Eternal Transience, Catastrophe and Memory

Figures of Transitoriness, Death and Melancholy in Walter Benjamin’s Work

Authors

  • Guillermo Pereyra Centro Nacional de Derechos Humanos "Rosario Ibarra de Piedra", de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos https://orcid.org/0000-0003-3152-9620

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.096

Keywords:

transience, catastrophe, melancholy, image, memory

Abstract

This article reflects on the transience of time, history as a continuous catastrophe and memory in the work of Walter Benjamin. In order to carry out this task, different Benjaminian figures of transience, death and melancholy are analysed. This reflection takes on relevance in current times, in which the possibility of the destruction of all forms of life on the planet is looming as a result of global warming and the logic of escalation to extremes that characterises the “new wars”. The paper begins by addressing the figure of the “eternal expiration” of nature-history delineated by the German baroque poets in the Trauerspiel, then analyses the effects of the passage of time on cultural objects and the sadness generated by the intense attachment to the world of things, including the characterisation of allegory as the “fragment” and “ruin” of modernity. This first part of the article concentrates on Benjamin’s study of the Baroque. The second part is devoted to a discussion of the status of the image of memory in modernity, in which both its ephemeral and salvific condition are highlighted.

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Author Biography

Guillermo Pereyra, Centro Nacional de Derechos Humanos "Rosario Ibarra de Piedra", de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos

Licenciado en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Villa María, Córdoba, Argentina. Maestro en Ciencias Sociales y Doctor en Ciencias Sociales con mención en Ciencia Política por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), sede académica de México. Entre 2010 y 2012, realizó un Posdoctorado en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Fue Profesor de Tiempo Completo y Secretario Académico de la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), dependiente del Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH). Ha publicado sobre temas de violencia, espacio público y memoria, archivos de derechos humanos y el pensamiento de Walter Benjamin. Cuenta con el reconocimiento de Investigador Nacional del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), nivel 1, del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT). Actualmente es Investigador del Centro Nacional de Derechos Humanos “Rosario Ibarra de Piedra” de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH). Entre sus últimas publicaciones se encuentran: “Emprendimientos de memoria y trabajos de archivo. El archivo del Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las Casas (Frayba)”. LiminaR. Estudios Sociales y Humanísticos, vol. XX, núm. 1, enero-junio de 2022. En coautoría con Antonio J. Hernández; Excesos del archivo. Aproximaciones contemporáneas al archivo y la política en México, ediciones ENCRyM-INAH, en prensa.

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Published

29-07-2023

How to Cite

Pereyra, G. (2023). Eternal Transience, Catastrophe and Memory: Figures of Transitoriness, Death and Melancholy in Walter Benjamin’s Work. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 8(1), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.096