Philosophical Perspectives for an Ecofeminist Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.090

Keywords:

ecological ethics, environmental education, ecofeminism, Socratic pedagogy, dialogue community

Abstract

This article is divided into a theoretical part, which examines the contributions of ecological ethics, Socratic pedagogy –updated in Philosophy for Children and Young People– and ecofeminism to environmental education; and a narrative part, where an ecofeminist education proposal carried out with students from a high school located in Suchitlan, Colima, Mexico is described. This work aims to move from the conceptual referents towards the implementation of dialogues on feminism and ecological crisis with young people in the context of a community in which some indigenous conceptions of the world survive, but also poverty, gender inequality, socio-environmental problems, and animal abuse. The thesis defended is that ecofeminism, as a questioning of anthropocentrism, androcentrism, and colonialism, represents a new paradigm for environmental pedagogy. In conclusion, the positive value of the dialogical reflections of the student body and the relevance of their voices for another possible education is argued.

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Author Biography

Georgina Aimé Tapia González, Universidad de Colima, Facultades de Filosofía y Pedagogía

Doctora en Filosofía por las Universidades de Valladolid y Salamanca, España. Profesora de las Facultades de Pedagogía y Filosofía de la Universidad de Colima, México. Forma parte del comité editorial de la revista GénEros. Es integrante de la Red Mexicana de Mujeres Filósofas, así como de la Red de Mujeres Filósofas de América Latina y de la Red Ecofeminista. Sus líneas de investigación son: Filosofía y teoría feminista, ecofeminismo y feminismos de Abya Yala. Ha publicado en las siguientes revistas: Investigaciones Feministas de la Universidad Complutense de Madrid; Daimon Revista Internacional de Filosofía de la Universidad de Murcia; Dilemata Revista Internacional de Éticas Aplicadas; Revista Interdisciplinaria de Estudios de Género de El Colegio de México; Praxis Sociológica de la Universidad de Castilla la Mancha y GénEros Revista de Divulgación e Investigación de Estudios de Género de la Universidad de Colima; y ha participado con diversos capítulos de libro en editoriales de reconocido prestigio. Es autora del libro: Mujeres indígenas en defensa de la Tierra, Colección Feminismos de la Editorial Cátedra, 2018 y coordinadora del libro: Tras las huellas de Antígona. Voces de filósofas más allá de las fronteras disciplinares. Universidad de Colima, 2021.

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Published

19-06-2023

How to Cite

Tapia González, G. A. (2023). Philosophical Perspectives for an Ecofeminist Environmental Education. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–12. https://doi.org/10.48162/rev.36.090