Citizenship in the new Citizen Education Program: a poststructuralist reading

Una lectura posestructuralista

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.092

Keywords:

ciudadanía, educación, posestructuralismo, modernidad, discurso

Abstract

This article seeks to present a poststructuralist reading about the Citizen Education Program aimed at third-secondary students that is currently implemented in Chile since 2021. In this regard, it seems that civic education is understood as a possible solution to the criticisms exposed in the student revolts that began in 2006 and that have been maintained to this day, the analysis of the discourse allows us to investigate what aspects of the citizenship is sought to be taught in the classroom Citizenship education has historically been implemented since the creation of the Chilean State to address moments of crisis, which is why the development of new programs could be related to the need to organize a nation with structural problems at an educational level. It has been chosen to carry out a discourse analysis of the curricular documents through a post-structuralist perspective, because it is believed that this approach allows understanding the programs from other places, enabling the understanding and critical analysis of the ideas that are in the objective of educate the citizenship.

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Author Biography

Daniela Gutiérrez Contreras, Universidad Austral de Chile

Licenciada en Letras mención Literatura de la Universidad Andrés Bello (Santiago de Chile). Magíster en Lingüística mención Lengua española de la Universidad de Chile (Santiago de Chile). Profesora de Lengua y Literatura en enseñanza media de la Pontificia Universidad Católica de Chile (Santiago de Chile). Actualmente alumna regular (primer año) del Doctorado de Ciencias Humanas mención Discurso y Cultura de la Universidad Austral de Chile (Valdivia). He trabajado en distintas áreas de investigación debido a que he seguido una formación interdisciplinaria. Al estudiar literatura me enfoqué en la indagación de literatura neopolicial contemporánea en latinoamericana, mientras que en el Magíster realicé una indagación en el campo de la Glotopolítica en el marco del Fondecyt regular 1150127 “Ideas lingüísticas en los debates sobre léxico y ortografía en Chile (1875-1927)”. Actualmente estoy trabajando en el análisis de la ciudadanía y su formación en Chile desde una perspectiva posestructuralista, específicamente en los Programas de Formación Ciudadana publicados el 2021.

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Published

02-07-2023

How to Cite

Gutiérrez Contreras, D. (2023). Citizenship in the new Citizen Education Program: a poststructuralist reading: Una lectura posestructuralista. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.48162/rev.36.092