Ramírez, Paula. (2020). Una didáctica intercultural en la formación de docentes universitarios. Condiciones de posibilidad en Furilofche warria Wallmapu mew

Authors

Keywords:

didactic, inteculturality, Furilofche, Wallmapu, ñimiñkaley

Abstract

Paula Ramirez's book: “An intercultural didactics in the training of university teachers. Conditions of possibility in Furilofche warria Wallmapu mew ”(consequence of her doctoral thesis) lucidly faces a critical and decolonizing path to the instrumental rationality implicit in teaching, particularly in hegemonic didactic theories. The writing is organized in an introduction, seven chapters and a section of conclusions, and covers four instances: 1) the place of enunciation of the study and its genealogy: Furilofche warria Wallmapu mew, the mapuy and the recognition of Mapuzungun, the Mapuche language as constitutive of a diverse and complex identity. 2) The contributions of peripheral critical theories with a focus on: the notion of interculturality in terms of political ontology, and criticism of Eurocentric thought; the idea of ​​counter-modernity and the pedagogy of Freirean liberation. 3) The problematic field of General Didactics, the notion of device and the didactic-intercultural relationship, the link between interculturality and didactic knowledge, mapun kimün, knowledge in/with/from Wallmapu, 4) The public university, teacher training in the Wallmapu and the design of intercultural didactic devices, its ontological and autonomous dimension, the relational and the real, the certainties, the ñimiñkaley.

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Author Biography

Inés Fernández Mouján, Universidad Nacional de Río Negro

Licenciada y Dra. en Ciencias de la Educación de la Universidad de Buenos Aires. Profesora e investigadora de la Cátedra Paulo Freire de la Universidad Nacional de Mar del Plata y del Profesorado Pueblos de América de la Villa 21-24 de la Ciudad de Buenos Aires. Investiga las condiciones de posibilidad de una pedagogía crítica periférica, sus enfoques epistemológicos y metodológicos desde una perspectiva de pensamiento crítico latinoamericano. Su foco de atención: identificar las marcas de la teoría de Frantz Fanon en la obra de Paulo Freire. Dicta cursos de grado y posgrado, dirige tesis de grado y posgrado. Algunos de sus trabajos publicados en revistas académicas nacionales e internacionales: 2021. Paulo Freire y los aportes anticoloniales de Frantz Fanon, Albert Memmi y Amílcar Cabral. 2020. Diálogos Paulo Freire y Frantz Fanon. Sus teorías y prácticas poscoloniales. 2020. Coordinadora y autora. Pedagogías de(s)coloniais. Saberes e fazeres. 2016 Elogio de Paulo Freire. 2014. Compiladora y autora. Problemas contemporáneos en Filosofía de la Educación: un recorrido en 12 lecciones. 2019. “Paulo Freire en la Argentina y sus legados en la educación popular “. 2019. “Diálogos entre la pedagogía de la liberación y la teología negra de la liberación”. 2018. Del término descolonización y sus derivas pedagógicas, Paedagogica Historica. Es parte del Comité Editorial Internacional de la Revista Brazilian Journal of Latin American Studies, USP y de la Revista Debates Insubmissos, UFPE, Brasil. Dirige el Instituto Paulo Freire, Mar del Plata e integra el Centro de Investigaciones y Estudios en Teoría Poscolonial, UNR. Argentina

References

Ramirez, P. (2020). Una didáctica intercultural en la formación de docentes universitarios. Condiciones de posibilidad en Furilofche warria Wallmapu mew. EDUCO. En: http://rdi.uncoma.edu.ar//handle/123456789/16037

Published

11-11-2022

How to Cite

Fernández Mouján, I. (2022). Ramírez, Paula. (2020). Una didáctica intercultural en la formación de docentes universitarios. Condiciones de posibilidad en Furilofche warria Wallmapu mew. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–3. Retrieved from https://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/saberesypracticas/article/view/5906