luján, Departamento de Educación, desde 2017. Director del proyecto de extensión Universidad Nacional de Luján, Vuelta la tierra, 2017 -2020 y renovado desde 2021.

References

Bartolomé, M. (2003). Los pobladores del “Desierto”, genocidio, etnocidio y etnogénesis en Argentina. Cuadernos de Antropología Social No 17, pp. 162-189, UBA. Disponible el 20 de setiembre de 2016 en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180913909009.

Castoriadis, C. (1990). El mundo fragmentado. Editorial Nordan-Comunidad.

Castoriadis, C. (1999). La institución imaginaria de la sociedad. Tusquets editores.

De Sousa Santos, B. (2006) Conocer desde el Sur. Para una cultura política emancipatoria. Fondo Editorial de las Ciencias Sociales. UNMSM.

Di Matteo, J. (2021). Desafíos de conocimiento en los movimientos populares rurales de Argentina. Revista Escritas. Vol. 13. N° 01, p. 164-198.

Di Matteo, J. (2021). El conocimiento popular en clave pedagógica. Universidad, movimientos y educación: entre senderos y bordes. Edunlu.

Erreguerena, F. y ot. (2020). Tradiciones y matrices, pasadas y presentes, que confluyen en la Extensión Crítica Latinoamericana y Caribeña. En Cuadernos de Extensión Universitaria de la UNLP, Año 4, Nº 4, abril-diciembre, pp. 177-204

Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Freire, P. (2011). Cartas a Guinea-Bissau. Apuntes de una experiencia pedagógica en proceso. Siglo XXI.

Freire, P. y ot. (1987) Pedagogía, Diálogo y Conflicto. Ediciones 5.

Jara Holliday, O. (1990). La Concepción Metodológica Dialéctica, los Métodos y las Técnicas Participativas. En La Educación Popular. Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

Jara Holliday, O. (2020). La Educación Popular Latinoamericana. Historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. Edunlu. El Colectivo.

Maceira, V. (2018). Clases y diferenciación social. En Piovani, J. y ot. (coords) La Argentina en el siglo XXI. Cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual, p. 49-86. Disponible el 24/2/21 en https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/la_argentina_en_el_siglo_xxi.pdf

Michi, N. (2010) Movimientos campesinos y educación. Estudio sobre el Movimiento de Trabajadores Rurales Sin Tierra de Brasil y el Movimiento Campesino de Santiago del Estero Vía Campesina MOCASE-VC. Editorial El Colectivo.

Michi, N. y ot. (2021). Relevancia pedagógica de los movimientos populares. En Universidad, movimientos y educación: entre senderos y bordes. Edunlu.

Pérsico, E. y ot. (2014). Organización y economía popular: nuestra realidad. Cuadernillo de formación número 1, CTEP.

Tapia Mealla, L. (2008) Política Salvaje. Clacso. Muela del diablo y Comuna.

Tommasino, H. y ot. (2016). Avances y retrocesos de la extensión crítica en la Universidad de la República de Uruguay. En Revista Masquedós. Nº 1, Año 1, pp. 9-23. Secretaría de Extensión UNICEN.

Published

24-06-2022

How to Cite

Di Matteo, Álvaro J. (2022). Popular Movements and Dialogue of Knowledge . Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.48162/rev.36.050