Pedagogy for Peace

A Practical and Transformative Strategy from Historical Memory

Authors

  • Diana María Sepúlveda Universidad Nacional Abierta y a Distancia https://orcid.org/0009-0008-7995-147X
  • Camila Cifuentes Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Bibiana Patricia Rojas Universidad Nacional Abierta y a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.116

Keywords:

Pedagogy for peace, Memory Construction, Armed conflict, Community

Abstract

Pedagogy for Peace in Colombia is provided from approaches designed to promote values ​​such as peace, peaceful coexistence and social justice, seeking to change attitudes and forms of relationships to prevent violence. It involves creating and strengthening spaces for conciliation, promoting forgiveness, reconciliation and addressing aspects such as conflict resolution from an early age. Listening to and valuing the narratives of the victims of the armed conflict in the victimizing event of forced disappearance is essential to building lasting peace, promoting recognition and understanding in the community. Pedagogy for Peace implies a challenge to work and build a world free of fear, violence, oppression, promoting justice, dignity and love for humanity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abello Ávila, A.K.; González Melo, H. S.; Oviedo Poveda, I. El abordaje pedagógico de la memoria del desplazamiento forzado con niños y niñas: una apuesta para el reconocimiento de la otredad en el aula. Revista Educación, vol. 45, núm. 2, 2021 Universidad de Costa Rica. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44066178042

Arfuch, L., Catanzaro, G., y Di Cori, P. (2002). Identidades, sujetos y subjetividades (pp. 19-41). Prometeo libros.

Botero, A. Á. (2016). Retórica dialógica y memoria: reparación simbólica de las víctimas del conflicto colombiano. Opción, 32(7), 97-117

Castro Tovar, A. F., y Urrego Fúquene, J. E. (2018). Evaluación de la precisión de resultados obtenidos con el procesamiento de información generada con RPAS (Remotel y Piloted Aircraft System). Anteproyecto presentado como requisito parcial para optar título de: Ingeniero Topográfico. Universidad Distrital francisco José de Caldas, Colombia.

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2015). Registro Único de Víctimas (RUV). Recuperado el 2 de septiembre de 2023, de https://www.unidadvictimas.gov.co/es/registro-unico-de-

De los Andes, U. (2023, September 15). Herramientas psicosociales en casos de desaparición forzada. Educación Continua Uniandes. https://educacioncontinua.uniandes.edu.co/es/programas/herramientas-psicosociales-en-casos-de-desaparicion-forzada.

De Memoria Histórica, C. N. (2015). Caminos para la memoria - Centro Nacional de Memoria Histórica. Caminos Para La Memoria Centro Nacional de Memoria Histórica. https://centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/caminosParaLaMemoria/#:~:text=La%20memoria%20hist%C3%B3rica%20es%20un,paz%20sostenible%20en%20los%20territorios.

Gutiérrez, L. (2010). La reparación de víctimas de desaparición forzada, desde su propia perspectiva. Bogotá DC.

Jankelevitch, V. (1999). El Perdón. Seix Barral Los Tres Mundos Ensayo.

Piper-Shafir, I., Fernández-Droguett, R., e Íñiguez-Rueda, L. (2013). Psicología social de la memoria: espacios y políticas del recuerdo. Psykhe (Santiago), 22(2), 19-31.

Rojas Arango, B. P. y Arroyo Ortega, A. (2023). Perdón como apuesta para la construcción de paz: una mirada desde las narrativas de excombatientes de las FARC en la ciudad de Medellín. Polis (Santiago), 22(66), 217-245. https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/3390

Universidad Pedagógica Nacional. (2020, May 18). La pedagogía para la paz – museo pedagógico colombiano. Pedagogica.edu.co. http://museopedagogico.pedagogica.edu.co/2020/05/18/la-pedagogia-para-la-paz/victimas-ruv/37394

Published

26-06-2024

How to Cite

Sepúlveda, D. M., Cifuentes, C., & Rojas, B. P. (2024). Pedagogy for Peace: A Practical and Transformative Strategy from Historical Memory. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.48162/rev.36.116