¿Quiénes tienen derecho a la filosofía?

Aportes para un abordaje interseccional de las prácticas filosóficas

Authors

  • Laura Galazzi Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional de Buenos Aires; Universidad Nacional de Luján https://orcid.org/0000-0002-6918-0826

DOI:

https://doi.org/10.48162/rev.36.123

Keywords:

Teaching Philosophy, Intersectionality, Philosophical Practices, Subject of Philosophy, Right to Philosophy

Abstract

This article proposes to investigate the problematic of the subject of the right to philosophy, as presented and developed by Derrida (2023). To this end, a situated and intersectional approach is proposed, which allows us to review the problem from a point of view that can contribute to the materialisation of this right in the area of education. To this end, two particular situations are analysed: on the one hand, the reforms of the curriculum of CABA's tertiary teacher training courses, and on the other, the inclusion of philosophy as a strategic area in the Manuel Belgrano scholarships. On the basis of these cases, some conceptual derivations are proposed that allow us to think about philosophical practices and theories in a different way. These approaches are linked above all to the recipients of philosophical thought and the subjectivations that unfold around it. These considerations are fundamental for the necessary transformation of philosophical praxis, in order to materialise and guarantee the right to philosophy, especially for groups that have been historically expelled and segregated from this possibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávalos Valdivia, C. (2023). Estudio introductorio. En J. Derrida, Jacques Derrida. Privilegio o del derecho a la filosofía (pp. 11-30). UACh.

Bruns, B. y Luque, J. (2014). Profesores excelentes. Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Banco Mundial, Foro sobre el desarrollo de América Latina. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=3806

Butler, J. (2018). ¿Puede hablar el “otro” de filosofía? En Deshacer el género (pp. 329-331). Paidós.

Cantarelli, M. N. y Mamilovich, C. (2021). Inquietudes sobre el cuerpo. Notas en torno a una erótica pedagógica. Cuadernos de Filosofía, (77), 39-58. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CdF/article/view/12104

Cantarelli, N. y Galazzi, L. (2019). Consideraciones sobre el silencio: prácticas patriarcales en el Profesorado de Filosofía (UBA). Avatares Filosóficos. Revista del Departamento de Filosofía, FFyL/UBA, (6), 92-101. http://revistas.filo.uba.ar/index.php/avatares/article/view/3680/2459

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A Black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory, and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989(1), 139-167. https://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8

Cumes Simón, A. (2014). La “india” como “sirvienta”: servidumbre doméstica, colonialismo y patriarcado en Guatemala [Tesis de doctorado]. CIESAS.

Derrida, J. (2023). Jacques Derrida. Privilegio o del derecho a la filosofía (Trad. C. Ávalos Valdivia). UACh.

Despret, V. y Stengers, I. (2023). Las que hacen historias. ¿Qué le hacen las mujeres al pensamiento? (Trad. V. Goldstein). Hekht Libros.

Fernández, A. M. (1993). La invención de la niña. UNICEF Argentina.

Fleisner, P., Lucero, G., Galazzi, L. y Billi, N. (2023). La teoría de Haraway del conocimiento situado y su vínculo con la ontología relacional de Barad y el análisis de prácticas académicas en Stengers y Despret. Nuevo Itinerario. Revista de Filosofía, 9(1), 76-91. https://doi.org/10.30972/nvt.1916712

Galazzi, L. (2019). ¿Aportar a la igualdad desde una meritocracia? Paradojas de la filosofía institucionalizada. Ideas. Revista de filosofía moderna y contemporánea, 5(9), 203-211. https://revistaideas.com.ar/ojs/index.php/ideas/article/view/281

Galazzi, L. (2020). Pistas para un devenir minoritario de la filosofía en la universidad: herencia institucional y perfiles filosóficos. En A. Cerletti y A. Couló (Eds.), La filosofía en la universidad: entre investigadores y profesores (pp. 49-76). Noveduc.

Galazzi, L., Gómez, D. y Vázquez, M. (2019). Políticas mundializadas de formación docente: propuestas para una lectura filosófica. Revista Praxis y Saber, 10(22), 19-43. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n22.2019.9308

Haraway, D. (1993). Saberes situados: el problema de la ciencia en el feminismo y el privilegio de una perspectiva parcial. En M. Cangiano y L. DuBois (Eds.), De mujer a género. Teoría, interpretación y práctica feminista en las ciencias sociales (pp. 115-144). CEAL.

Haraway, D. (2019a). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno (Trad. H. Torres). Consonni.

Haraway, D. (2019b). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza (Trad. M. Talents). Ibérica.

Kant, I. (2003). El conflicto de las facultades (Ed. y Trad. R. Aramayo). Alianza. (Original publicado en 1798).

Lugones, M. (2005). Multiculturalismo radical y feminismos de mujeres de color. Revista Internacional de Filosofía Política, (25), 61-76. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1262684

Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa, (9), 73-101. https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf

Lugones, M. (2021). Peregrinajes: teorizar una coalición contra múltiples opresiones (Trad. C. Porta Massuco). Del Signo.

Morgade, G. (1997). La docencia para las mujeres: una alternativa contradictoria en el camino hacia los saberes legítimos. En G. Morgade (Ed.), Mujeres en la educación. Género y docencia en la Argentina 1870-1930 (pp. 67-114). Miño y Dávila.

Rabossi, E. (2008). En el comienzo Dios creó el Canon: Biblia berolinensis. Gedisa.

Published

03-12-2024

How to Cite

Galazzi, L. (2024). ¿Quiénes tienen derecho a la filosofía? Aportes para un abordaje interseccional de las prácticas filosóficas. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 9(2), 1–17. https://doi.org/10.48162/rev.36.123