Formation and the question of tact. Considerations from aesthetics for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.064

Keywords:

aesthetics, formation, tact, higher education, pedagogy

Abstract

This article develops the topic of the formation of tact. This topic, which from the sciences of the spirit is called bildung or formation, considers aesthetics in the formation of life as a principal question. It is proposed that we contemplate those actions or reflections that help to sensitize and build spaces for humanization among men. Today, in the pedagogical context, the same demands of tact are required for both teacher formation in higher education and for secondary students. It is about thinking of pedagogical processes from the perspective of aesthetics. In order to develop this topic, we have approached the reading from two authors: Hans-Georg Gadamer and John Dewey, and from a pragmatic hermeneutic reading, we have placed aesthetic formation as a central element in the conversation. In this way, the importance of tact relates closely with the importance of aesthetics in professional teacher formation, as in the very exercise of those teachers, because building the sensus communis is the challenge of a teacher of knowing, that from tact, an opportunity is opened to find an experience that forms and projects within the conversation.

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Author Biographies

Alejandro Andrés Berrios Avaria, Universidad Católica Silva Henriquez

Chileno, Profesor de Filosofía y Licenciado en Educación, Universidad Católica Silva Henríquez. Magíster en Educación Gestión educacional y Liderazgo Educativo, Universidad Católica Silva Henríquez. Académico de la Escuela de Artes y Humanidades en el programa de pedagogía en Filosofía, en cátedras Escritura Académica, Textos filosóficos, Prácticas Pedagógicas Profesionales. Editor de la Revista Foro Educacional de la Facultad de Educación de la Universidad Católica Silva Henríquez. Áreas de interés: Gestión, Gestión Educacional, Autoevaluación, Edición, Formación Docente.

Nelson Cristian Rodriguez Arratia, Universidad Católica Silva Henríquez

Chileno. Profesor de Filosofía y Licenciado en Educación, Universidad Católica Blas Cañas; Licenciado en Filosofía, Universidad de Chile; Licenciado en Estética y Magister en Literatura, Pontificia Universidad Católica de Chile; Doctor en Filosofía mención Estética y Teoría del arte en la Universidad de Chile. Académico de la Escuela de Artes y Humanidades, en el Programa de Pedagogía en Filosofía, en las cátedras de Antropología Filosófica; Fenomenología y Hermenéutica; Estética en la Universidad Católica Silva Henríquez. Desde la Estética, desde la hermenéutica y la pragmática ha desarrollado cursos y profundizaciones en investigación sobre la importancia de la estética en la educación, tanto en la formación inicial docente, como para una filosofía de la educación y como instancias de reflexión sobre la misma práctica profesional docente en la UCSH.

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Published

18-11-2022

How to Cite

Berrios Avaria, A. A., & Rodriguez Arratia, N. C. (2022). Formation and the question of tact. Considerations from aesthetics for education. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 7(2), 1–16. https://doi.org/10.48162/rev.36.064